اقتصادی

گستره مبارزه با ملخ صحرایی در خراسان رضوی افزایش یافت

دیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با تداوم پایش مناطق برای سرکوب کانونهای احتمالی ملخ سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی (مهاجر) در این استان به ۶۵ هکتار افزایش یافته است.

به گزارش صدای مشهد، فاطمه حلاج‌نیا افزود: مبارزه با ملخ صحرایی تاکنون در پنج هکتار از زمینهای شهرستان خلیل‌آباد واقع در جنوب غربی و ۶۰ هکتار از عرصه‌های گیاهی و کشاورزی گناباد در جنوب خراسان رضوی انجام شده است.

وی ادامه داد: پیش از این، حضور کانون ملخ صحرایی فقط در حوزه جغرافیایی شهرستان خلیل‌آباد مشاهده شده بود اما موقعیت گناباد در جنوب خراسان رضوی و در معرض خطر بودن این شهرستان موجب شد تا گناباد نیز درگیر این آفت شود. 

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ملخ مهاجر صحرایی حشره‌ای بلندپرواز است لذا هر زمان که تونلهای وزش باد و شرایط جوی فراهم شود این آفت در مسیرهای طولانی دست به مهاجرت می‌زند.

وی افزود: هم‌اینک به محض مشاهده دسته ملخ در سطح خراسان رضوی به ویژه در محدوده جغرافیایی شهرستانهای واقع در جنوب استان و نیز هم مرز با کشور افغانستان در شرق خراسان رضوی این آفت بلافاصله سرکوب می‌شود.

حلاج‌نیا ادامه داد: سرکوب این آفت، در سطح حد کانون آن و مبارزه با ملخ بالغ صورت می‌گیرد بنابراین تاکنون در خراسان رضوی به هیچوجه فرصت تخم‌ریزی و ازدیاد نسل به این حشره زیانبار داده نشده است. 

وی گفت: کشاورزان فعال در دیگر شهرستانهای واقع در نیمه جنوبی خراسان رضوی از جمله کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن باید نسبت به پایش این آفت هوشیاری کامل داشته باشند تا به محض مشاهده ملخ زرد یاهمان ملخ صحرایی مراتب را با فوریت به ادارات جهاد کشاورزی اعلام کنند./ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید