اسلایدرشهری

یادداشت/ حاشیه شهر و خطر گسل‌ها

سید علی حسینی درباره خطرات احتمالی حوادث طبیعی در حاشیه شهر گفته است.

یکی از مهمترین وظایف حکمرانان و دولت ها پیش بینی و برنامه ریزی برای جلوگیری خسارات حوادث طبیعی می باشد. در دنیا بیشترین برنامه ریزی برای آمادگی قبل از حوادث می باشد و از این راه هزینه احتمالی خسارت صدها برابر کمتر از بعد از اتفاق خسارت می باشد.

  از آنجا که شهر مشهد بر روی دو گسل بزرگ زلزله ساخته شده یکی در ارتفاعات جنوب مشهد و یکی در شمال مشهد که در امتداد هم در منطقه سنگ نقره فریمان متصل میشوند و هر از چند گاهی این گسل اتفاقاتی را در چند سال اخیر داشته، اما خدا رو شکر این اتفاقات در مقیاس کوچک و کم خسارت بوده متاسفانه به دلایل مختلف در حاشیه شهر مشهد که دشت می باشد و خاک سست آن با کوچکترین لرزشی فرو میریزد و وجود عوامل ذیل ساخت و ساز غیر ایمن داریم.

 ۱- نداشتن سند

۲- عدم جوابگویی شهرداری به زمین های قولنامه ای

 ۳- هزینه بالای مهندسی ناظر

۴- عدم توان استفاده از وام‌های کم بهره دولت به دلیل نداشتن سند

 پر واضح است ، نداشتن سند مهمترین عامل ساخت و ساز غیر ایمن می باشد و امیدواریم با پیگیری این مشکل و مساعدت تولیت معزز این مشکل برای همیشه در حاشیه شهر حل شود ،

 با دادن سند #رایگان توسط استان قدس رضوی

این کار میتواند برای یک بار در کل حاشیه شهر انجام شود و باعث ایجاد بستری مناسب برای ساخت ایمن و با نظارت شهرداری و انگیزه برای گرفتن وام و هزاران فایده دیگر شود.

با همکاری اداره محترم مهندسی ناظر و طرح تشویق برای مهندسین جهادی که در حاشیه شهر با تخفیف نظارت میکنند

با طرح استفاده از راهنمای ساختمان از دانش آموختگان ارشد و دکتری عمران به جای پلیس ساختمان

با طرح جوابگویی در محل به جای دفاتر پیشخوان و زمان چند ماهه برای پروانه

میتوان امید داشت این ساخت و ساز ایمن در مناطق هدف انجام و با کمترین هزینه ، بلکه درآمد زایی برای نهادهای خدمت رسان بتوانیم سرپناه ایمنی را برای همشهریان خودمان که تا به امروز کمترین هزینه را برای ساخت منزل بر بدنه دولت ها داشتند. فراهم کنیم .

اصل ۳۱ قانون اساسی ، داشتن سرپناه را برای هر ایرانی وظیفه دولت ها میداند و مردم حاشیه شهر فقط همکاری و جوابگویی را از دولت و شهرداری خواستارند .

امید است با نگاه به حوادثی چون حادثه دلخراش زلزله کشور دوست و برادرمان افغانستان که منجر به کشته شدن ۱۵۰۰ نفر از مردم مظلوم این کشور شد ، درس بگیریم و علاج واقعه را قبل از وقوع داشته باشیم .

سید علی حسینی

شورای معتمدین محلات حاشیه شهر مشهد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید