اقتصادی

کاهش بارندگی بر کمبود علوفه و مراتع تاثیر بسزایی داشت

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی در تامین مرغ کمبودی نداریم، افزود: با برآوردهای انجام شده از ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، حدود ۵ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۲۸۴ قطعه مرغ آماده کشتار با متوسط سن ۴۵ روزه خواهیم داشت که این تعداد نیاز استان را تامین می کند.

به گزارش پایگاه خبری صدای مشهد، محمد رضا اورانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که ۲۵ اسفندماه در این مرکز برگزار شد، گفت: از ابتدای سال تا  ۲۰ اسفند ماه سال جاری ۹۷۰ هزار تن نهاده برای دام و طیور استان تخصیص یافته است و بیش از ۸۵ هزارتن سبوس گندم با قیمت ۱۴۰۰ تومان خریداری و به واحدهای تولیدی تحویل داده شده است.
وی با اشاره به اینکه احتکار علوفه باعث دو تا چهار برابر شدن قیمت علوفه شده است، افزود: بسیاری از دامداری‌ها و گاوداری‌ها به جای کشت علوفه در زمین‌های زیر نظر خود، زعفران و پسته می‌کارند و یا سود حاصل از فعالیت تولیدی‌های خود را در فعالیتی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با هماهنگی با دستگاههای اجرایی، نظارتی و قضایی استان روند تولید مرغ از اتحادیه تا بعد از کشتارگاه تحت نظارت و کنترل دقیق قرار گرفته و با هرگونه تخلف در خروج مرغ از شبکه تولید و توزیع به شدت برخورد می‌شود.

وی افزود: اگر مرغداری بخواهد مرغ زنده خود را خارج از شبکه عرضه کند باید مجوزهای لازم را بگیرد و اگر مرغی از مرغداری خارج شود و در سامانه‌های دامپزشکی مجوز حمل نگرفته باشد ضمن برخورد با مرغدار به ‌عنوان عرضه خارج از شبکه، مابه‌التفاوت یارانه پرداختی هم از مرغدار اخذ و از ادامه فعالیت واحد تولیدی اش هم جلوگیری می‌شود.
اوزانی ابراز کرد: از هزار و ۱۵۰ مرغدار که از آبان‌ماه ۹۹ جوجه‌ریزی داشته و نهاده دریافت کرده اند ۱۳۸ مرغدار کمتر از ۷۰ درصد جوجه خود را تحویل دادند که این آمار از سامانه‌های مربوط تهیه شده و مرغداری‌های متخلف کاملا شناسایی شده اند همچنین برای این افراد پرونده تخلف تنظیم و به مراجع تعزیراتی و غذایی ارسال شده است.
وی با اشاره به اینکه میزان افت بارش های سال جاری تاثیر بالایی داشته است، افزود: درسال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بارش ها حدود ۴۸/۶ درصد کاهش داشته است و تنها ۳۲ درصد از بارش مورد نیاز استان تامین شده است.
وی افزود: برهمین اساس، نیاز خوراکی گاو غیرصنعتی شیری و روستایی که به صورت دستی تغذیه و دام سبکی که به علت عدم رویش علوفه در دشت ها، اکنون به صورت دستی تغدیه می شود، نیاز به تامین علوفه کمکی را دوچندان کرده و مشکل تامین خوراک دام، تشدید شده است. به همین دلیل پیگیری هایی از سوی استاندار صورت گرفت و اکنون دستور تامین ۱۰ هزار تن جو و ۳ هزار تن ذرت صادر شده است.
وی افزود: در خراسان رضوی بالغ بر ۱۵۸۰ واحد مرغ گوشتی فعال وجود دارد. از ابتدای سال ۹۹ تا ۲۳ اسفندماه جاری، بالغ ۸۲ میلیون ۴۴۵ هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغ گوشتی استان صورت گرفته است. این حد جوجه ریزی به معنی تولید ۱۶۴ هزار ۸۹۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه با توجه‌ به نیاز سرانه‌ای که سازمان صنعت اعلام کرده است در استان خراسان رضوی در تامین مرغ کمبودی نداریم،  افزود: از ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، طی سه هفته‌ معادل پنج میلیون و ۷۹۹ هزار و ۲۸۴ قطعه مرغ آماده کشتار با متوسط سن ۴۵ روز در استان خواهیم داشت که این میزان مرغ آماده کشتار یعنی تولید ۱۱ هزار و ۵۹۸ تن گوشت مرغ در ۲۱ روز آینده که اگر این میزان تولید را تقسیم بر ۲۱ روز کنیم متوسط کشتار و عرضه روزانه ۵۵۰ تن می‌شود.
وی تاکید کرد: بازار محصولات کشاورزی یک بازار سنتی است در این بازار نقش اصلی و سود اصلی این بازار نصیب دلال می‌شود. وارداتی بودن شیوه دامپروری ما عیب دیگری است که عزمی برای متناسب‌سازی آن با شرایط اقلیمی کشور دیده نمی‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید