اسلایدرشهری

مدیریت شهری همچون سرباز در بطن زندگی شهروندان در حال خدمت است

شهردار مشهد روز یکشنبه با حضور در نشست قرارگاه رسانه‌ای خراسان رضوی، در فضایی صمیمانه با مدیران رسانه‌های استان پیرامون مهمترین مسائل این کلانشهر گفتگو کرد.

به گزارش صدای مشهد، محمدرضا کلایی در این نشست پس از شنیدن نظرات مدیران رسانه‌های فعال در خراسان رضوی و تاکید آنها بر امیدواری نسبت به اقدامات شهردار جوان و عملگرای مشهد، گفت: شهرداری نیاز مبرمی به رسانه‌ها و تعامل با آنها دارد بنابراین نه تنها آماده شنیدن نقدها است بلکه از نقد عملکرد شهرداری مشهد استقبال هم می‌کند. 

وی همکاری رسانه‌ها با شهرداری را پیرامون “آموزش حقوق متقابل شهروندی، آشنایی مردم با حقوق و تکالیفشان در زندگی شهری و اطلاع‌رسانی بهنگام در خصوص اقدامات مدیریت شهری” از مهمترین مصادیق این تعامل و همکاری دوسویه برشمرد.

شهردار مشهد بر لزوم تعریف پروتکل برای فعالیتهای شهروندان در زندگی شهرنشینی یا چارچوبهای عملی و مشخص برای اقداماتی که شهروندان در محیط شهر انجام می‌دهند تاکید و بیان کرد: آگاه‌سازی شهروندان می‌تواند در قالب تدوین پروتکلهای مختلف صورت گیرد. مثلا نحوه و زمان خالی کردن آهن‌آلات برای ساخت و سازهای شهروندان و فعالیتهای ساختمانی در محیط شهر قواعدی دارد که می‌توان آنها را در قالب همکاری شهرداری و رسانه به مردم آموزش داد.

وی افزود: علاوه بر آموزشهای شهروندی، موضوعات مربوط به ترافیک شهری، کاستن از آسیبهای سوانح رانندگی، مهار و کاهش آسیبهای اجتماعی و موضوع نظارت عمومی بر عملکرد شهرداری با عنوان “چشم شهر” از جمله مواردی هستند که کار بر روی آنها را به رسانه‌ها پیشنهاد می‌کنم. 

کلایی ادامه داد: شهرداری مشهد در مدیریت شهری کنونی این شهر همچون سرباز در بطن امور مرتبط با زندگی شهروندان در حال خدمت می‌باشد بطوری که وارد حل و فصل مسائل در حوزه‌هایی می‌شود که بر حسب بروکراسی جاری در حیطه وظایف دیگر دستگاهها است، چنانکه شهرداری مشهد در زمینه معضل کشف‌رود در حاشیه شهر و یا آسیبهای اجتماعی، منتظر دیگران نمانده و وارد عمل شده است.

وی گفت: شهرداری مشهد در مواجهه با اینگونه موارد نه تنها هیچگاه نگفته این مسائل ارتباطی به من ندارد بلکه راسا وارد میدان عمل شده است. 

شهردار مشهد در ادامه به شرایط ناشی از بحران بیماری کرونا اشاره و بیان کرد: در قالب چنین رویکردی اقدام شهرداری را برای ارائه بسته‌های معیشتی به شهروندان آسیب‌پذیر در دوران شیوع بیماری همه‌گیر، امری مهم تلقی می‌کنیم زیرا علاوه بر باور نسبت به موازین اخلاق و انسانی، معتقدیم چنین اقداماتی از بابت پیشگیری و مهار تبعات آسیبها برای قشر آسیب‌پذیر بسیار موثر است. 

وی همچنین از فضای همکاری مثبت و موثر بین همه دستگاههای اجرایی و نهادهای فعال در خراسان رضوی به ویژه پیرامون امور شهر مشهد ابراز خرسندی و بیان کرد: دستگاه قضایی، شهرداری، سپاه پاسداران، استانداری خراسان رضوی و دیگر نهادهای دست‌اندرکار با یکدیگر به تعامل بسیار خوب و راهگشایی رسیده‌اند. 

کلایی افزود: همه این دستگاهها هم‌اینک در کلانشهر مشهد در خصوص حل و رفع معضلات اجتماعی همچون رسیدگی به وضعیت کار و معیشت کارگران روزمزد و سرگذر، کارتن‌خوابها، معتادان متجاهر و گروههای مشابه به دنبال فعالیت و رفع مشکل هستند.

کلایی به رشد پنج درصدی اقتصاد خراسان رضوی به عنوان دستاورد مهم حاصل از این همکاری و تعامل اشاره و بیان کرد: موضوعات اقتصادی در دوره مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا، دوران پساکرونا و سبک زندیگی مردم مهم است.

وی ادامه داد: در شرایطی که رشد اقتصادی بطور کلی منفی است، رشد اقتصادی قابل توجه در خراسان رضوی بیانگر رونق اقتصاد و اشتغال در این استان است. 

کمربند جنوبی مشهد

شهردار مشهد در ادامه نشست قرارگاه رسانه‌ای خراسان رضوی و گفتگوی صمیمانه با مدیران رسانه‌های استان، به موضوع طرح کمربند جنوبی این شهر به عنوان یکی از مسائل مهم شهر اشاره و بیان کرد: پیشتر در زمان اجرای این طرح برخی اثرات مخرب محیط زیستی برای آن مطرح و تداوم اختلافات پیرامون آن در سال ۱۳۹۶ با اختلاف نظر میان دادستان و شهردار وقت، منجر به توقف کل پروژه شد.

وی به هزینه‌های صرف شده از بیت‌المال برای این طرح نیمه‌تمام و ملغی شده اشاره و بیان کرد: پس از این اتفاقات، موضوع ادامه ساخت کمربندی دوباره مطرح شد اما با توجه به برخی اشکالات زیست محیطی که بنده نیز با آن موافقم، ساخت کمربندی رد شد ولی بحث را در “ستاد تدبیر استان” مطرح کردیم تا این موضوع بالاخره پس از سالها دستاوردی برای مردم داشته باشد. 

طرح جاده کمربندی جنوبی مشهد به طول ۲۷ کیلومتر از انتهای بلوار شهید برونسی در غرب مشهد تا اتوبان باغچه در شرق این شهر یکی از بزرگترین طرحهای شهرداری مشهد در مدیریت شهری قبلی این کلانشهر بود. در چارچوب این طرح ساخت ۲ باند اصلی رفت و برگشت به عرض ۱۳.۸ متر، ۲۳ تقاطع همسطح و غیرهمسطح، هشت دستگاه دوربرگردان غیرهمسطح و پنج دستگاه پل راه روستایی پیش‌بینی شده بود.
اجرای جاده کمربندی جنوبی مشهد که تبعات زیست محیطی آن جنجالی شد نیازمند دو میلیون و ۸۰۰ هزارمتر مکعب خاکبرداری و یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی در حوزه ارتفاعات جنوبی این شهر بود. هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای این طرح تا زمان ملغی اعلام شدن آن هزینه گردید.
دادستان مشهد ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ اعلام کرد که به علت نداشتن پیوست زیست محیطی هرگونه فعالیت برای ادامه اجرای طرح ساخت کمربند جنوبی مشهد تخلف بوده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. 

کلایی به نگاه شهرداری مشهد به طرح کمربند جنوبی به عنوان یک پروژه تفریحی و تفرجگاهی برای شهروندان و تاکید شهرداری بر زیر بار ساخت و ساز و ترافیک نرفتن آن اشاره و بیان کرد: تاکنون شهرداری مشهد یک میلیون اصله درخت در این محدوده کاشته که کار بزرگ و قابل توجهی می‌باشد اما از دید رسانه‌ها مغفول مانده است. 

وی افزود: اواخر بهمن ماه گذشته تصمیم گرفته شد این پروژه تبدیل به پارکینگ شود تا شهروندانی که برای گشت و گذار به این محیط طبیعی می‌آیند از زیرساخت موجود در آن بهره‌مند شوند. 

شهردار مشهد ادامه داد: با اجرای این طرح عملا دو میلیون مترمربع به فضای سبز مورد استفاده شهروندان مشهدی اضافه شده و با کاشت یک میلیون درخت در این مکان، بزرگترین محل تفرجگاهی شهر مشهد ساخته می‌شود.  

وی گفت: با این وجود باز هم برخی فعالان زیست محیطی معترض شده‌اند که چرا شهرداری می‌خواهد جاده کمربندی بسازد. 

کلایی افزود: بطور قطع و یقین ساخت و سازی در این محدوده صورت نخواهد گرفت اما در جریان کاشت یک میلیون درخت، حتی یک رسانه هم نگفت که این اقدام شهرداری فعالیتی زیست محیطی است. 

وی ادامه داد: در این چارچوب شهرداری قصد دارد شهروندان مشهدی را با کوه آشتی دهد لذا هم‌اینک فضا را برای استفاده عموم مردم مهیا کرده است.

آسیبهای اجتماعی

شهردار مشهد در ادامه این نشست نسبت به آسیبهای اجتماعی در شرایط بحرانی جاری هشدار داد و گفت: می‌بایست ظرف یک‌ ماه آتی به صورت کوتاه‌مدت، ظرف شش ماه آینده به صورت میان‌مدت و پس از آن بطور بلندمدت چاره‌ای کارساز برای رفع معضلاتی همچون کودکان کار، معتادان متجاهر و کارتن‌خوابها در شهر مشهد اندیشید وگرنه در آینده با تبعات و  آثار جدی از ناحیه همین آسیبها روبرو خواهیم شد.

وی به وجود نوعی سردرگمی در خصوص معتادان متجاهر اشاره و بیان کرد: دستگاههای مرتبط از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی باید برای رفع این معضل ابتدا مبادرت به دسته‌بندی افرد معتاد کنند تا با توجه به ویژگیهای مجزای هر گروه، نسبت به ساماندهی آنها تصمیم اجرایی اتخاذ شود. 

کلایی همچنین به اقدامات پیشگیرانه شهرداری در چارچوب مبارزه با بیماری کرونا هم اشاره و بیان کرد: یک ششم از کل خطوط اتوبوسرانی درون‌شهری مشهد پس از تعطیلی اجباری گذشته، فعال شده است.

وی افزود: با کمک اتوبوسهای خطوطی که هنوز فعال نیستند از ازدحام شهروندان در خطوط فعال شده جلوگیری می‌شود لذا خطوط فرعی اتوبوسرانی شهری مشهد راه نخواهد افتاد.

شهردار مشهد به تداوم توقف فعالیت قطارشهری نیز اشاره و بیان کرد: فعلا راه‌اندازی مترو با توجه به اینکه سامانه تهویه هوای ایستگاهها و قطارها داخلی بوده و هوای داخل محیط را می‌چرخاند، مورد تایید کارشناسان امور بهداشتی نیست.

مبارزه با فساد 

وی در ادامه نشست قرارگاه رسانه‌ای خراسان رضوی با حضور مدیران رسانه‌های استان همچنین گفت: در چارچوب مبارزه با فساد در پی الکترونیکی کردن ارتباط بین مردم و کارگزاران در شهرداری بوده‌ایم اما از طولانی شدن تولید فراورده ساز و کار الکترونیکی موجود راضی نیستم.

کلایی مبارزه با فساد را دغدغه جدی خود توصیف و بیان کرد: لبه ارتباطی شهرداری با شهروندان زیاد و مهار فساد در این بخش برای مردم بسیار لذتبخش است اما اصلا از اقدامات صورت گرفته تاکنون در زمینه مبارزه با فساد راضی نیستیم.

وی افزود: پیش از این، نقطه شروع مبارزه با فساد را در شهرداری “موضوع قراردادها و پیمانکاران” می‌دانستیم که اشتباه بود. اکنون به این نتطجه رسیده‌ام که شروع مبارزه با فساد باید از حوزه شهرسازی باشد زیرا فقدان طرح تفصیلی خود زمینه‌ساز بیشترین فسادها است.

شهردار مشهد ادامه داد: طرح تفضیلی شهر امر بسیار پیچیده‌ای است. این طرح برای جنوب غرب مشهد هنوز پس از هشت ماه به سرانجام نرسیده است.

وی همچنین بر لزوم شفاف‌سازی دریافتیهای کارکنان، مدیران و معاونان شهرداری مشهد در قالب حقوق تاکید و بیان کرد: به هیچوجه با اعلام حقوق مدیران شهرداری مخالفتی ندارم زیرا آنها حقوق بالایی ندارند./ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید