اسلایدرفرهنگی

در نشست رسانه ترمیمی مطرح شد؛ رسانه ها با تاسی از فلسلفه انتظار اصلاح و امید را در جامعه ترویج دهند

مجتبی محمودی مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی در نشست علمی رسانه ترمیمی ویژه مدیران و نخبگان رسانه ها د مسئولیت اجتماعی رسانه ها را ارتقاء سطح امید در جامعه دانست.

به گزارش صدای مشهد وی یادآور شد: به نظر می رسد با وجود اینکه در تعاریف رسانه ای خبربدی که عمق یک فاجعه در آن بیشترباشد یک خبر خوب تلقی می شود، وقت آن رسیده که رسانه ها به جای بزرگنمایی آسیب ها و جذب مخاطب از این طریق به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کرده و در صدد نشر اخبار امیدبخش در جامعه  باشند.

رسانه ترمیمی به جای ارزش خبری از طریق ارزش فرهنگی تولید محتوا می کند

به گفته وی، رسانه ترمیمی نه از طریق ارزش خبری که از طریق ارزش فرهنگی و توجه به حقوق شهروندی به تولید محتوا می پردازد.

وی با اشاره به اینکه با حجم زیادی از سیاه نمایی و مشهد هراسی از سوی معاندان در رسانه های اجتماعی و فضای مجازی مواجه هستیم افزود: مشهد به خاطر همجواری با امام رضا(ع) که الگوی مناظره و گفتگوی بین ادیان هستند باید محور گفتگو و تعامل باشد و نشر این فرهنگ مستلزم ورود رسانه ها  به این عرصه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین کارکرد رسانه ایجاد همبستگی و انسجام عمومی است افزود: رسانه ها با نگاه منصفانه و مصلحانه می توانند با بازنشر حقائق به جای بازنمایی اخبار کذب، بذر امید را در دل های مردم زنده نگه دارند.

رسانه ها با تاسی از فلسلفه انتظار اصلاح و امید را در جامعه ترویج دهند

نصر پورمدیرکل صداو سیمای خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه امروز مهم ترین هدف جنگ نرم گرفتن امید و اعتماد به نفس مردم ایران است گفت: رسانه ها باید با مهندسی اخبار و اطلاعات، درنظر گرفتن تناسب بین اخبار مثبت و منفی، اجتناب از انتقال احساس ترس و ناامنی و پرهیز از تکرار اخبار منفی به اعتماد سازی و انتقال امید در جامعه بپردازند.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ دینی ما فلسلفه انتظار بر اساس اصلاح و امید پایه گذاری شده است افزود: رسانه ها با تاسی از فلسلفه انتظار باید اصلاح و امید را در جامعه ترویج دهند، آنها باید در اعیاد و مناسبت های ملی و مذهبی فضای کشور را تلطیف و با نشاط کنند و در این مسیر از کاهش نشر حجم اخبار سیاه و برجسته سازی خبرهای موفقیت و پیشرفت کشور دریغ نکنند.

رسانه به جای بازنمایی اخبار سیاه دنبال آشتی اجتماعی باشد

دکتر گنجعلی زاده دبیر کارگروه رسانه شهر ترمیمی نیز در این نشست گفت: در رسانه وظیفه ما دروازه بانی خبر است و خبرهایی مثل تجاوز و جنایت و قتل های فجیع و سرقت های مسلحانه  به مثابه ماهی های بزرگی هستند که در تور رسانه گیر می کنند.

وی افزود: حال در شرایطی که ما در عدالت ترمیمی دنبال تقابل احساسات و غم قربانی و پشیمانی مجرم و تلاش وی در راستای جبران رابطه مخدوش شده هستیم، رسانه تصویری هیولاوار از یک متخلف بازنمایی می کند و این پیام به مخاطبان مخابره می شود که مجرمین کسانی غیر از ما هستند که ارزش گفتگو ندارند و باید از جامعه حذف شوند.

وی تاکید کرد: باید توجه کنیم که وقتی رسانه ها  جرائم خشن را که فقط ۵ درصد از کل جرائم است را برجسته می کنند به نوعی احساس ترس و ناامنی در جامعه دامن می زنند.

وی افزود:  رسانه باید به دنبال آشتی اجتماعی باشد و برای این کار باید از ساده ترین راه که ساختن هیولا از یک مجرم و حذف آن از جامعه است به سمت فرهنگ سازی و انجام اقداماتی برای پیشگیری از وقوع جرائم و حل مشکلات به شیوه مسالمت آمیز حرکت کند.

رسانه ترمیمی باید آسیب ها را از حالت تابو به مساله اجتماعی تبدیل کند

محمدعلی فرجی‌ها عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این نشست علمی بیان کرد: تحولات جهانی چند دهه اخیر در زمینه کنترل جرم و ارزیابی بسیاری از مداخله‌های کیفری نشان از آن دارد که این مداخلات نتوانسته اند به اهداف خود برسند.

فرجی ها  با بیان اینکه یکی از کارکرد‌های عدالت ترمیمی، استفاده از ظرفیت‌های موجود در جامعه است که بعداز شکل گیری دولت‌های مدرن به حاشیه رانده شد افزود: از ویژگی های شهر ترمیمی این است که شهرواندان برای انجام امور جاری زندگیشان نیازمند نقض قوانین و مقررات نیستند. پس به تبع آن مقررات هم باید تنظیم گرانه و بر اساس نیازها واقعی مردم تنظیم شده باشد و ممر درآمد عده ای از طریق امضاهای طلایی یا رانت و رشوه نشده باشد.

این استاد دانشگاه با یاداوری اینکه امروزه با تورم قوانین در کشور مواجه هستیم بسیاری از آنها را مخل کسب و کار و زندگی مردم دانست و افزود: در عین حال برخی از سازمان ها از این قوانین مانند جریمه های راهنمایی و رانندگی یا کمیسیون ماده صد شهرداری ارتزاق می کنند و حتی روی آنها به عنوان منبع درامدی حساب می کنند.

وی با اشاره به اینکه رسانه ترمیمی باید با به رسمیت شناختن آسیب ها آنها را از حالت تابو خارج  وبه مساله اجتماعی تبدیل کند افزود:  با انکار ایدئولوژیک واقعیت های مجرمانه به جایی نمی رسیم،  مسئولان در حوزه های مختلف باید وجود آسیب های اجتماعی را بپذیرند، تا آنها به مساله تبدیل شود  در این صورت می توان به پیدا کردن راه حل نیز امیدوار بود.

وی با تاکید بر لزوم پرداختن به عوامل زیر بنایی جرم و اختلاف، مجرم گردانی را کاری غیر علمی  دانست و افزود: با این کار مجرم را از تمام پیوندهای عاطفی و شغلی و خانوادگی خودش جدا می کنید تا وی ردر دور باطل و باتلاق گونه اعمالش فرو برود در حالی که می توان به اصلاح وی تحت شرایط خاصی امید داشت.

وی با بیان اینکه در آموزه های فرهنگی ما نیز ارکان عدالت ترمیمی وجود دارد افزود: اسلام فرهنگ عدالت  ترمیمی را ترویج می دهد و مردم را حتی در زمان قصاص کردن به گذشت تشویق می کند، رسانه ها باید این منابع ارزشمند که پر از صلح و سازش است را از دل تاریخ و فرهنگ بیرون کشیده شده و در جامعه تبیین کنند.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ مسئولیت پذیری در کشور ما کمرنگ است افزود: در فرهنگی که مسئولیت گریز است مسئولانش  از زیر بار آن شانه خالی می کنند رسانه ها باید با جدیت برای جا انداختن این فرهنگ تلاش کنند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید