اسلایدریادداشت

مشهد نیازمند سند تحول فرهنگی

آذر رشیدی

مشهدالرضا به واسطه مضجع منور رضوی و تمدن هزارساله خود جایگاه ویژه ای در کشور و همچنین جهان اسلام دارد. درسال ۲۰۱۷ مشهد پایتخت‌ فرهنگی جهان اسلام بود و این عنوان را تا ۱۰سال خواهد داشت فرصتی که به اعتقاد بنده به خوبی از آن استفاده نشده است. بحث دیپلماسی فرهنگی و معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های مشهد در عرصه بین‌المللی موضوعی است که در این سال‌ها بسیار کم به آن پرداخته شده و می تواند یک مطالبه جدی از شورای ششم باشد.

یکی دیگر از ظرفیت‌های مغفول دیگر مشهد در حوزه فرهنگی براساس منویات رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب مشارکت مردمی است. مردم به خصوص بانوان و جوانان در مناسبات ما جایگاه واقعی خود را ندارند.
شورای ششم همچنین باید راهبردهای به منظور بهره‌گیری از ظرفیت بانوان به خصوش بانوان نخبه شهر که نیمی از جمعیت این شهر را تشکیل می‌دهند، با تشکیل یک کمیته مشورتی از بانوان توانمند مشهدی را مدنظر قرار دهد.

تقویت پارلمان‌های محلی و شورای محلات و مسجدمحوری شدن فعالیت‌های فرهنگی محلات و استفاده از نخبگان محلی به خصوص جوانان، برای اجرای طرح‌های فرهنگی نه تنها باعث بهبود مشارکت مردمی شده، خلاقیت و بهره گیری از ایده‌های نو را نیز به دنبال دارد.

دربحث فرهنگ سازی رسالت ذاتی شهرداری، توسعه فرهنگ شهروندی است و در مشهدالرضا فرهنگ رضوی و سیره امام هشتم(ع) ؛ که یکی از سرفصل‌های اصلی این شه بوده و بایدبه صورت جدی و در اولویت تصمیم‌گیری‌ها قرار بگیرد.

یکی دیگر از مواردی که در این دوره به حاشیه رفته، کارکرد اصلی فرهنگ‌‌سراهاست. لذا بازگشت فرهنگ‌سراها به جایگاه واقعی خود و فعالیت در دو حوزه تخصصی و محلی مطالبه دیگری است که در این دوره باید مدنظر قرار گیرد‌.

نکته دیگری که معتقدم در هر پروژه و طرحی باید اولویت داشته باشد وجود پیوست‌های آن است. پیوست فرهنگی و اجتماعی وزیست محیطی در پروژه های شهری و پیوست اقتصادی برای پروژه های فرهنگی. وجود این پیوست‌ها باعث می‌شود ابعاد مختلف فرهنگی؛ اجتماعی و اقتصادی در پروژه ها دیده شده و پس از اجرا و صرف هزینه‌های بالای ساخت و بهره‌برداری متوجه کاستی ها و باگ‌های احتمالی نشویم.
مقوله اقتصاد زائر و مباحث حوزه گردشگری مشهد با وجود نزدیک به ۲۵ میلیون زایر داخلی و بیش از ۲میلیون توریست خارجی نیز فرصتی بی‌نظیر برای ماست که میتوان با ارایه طرح‌های عملیاتی به خصوص در بخش سوغات زائر، تقویت صنایع دستی، حمایت از کسب‌وکارهای مرتبط با این صنعت و ایجاد زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی هم به ارتقای کمی و کیفی و هم افزایش ماندگاری زائران و گردشگران و درنتیجه بهبود اقتصاد شهر وایضا ارتقای جایگاه مشهد در ایران و جهان کمک کنیم.

بعضی مشکلات سیستمی در ساختار سازمانی، نوع رفتار مدیریتی و اقدامات اجرایی غیرشفاف و فسادزا در حوزه فرهنگی و اجتماعی در دوره‌ فعلی و ادوار گذشته وجود داشته که باید با اصلاح رویه‌ها و هنجارهای حاکم بر سازمان؛ واستقرار فرایند‌های کاملا شفاف، عادلانه و منطبق بر قوانین و رسالت اصلی شهرداری مورد تجدید نظر قرار بگیرد. به عنوان نمونه رانت‌ها موجود در حمایت از تیم های ورزشی و برخی افراد و تشکل‌های اجتماعی و …؛ واگذاری پروژه‌ها به برخی اشخاص و شرکت های خاص و موضوع تعارض منافع ویا عدم توجه به قانون منع مداخله کارکنان در قراردادها و برخی ویژه‌خواری‌ها؛ برخی انتصابات غیرکارشناسی وحزبی، عدم توسعه متوزان وعادلانه خدمات و … از جمله رویه‌هایی است که باید اصلاح شود.

به جد معتقدم تدوین سند تحول فرهنگی مشهد با تمرکز به دو حوزه زیارت و شهر شهروندمحور یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که باید در این دوره به ان پرداخته شود.
در انتها امیدوارم شاهد روی کارامدن شورای متخصص و کارآمد ومتعهد در این دوره باشیم. البته تخصص صرفا حوزه شهرسازی و فنی و عمرانی نیست و باید از متخصصین فرهنگی؛ رسانه‌ای؛ حقوقی و اقتصادی نیز در تیم شورا حضور داشته باشند تا شاهد یک تیم قوی در تمام حوزه‌های مدیریت شهری باشیم.

آذر رشیدی

مدرس دانشگاه/ رییس اسبق اداره آموزش ابتدایی خراسان رضوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید