اسلایدراقتصادی

۱۴میلیون دام گرسنه در خراسان رضوی وجود دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: هم اکنون در استان حدود ۱۴میلیون واحد دامی گرسنه وجود دارد. علوفه مراتع در استان تقریبا از دست رفته و به دلیل سرمای هوا، گندم رویش شده کوتاه قامت است و کاه ندارد. برای اولین بار در خراسان رضوی قیمت علوفه از گندم بیشتر شده است.

به گزارش صدای مشهد، غلامحسین ساربان درخصوص میزان بارش‌ها و  تاثیر آن بر کشاورزی در استان اظهار کرد: سال‌های ۹۸ و ۹۹ از سال‌های پرباران در خراسان رضوی بوده و کشاورزان استقبال بسیار خوبی از کشت غلات در سطح استان داشتند. در خراسان رضوی  ۴۴۸ هزار هکتار کشت گندم و جو آبی و دیم و همچنین کشت کلزا صورت گرفته است.

وی افزود: در سال گذشته پیش‌بینی‌های هواشناسی از پاییز گرم و پربارشی خبر می‌داد، اما متاسفانه علی‌رغم پیش‌بینی‌ها پاییز بسیار سرد و کم‌بارشی را پشت سر گذاشتیم. بارندگی‌های رخ داده در مهر ماه سال گذشته، ۰.۴ میلی‌متر، در آبان ۸.۸ و در آذر ۲۱.۸ بوده است. دمای هوا در مهر۳.۱ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوره آماری خنک‌تر بوده است. در آبان ماه سال گذشته نیز دمای هوا تقریبا معادل دوره آماری بوده و در آذر ۱.۷ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر بوده است.

بارش ۶.۵ میلی‌متری نزولات جوی در فروردین ماه سال جاری

وی همچنین افزود: در دی‌ماه سال گذشته نیز میزان بارندگی‌ها ۸.۶ میلی‌متر و دمای هوا ۱.۴ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوره آماری سردتر بوده است.  بهمن ماه میزان بارندگی ۴میلی‌متر بوده و هوای گرمی را در این ماه پشت سر گذاشته‌ایم.  در اسفند ماه سال گذشته نیز ۲۸.۹ میلی‌متر بارندگی داشتیم و در فروردین  سال جاری ۶.۵ میلی‌متر بارندگی رخ داده است.

ساربان با بیان اینکه رویش گیاه در فروردین صورت می‌گیرد  و گیاه وارد فاز زایشی می‌شود، افزود : با توجه به این که در سال‌های گذشته در فروردین بارش‌های زیادی را شاهد بوده‌ایم، امسال طی ۵۰ سال گذشته، کم بارش‌ترین فروردین را تنها با۶.۵  میلی‌متر بارندگی پشت سر گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر در سطح استان گفت: عمده بارندگی‌های اخیر کشور در سمت جنوب استان از جمله کاخک گناباد، بجستان و همچنین وقوع سیل در تربت  صورت گرفته است.

ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید