اجتماعیاسلایدر

انتقال جواهرات سلطنتی به روایت فردی که با شاه فرار کرد/ ماجرای تاج فرح و زمین‌خواری رضاخان

پاسخی برای دروغ بزرگ فرح كه گفت جواهراتم را نبردم!

رئیس تشریفات دربار پهلوی می‌گوید: «۱۰ روز مانده به سفر، اثاث ملکه فرح بسته‌بندی شد و پیش از هر چیز جواهرات ملکه در صندوق‌هایی که از یک موسسه خارجی خریداری شده و از نظر امنیتی به آن اطمینان فراوان بود، بسته‌بندی شد».

به گزارش صدای مشهد، امیراصلان افشار، دیپلمات مشهور دوران پهلوی و آخرین رئیس تشریفات دربار بود. او با ۳۰ سال سابقه حضور در وزارت امور خارجه، کسب مقام سفیر در ایالات متحده آمریکا، آلمان (غربی) و اتریش و تصدی کرسی ریاست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، سابقه بسیاری در وفاداری به محمدرضاشاه داشت. او همراه با شاه از ایران فرار کرد و تا آخر عمرش در فرانسه بود و در نهایت روز ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در ۱۰۱ سالگی مُرد.

اعلیحضرت، شخصاً جواهرات را جمع می‌کردند

او در کتاب «سروها در باد» با اشاره به واپسین روزهای حضور شاه در ایران به تدارک سفر قریب‌الوقوع خاندان سلطنتی اشاره کرده و می‌گوید: «۱۰ روز مانده به سفر، به دستور شاه تدارک سفر را دیدیم. اول از همه اثاث ملکه فرح بسته‌بندی شد و پیش از هر چیز جواهرات ملکه در صندوق‌هایی که از یک موسسه خارجی خریداری شده و ازنظر امنیتی به آن اطمینان فراوان بود بسته‌بندی شد…»

وی بدون آن که به میزان این ثروت اشاره کند، ادامه می‌دهد: «کار ما در دربار نظارت بر بسته‌بندی اثاث بود. اعلی‌حضرت و شهبانو صورت اثاثی را که قرار بود با خود ببرند می‌دادند و من براساس آن سیاهه به خدمتکاران مطمئن دستور می‌دادم، آنها را دقیقاً بسته‌بندی کنند.»

دو روزنامه آمریکایی و انگلیسی نیویورک‌تایمز و فایننشال تایمز در افشاگری‌های ۴۴ سال اخیر خود به ارقام تکان‌دهنده دزدی خاندان پهلوی و مدیران ارشد رژیم طاغوت اشاره کرده‌اند و فقط میزان پول‌هایی را که آنان با خود برده‌اند، بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

این عضو دربار پهلوی ادامه می‌دهد: «سرانجام روز خداحافظی فرا رسید. وسایل قبلاً در دو هواپیمای بوئینگ قرار گرفته بود. اعلی‌حضرت شخصاً جواهرات را جمع می‌کردند و در این کار خانم لوئیز قطبی ندیمه پارمیس علم و لیلی امیرارجمند ایشان را یاری می‌دادند.»

دو روزنامه آمریکایی و انگلیسی نیویورک‌تایمز و فایننشال تایمز در افشاگری‌های ۴۴ سال اخیر خود به ارقام تکان‌دهنده دزدی خاندان پهلوی و مدیران ارشد رژیم طاغوت اشاره کرده‌اند و فقط میزان پول‌هایی را که آنان با خود برده‌اند، بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده‌اند. روزنامه‌ نیویورک‌تایمز در دهم ژانویه ۱۹۷۹ با استناد به گفته منابع بانکی جهانی نوشت که مبلغی بین ۲ تا ۴ میلیارد دلار فقط در طول دو سال آخر حکومت پهلوی از سوی خانواده سلطنتی ایران به آمریکا منتقل شده است. روزنامه «فایننشال‌تایمز» نیز در سال ۱۳۹۱ به بهانه وقوع انقلاب‌های عربی، میزان دارایی‌های خارج شده توسط محمدرضا پهلوی را ۳۵ میلیارد دلار اعلام کرد. این در حالی است که ۱۳۰ میلیون دلار نیز توسط هفت مدیر ارشد کشور از ایران خارج شده است.

ماجرای زمین های رضا خان و تاج فرح

مسعود رضایی، پژوهشگر تاریخ معاصر در گفتگو با برنامه «جام انقلاب» خیابان انقلاب اظهار کرد: وقتی رضا شاه با حمایت انگلیسی‌ها وارد تهران شد یک متر زمین در پایتخت نداشت اما از ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ که پادشاه ایران بود در طول ۱۶ سال به عنوان بزرگترین زمین‌دار دنیا مطرح شد.

رضایی با بیان اینکه سند زمین‌ها در تهران و شمال کشور به نام شخص شاه موجود است، افزود: این رفتاری بود که رضا شاه بنیان گذاشت در خصوص نحوه رفتار با اموال مردم در دوره محمدرضا شاه به جز غارت بذل و بخشش از اموال مردم هم داریم.

وی تشریح کرد: در یادداشت‌های اسدالله اعلم آمده که در تاریخ ۲۹خرداد سال ۱۳۵۶ شاه صدهزار دلار برای ازدواج دختر برادر ناتنی‌اش که در آمریکا زندگی می‌کرد حواله کرد یا در کتاب آخرین سفر شاه به نوشته ویلیام چکراس آمده امکانات برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله تا غذاها به غیر از خاویار همه از فرانسه آمده بود.

رضایی عنوان کرد: رویه کل رژیم پهلوی این بود که هیچ حساسیتی نسبت به منابع مالی کشور نداشت و شاه خودش را مالک همه چیز می‌دانست. به همین دلیل زمان خروج شاه شاهد هستیم سران رژیم پهلوی چقدر پول با خودشان بردند وقتی عمال شاه اینگونه عمل می‌کنند حساب و کتاب شاه که دیگر مشخص است.

پژوهشگر تاریخ معاصر تاکید کرد: فرح نمی‌توانست تاج را با خود ببرد زیرا تاج در بانک مرکزی بود و بدیهی است برداشتن تاج و بردن آن در چنان شرایطی ممکن نبود.

به گواه تاریخ هر روز ۷ سند به نام رضاخان می‌خورد نا جایی که روزنامه فرانسوی نوشت در ایران جانوری پیدا شد که زمین می‌خورد.

واریز شدن پول نفت به حساب شخصی رضا خان

دکتر موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر نیز در گفتگو با برنامه «جام انقلاب» رادیو انقلاب اظهار کرد: غارت اموال مردم از همان زمان سلطنت رضاشاه آغاز شد، پول نفت مستقیم به حساب رضاخان وارد می‌شد. به گواه تاریخ هر روز ۷ سند به نام رضاخان می‌خورد نا جایی که روزنامه فرانسوی نوشت در ایران جانوری پیدا شد که زمین می‌خورد.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با اشاره به این که سال ۱۳۲۰ در حساب رضا خان در بانک ملی چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان سپرده داریم، ادامه داد: بعد از رضاخان فرزندانش دست به غارت گسترده زدند وقتی سلطنت به محمدرضا شاه رسید خاندان پهلوی حدود ۶۰ نفر بودندکه به جز غارت اموال، بذل و بخشش هم به آن اضافه شد.

حقانی با ذکر این نکته که به توصیه فرح به پادشاه آلبانی، یونان، افغانستان، ایتالیا وام‌ داده شد وام‌هایی که هرگز بازخورد نداشت، تشریح کرد: شهرام پهلوی پسر اشرف پهلوی یکی از قاچاقچیان میراث فرهنگی بود، کسی هم نمی‌توانست در مقابل این‌ها بایستد و ممانعت کند. از این غارت آمریکایی‌ها در آن سال‌ها چیزی حدود ۵۰ درصد اشیا مکشوفه را از کشور خارج کردند و بسیاری از اشیا و الواح را هم به بهانه خواندن از کشور خارج کردند.

وی تاکید کرد: شاه اجازه ورود آمریکایی‌ها را به کشوری داد که ۷هزار سال سابقه تاریخی داشت و پهلوی کمک کرد به این غارتگری گسترده؛ به همین دلیل بیشتر اشیا موزه‌های آمریکا مربوط به کشور ایران است.

پایان پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید