اسلایدراقتصادی

پنجمین اجلاس کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات برگزار شد  

دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در کشورهای همسایه؛ 

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: پس از یک وقفه چند ساله و کاهش روابط تجاری ایران و افغانستان‌، پنجمین پنجمین اجلاس کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی و ولایت هرات برگزار شد.

به گزارش صدای مشهد، ابوالفضل چمندی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: از زمان تغییر حاکمیت در افغانستان برخی مناسبات تجاری به خصوص در حوزه حمل و نقل ترانزیت با کاهش چشمگیری روبرو شده بود که با مذاکرات دوجانبه و چندجانبه موفق شدیم سطحی از این کاهش را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه این اجلاسیه تاکنون در ۴دوره برگزار شده افزود: کمیته مشترک اقتصادی ولایت هرات و خراسان رضوی در این چند سال اخیر تشکیل نشده بود که با پیگیری های انجام شده، سرانجام موفق شدیم پنجمین دوره این اجلاس را با حضور والی هرات و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی استان در ولایت هرات برگزار کنیم.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت این اجلاسیه در بهبود روابط دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری گفت: یکی از مهمترین توافق‌های صورت گرفته افزایش ظرفیت عبور خودروهای حمل بار از مرز دوغارون است که در اوایل سال به سطح بسیار پایینی رسیده بود و در مذاکرات اولیه آن را ۲برابر واکنون در حال مذاکره برای افزایش۴ برابری آن هستیم.

 

چمندی با اشاره به تصمیم و سیاست تقویت تولید در افغانستان عنوان کرد: دولت افغانستان در پی سیاست افزایش تولید و صنعت خود، نسبت به خرید ماشین آلات از اروپا و سایر کشورها اقدام می‌کند که طی مذاکرات صورت گرفته پیشنهاد صادرات ماشین آلات و دستگاه‌های تولید استان را به آنها دادیم.

 

وی افزود: در بخش کشاورزی نیز بحث همکاری در محصولات مشترک مثل کشت چقدر قند که نیاز کارخانجات ماست تبادل نظر کردیم که این محصول در هرات کشت و برای فراوری و تولید شکر به استان منتقل و پس از تولید مجدد شکر به این کشور صادر شود. همچنین در خصوص صادرات محصولات کشاورزی مانند گندم و جو و سایر موارد مورد نیاز افغانستان از طریق کشت مشترک نیز گفتگو شد.

 

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی کاهش معطلی توقف کالاها و خودروها در گمرکات دو کشور یکی از موضوعات بسیار مهم اقتصادی ما در حوزه صادرات بود که باعث کاهش هزینه های صادرات شده و یکی از مواردی بود که توانستیم توافقاتی داشته باشیم مبنی بر حضور نمایندگان مشترک از دو طرف در گمرکات تا روزانه باهم دیدار و تبادل نظر داشته و در کوتاه‌ترین زمان مشکلات را مرتفع کنند و علاوه بر این روزها وساعت های فعالیت‌های مرزی را هم برای سرعت بخشیدن به حمل و نقل وترانزیت کالا افزایش دادیم.

وی ادامه داد: نمایندگان ما امروز در حدود ۶ساعت در کارگروه های مختلف تخصصی در بخش های مختلف با طرف های افغان خود دیدار و درباره بندهای تفاهم نامه نهایی که قرار هست فردا امضا شود گفتگو کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید