اسلایدرشهری

نگاهی به تخلفات و مگوهای پارکینگ آزادی

یکی از پروژه های جنجالی شهرداری مشهد احداث پارکینگ آزادی است. پروژه ای که براساس اعلام شهردار مشهد بالغ بر سیصد وسی میلیارد تومان هزینه برای شهر به همراه داشته است، این درحالی است‌که در زمان شروع پروژه برآورد بودجه شصت میلیارد تومان شده بود.

سیصد و سی میلیارد تومان برای دوازده هزار متر مربع زیر بنا، متر مربعی نزدیک سی میلیون تومان و یا به قولی سیصد و هفتاد میلیون تومان به ازای هر پارکینگ چراکه در این فضا به اذعان مسوولین حدود ششصد جای پارک لحاظ شده است!

این‌در حالی است که ساخت و ساز هر مترمربع آپارتمان با پروانه و عوارض شهرداری(بدون زمین) متری هفت تا هشت میلیون تومان شده و نهایتا اگر خیلی لوکس ساخته شود حداکثر متر مربعی ده میلیون تومان تمام می‌شود.

اما در این پروژه که سال نود و شش شروع شده، هزینه ساخت با شرایط فوق حدودا چهار میلیون بود ولی اکنون بالغ بر سی میلیون تومان فاکتور شده است.

مشهداضافه بر اینکه این پروژه فقط پارکینگ است و هزینه های بالای ظریف کاری داخل آپارتمان را ندارد. حال صاحب نظران قضاوت کنند این پارکینگ آیا نیاز به این میزان بودجه داشته است!؟
چرا باید اینقدر گران ساخته شود؟

نکته بعدی اینکه در هرپروژه نقطه سربه‌سر بازگشت هزینه باید منطقی باشد و با احتساب هرجای پارک روزانه بیست هزارتومان بعد از پنجاه سال این پروژه به نقطه سربه‌سر خواهد رسید و این یعنی زیان محض!

جالب است که درزمان دفاع پروژه هزینه ساخت سی وهشت میلیارد تومان برای هشتصد جای پارک اعلام شده بوده و این یعنی تخلف در قرارداد!

بماند که چه مسائلی در شیوه واگذاری پروژه، نظارت و بودجه بندی و …. وجود دارد که باید مراجع نظارتی به آن ورود کنند…

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید