اسلایدرفرهنگی

گزارش کامل نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت خراسان رضوی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان گفت که نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد بدون بودجه برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با انتقاد از این که هیچ بودجه و اعتباری برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه در استان نیز با همراهی افراد و دستگاه‌های دلسوزی بوده است که دغدغه فرهنگ قرآنی داشتند.

به گزارش صدای مشهد، نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت خراسان رضوی با حضور محمد حسین زاده،‌ مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حمید صمدی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و سید مسعود میریان مدیر مرکز قرآن آستان قدس رضوی برگزار شد.

حسین زاده با اشاره به اینکه شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان در مشهد و ۳۳ شهرستان استان برگزار می‌شود، افزود: این نمایشگاه از ۴ تا ۱۱ فروردین مصادف با ۲ تا ۹ ماه مبارک رمضان در محل دائمی نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی واقع در باب الجواد حرم مطهر دایر است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست ما در معاونت قرآن و عترت و با همکاری سایر دستگاه‌های متولی، این است که جلسات محفلی قرآن در سطح استان تقویت شود. جلساتی که سال‌ها پر رونق برگزار شده و هنوز هم هست و تلاش می‌کنیم رونق خود را حفظ کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به ضرورت انعکاس محافل قرآنی نوجوانان و جوانان در رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: این جوانان موتور‌های پیشران آینده کشور هستند و دل‌های پاک آن‌ها آماده پذیرش معارف است که متاسفانه در مورد آنها کم کاری کردیم.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که هر آنچه در نمایشگاه قرآن حضور خواهد داشت باید ارتباط مشخصی با قرآن داشته باشند. به عنوان مثال برخی از غرفه‌ها کاملا قرآنی هستند و می‌توان در همان نگاه اول به قرآنی بودن آن‌ها پی برد و متوجه شد، اما برخی از غرفه‌ها به گونه‌ای هستند که مخاطب در نگاه اول ارتباط آن را با قرآن لمس نکند که در این صورت غرفه مورد نظر باید به تولید محتوا بپردازد تا در این صورت مخاطب بتواند ارتباط آن غرفه را با قرآن درک کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: به عنوان مثال در غرفه عفاف و حجاب برای ارتباط بیشتر این غرفه با قرآن باید یک آیه از قرآن کریم که درباره این موضوع است را در غرفه خود داشته باشند و این موضوع نیز در غرفه‌های دیگر باید دیده شود.

ایجاد غرفه «وقت و نذر»

وی ایجاد غرفه «وقت و نذر» را از دیگر ویژگی های نمایشگاه شانزدهم دانست و گفت: در قالب آن، مبالغی برای برقراری جلسات سنتی قرآن در نقاط محروم استان و خرید قرآن برای این جلسات اختصاص پیدا خواهد کرد.

نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد بدون بودجه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با انتقاد از این که هیچ بودجه و اعتباری برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: با وجود این که نمایشگاه مشهد هم با وجود خیل زائران حرم مطهر رضوی به مشهد اهمیت بسزایی دارد و اهمیت آن اگر از نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران بیشتر نباشد، کمتر نیست، اما هیچ بودجه و اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: برگزاری این نمایشگاه در استان نیز با همراهی افراد و دستگاه‌های دلسوزی بوده است که دغدغه فرهنگ قرآنی داشتند و در این میان رسانه ها باید بودجه و اعتبار لازم برای برگزاری چنین محافلی را از دستگاه‌های ذیربط کشوری پیگیری کنند.

برقراری نمایشگاه قران با شعار «قرآن، خانواده، زندگی»

صمدی در ادامه با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن مشهد با شعار «قرآن، خانواده، زندگی» برگزار خواهد شد، افزود: در شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد ۲۷ دستگاه اجرایی با نهاد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مشارکت داشته اند.

وی ابراز کرد: این دوره از نمایشگاه در ۲۳ بخش برپا می‌شود که شامل بخش‌هایی چون موسسات و تشکلات مردمی، بین‌الملل، هنری و سینمایی، صنایع خلاق، بخش مربوط به فعالیت و دستاوردهای قرآنی ادارات و سازمان‌ها، کمیته فرهنگ و رسانه و ناشران قرآن و عترت، حوزوی و دانشگاهی، کمیته کودک و نوجوان، بخش عفاف و حجاب و خانواده قرآنی، کمیته فرهنگ و هنر مساجد و ترویج فرهنگ اقامه نماز است.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ رضوی عنوان کرد: در برخی از مناطق مشهد و برخی از شهرستان‌ها این نمایشگاه توسط اتحادیه موسسات قرآن و عترت استان و با همکاری شهرداری برپا می‌شود که این نمایشگاه می‌تواند الگویی برای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی همه شهرستان‌ها در سطح استان باشد.

اجرای تئاتر مرتبط با موضوع قرانی

صمدی بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه برنامه‌هایی مثل نشست‌ها، سحری‌خوانی و چاوش‌خوانی، پخش فیلم و انیمیشن‌های قرآنی، برگزاری کارگاه‌های خوشنویسی، هنرهای تجسمی، نمایشگاه عکس از حرم مطهر رضوی و ارائه آخرین تولیدات و دستاوردهای مد و لباس اسلامی را خواهیم داشت.

وی اجرای تئاتر مرتبط با موضوع قرآن و رضوی، محفل انس با قرآن، کرسی های تلاوت، کتابت قرآن، جنگ قرآنی، رونمایی از محصولات و تازه های کتاب قرآنی و ارایه مشاوره های قرآنی را از برنامه های جنبی این نمایشگاه عنوان کرد.

صمدی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن و عترت مشهد از ساعت ۱۷ تا ۲۲:۳۰ دقیقه آماده بازدید زائران و مجاوران است، افزود: وسیله ایاب و ذهاب نیز فراهم شده و مردم می توانند از اقصی نقاط شهر به نمایشگاه قرآن و عترت بیایند.

برگزاری جشنواره فعالیت های قرآنی

حجت‌الاسلام میریان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: با توجه به تقارن نوروز امسال با ماه مبارک رمضان، جشنواره‌ای از فعالیت‌های قرآنی را برگزار می‌کنیم که با توجه به تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی، بناست برنامه‌های قرآنی آستان قدس رضوی امسال گسترده‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود.

وی افزود: از جمله برنامه‌های دارالقرآن کریم حرم مطهر می‌توان به محافل قرآنی ویژه زائران و مجاوران حرم و برگزاری جشن رمضانی تحت عنوان «ترنم نور» به صورت روزانه در مدرسه علمیه خیرات‌خان که ویژه خانواده‌ها با محوریت نحوه ارتباط والدین با فرزندان است، اشاره کرد.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی گفت: همچنین نمایشگاهی را از امروز تا ۱۱ فروردین‌ ماه برگزار خواهیم کرد که هر روز از ساعت ۱۷ در پارکینگ شماره یک حرم مطهر رضوی آماده استقبال از بازدیدکنندگان و خدمت‌رسانی به آن‌ها خواهد بود.

حجت الاسلام میریان اضافه کرد: به نظر می‌رسد که برگزاری نمایشگاه در حرم مطهر رضوی کار بسیار پسندیده‌ای است و با توجه به اینکه امسال حجم زیادی از زائران به مشهد خواهند آمد، امیدواریم با استقبال خوبی همراه شود.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید