اسلایدرسیاسی

«لابی» جزو لاینفک مجلس است

یک نماینده پیشین مجلس گفت: نمایندگان مجلس در تمامی امور تخصص ندارند و هنگامی‌ که در رابطه با موضوعی کمیسیون تخصصی مرتبط با آن نظری دارد، اعضای آن کمیسیون می‌توانند  نظر خود را لابی کنند و این جزو لاینفک مجلس است.

به گزارش صدای مشهد، سعید باستانی با بیان اینکه لابی به معنای مثبت آن در محافلی مانند مجلس قانون‌گذاری مرسوم است، اظهار کرد: اینکه فردی در رابطه با موضوعی نظر سازنده‌ای داشته باشد و بخواهد دیگران را نیز توجیه و با خود همراه کند، نکته خوبی است و ما این را یک لابی مثبت می‌بینیم، نمایندگان مجلس در تمامی امور تخصص ندارند و هنگامی‌ که در رابطه با موضوعی کمیسیون تخصصی مرتبط با آن نظری دارد، اعضای آن کمیسیون می‌توانند  نظر خود را لابی کنند و این جزو لاینفک مجلس است.

وی با اشاره به اینکه در تمام موضوعات ممکن است لابی رخ دهد، افزود: در پارلمان، نمایندگان ابتدا باید به آگاهی لازم برسند تا بتوانند به لایحه یا طرحی رای مثبت یا منفی دهند. چنانچه نماینده‌ای نظری دارد که فکر می‌کند درست است باید بتواند با دیگر نمایندگان به منظور متقاعد کردن آنان، گفت‌وگو کند.

وی با اشاره به اینکه لابی لغتی با معنای مثبت است، خاطرنشان کرد: عده‌ای از لابی‌گری معنایی منفی را برداشت می‌کنند، در حالیکه چیزی که در ذهن آن‌هاست لابی نیست. گاهی در داخل مجلس یک سری گروه‌هایی تشکیل می‌شود که به دنبال تحمیل نظر خود بر سایر نمایندگان هستند. اسم این کار لابی نیست. در لابی شما به افراد مشورت می‌دهید و سعی می‌کنید آنان را متقاعد کنید که نظر شما بهتر است.

باستانی ادامه داد: گاهی عده‌ای در قالب فراکسیون‌های مختلف که لزوما فراکسیون‌های سیاسی نیستند و ممکن است تخصصی نیز باشند، از طریق فراکسیون خود وارد دخالت در امور اجرا می‌شوند؛ یعنی در رابطه با موضوعی، فراکسیونی شکل می‌گیرد و اعضای آن بیش از حد وارد مناسبات اجرایی حوزه‌ای که با آن کار می‌کنند می‌شوند که این خوب نیست. آن فراکسیون تا حدی مناسب است که دغدغه نهادهای مرتبط با خود را به زبان قانون ترجمه کند.

وی ضمن بیان اینکه متاسفانه چنین مشکلی در مجلس وجود دارد، گفت: علت این امر در نوع ساختار مجلس در کشور است. یعنی ما باید در کشور دو نوع مجلس داشته باشیم که یکی کار قانون‌گذاری انجام دهد و دیگری مجلس نمایندگان و شورا باشد. در این صورت آن بخش از وظایف مجلس که به سیاست و اجتماع مربوط می‌شود، به عهده مجلس شورا قرار می‌گیرد و مجلس قانون‌گذار صرفا کار قانون‌گذاری انجام می‌دهد و دیگر خلط مبحث بین حوزه قانون‌گذاری و حوزه اجرایی به وجود نمی‌آید. 

این نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: در حال حاضر ما بعضا شاهد این هستیم که به دلیل وجود یک سری دخالت‌هایی، قانون بر خلاف چیزی که باید باشد نوشته می‌شود و مستدل نیست .طبق آماری که در مجلس وجود دارد، در هر دوره‌ای از مجلس تقریبا ۷۵ درصد قوانین وضع شده، بنا بر دلایلی قابلیت اجرا نداشته‌اند و بازگشت می‌خوردند.

 باستانی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از لابی‌هایی که در درون مجلس انجام می‌شود از بیرون هدایت می‌شوند و چه تعداد درون پارلمانی اند، بیان کرد: برخی از لابی‌ها از بیرون مجلس هدایت می‌شوند اما نمی‌توان آمار مشخصی در خصوص تعداد آن‌ها ارائه داد. البته این مشکل نیز ناشی از همین یکی بودن مجلس قانون‌گذاری و مجلس شورا در کشور است.

وی ادامه داد: البته من تمام این هدایت‌هایی که از طرف بیرون صورت می‌گیرد را دخالت نمی‌دانم مثلا در مجلس دهم در کمیسیونی که من عضو بودم، هر کاری که می‌خواستیم انجام دهیم، نماینده‌ای از بخش خصوصی، مثلا اتاق بازرگانی و اتاق تعاونی، می‌آوردیم تا نظر خود را ارائه دهند . این اظهار نظرات دخالت نیستند و کمک به حساب می‌آیند . چراکه به عنوان مثال کمیسیون می‌خواهد قانونی را بنویسد که دردی از صنعت درمان کند و هیچ ایرادی ندارد که یک صنعتی هم بیاید و نظر دهد و ما در اکثر کارهایی که می‌خواستیم انجام دهیم از بخش خصوصی نیز نظر می‌خواستیم./ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید