اسلایدرسیاسی

عزاداری محرم طبق دستور ستاد مقابله با کرونا انجام شود

امام جمعه مشهد گفت: از همه متولیان عزادارای امام حسین (ع) می‌خواهم محرم امسال با حفظ اصول بهداشتی و مطابق دستور ستاد مقابله با کرونا، با عظمت و گستردگی بیشتر و جالب‌تری عمل کنند.

به گزارش صدای مشهد به نقل از درگاه اینترنتی نماینده ولی وفقیه در خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه مجازی افزود: همه هیاتهای مذهبی، دسته‌جات حسینی و همه عزیزانی که در این جهت یا تولیت هیأت و موقوفه‌ای را دارند که مربوط به امام حسین (ع) است یا نذر خاصی در جهت اقامه عزای حسینی دارند، با حفظ اصول بهداشتی عمل کنند.

وی ادامه داد: نباید به خاطر سختی برگزاری، شعائر محرم تعطیل شود، خداوند تعظیم شعائر را از تقوای دل‌ها معرفی می‌کند، یعنی در سایه تعظیم شعائر، دل‌ها تقوا پیدا می‌کند و تقوای دل به تقوای عمل می‌انجامد، اگر دیدید اقامه عزای سیدالشهدا (ع) با حفظ اصول بهداشتی و حفظ دستورات ستاد مقابله با کرونا زحمت دارد و مشکل هست، نباید از اصل عزاداری برای امام حسین (ع) منصرف شوید.

امام جمعه مشهد در تشریح اهمیت عید غدیر نیز گفت: عظمت و اهمیتی که عید سعید غدیر دارد این است که غدیر یک گفتمان و اندیشه خاص اجتماعی و به تعبیر دیگر، یک دکترین سیاسی در جریان رهبری و حکومت امت اسلام در هر زمان  است.

وی با اشاره به تثبیت جریان وحی با مساله غدیر بوسیله پیامبر گرامی اسلام (ص) افزود: پس از ارتحال پیغمبر اکرم (ص) باید رهبری امت در تداوم وحی باشد، رهبری امت اسلام تنها یک انتخاب نیست، یک انتصاب نیز نیست، رهبری نصب الهی است و نصب الهی این است که در تداوم جریان وحی، رهبر باید ساخته ‌شده برای رهبری از طرف ذات مقدس پروردگار باشد، غدیر یک گفتمان و اندیشه در مدیریت و حاکمیت جامعه اسلامی و امت است که رهبری در تداوم وحی قابل تحقق است، منهای جریان وحی و جریان وابسته به وحی، رهبری امت در هیچ عنصر و هیچ فرضیه‌ای قابل تحقق و اجرا نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه تنها رهبری وابسته به جریان وحی رسمیت دارد ادامه داد: تکرار غدیر در هر سال تذکر یک گفتمان است، معرفت‌شناسی نسبت به اندیشه اصیل و اسلام ناب محمدی است، یعنی رهبری در تداوم وحی و ما نیز امروز آن رهبری را در اسلام و امت اسلام به رسمیت می‌شناسیم که آن حاکمیت الله است که در جریان وحی و وابسته به وحی باشد، رهبری مرامی و سیاسی، آمیخته با هم در امت معنا می‌دهد.

وی گفت: رهبری سیاسی جدا از رهبری مرامی، یک رهبری غاصبانه است، یک رهبری دروغین و ادعاشده بدون محتوا، بدون واقعیت و فاقد حقیقت است. حاکمیت و رهبری امت اسلام در تداوم وحی قابل قبول و پذیرش برای همه مسلمانان است در غیر این صورت اگر رهبری در تداوم وحی قرار نگیرد، مورد قبول نیست.

با انحراف رهبری از خط امامت یک ضایعه در اسلام به وقوع پیوست که آثار سوء آن تا این زمان نیز حس می‌شود اما قضیه تاریخ برای ما یک اولویت و اصالت نیست، آنچه برای ما مطرح است، یک عقیده، گفتمان و اندیشه است.

امام جمعه مشهد افزود: نکته دیگر این است که عید غدیر “عیدالله اکبر” است یعنی عیدی که به خدا منسوب است، عید فطر عید غفران و آمرزش خداست، ذات مقدس پروردگار در نتیجه یک ماه روزه گرفتن، عبادت کردن و اطاعت کردن، بندگان خودش را مشمول رحمت و غفران خود قرار داده است، روز پایان این جریان عبودیت را عید می‌گیریم، عید قربان نیز عید وصال و تقرب الی الله است.

این دو مسئله یعنی غفران الهی و تقرب به خدا جز با وابستگی به جریان امامت و ولایت محقق نمی‌شود یعنی مغفرت الهی شامل کسانی است که در حقیقت در اخلاص توحیدی خود، حاکمیت را از آن خدا بدانند و به مدیریت و حاکمیت مظهر خدا در زندگی اجتماعی تن بدهند.

آیت‌الله علم الهدی ادامه داد: شعائر غدیر، شعائر الهی است، سلسله مراسمی که پیش از این در عید غدیر بین ما مرسوم بود و دیدوبازدیدهایی در این روز داشتیم در موقعیت امروز به دلیل شیوع کرونا امکان ندارد و اجرای این برنامه‌ها ممکن است موجب توسعه و شیوع کرونا شود لذا باید این مراسم را به‌صورت دیگری جبران کرد و آن دیدوبازدیدها که در کنارش صله‌رحم نیز بود را باید با رسیدگی‌ها، احسان‌ها و اکرام‌ها جبران کنیم تا شعائر عید غدیر را رعایت کرده باشیم.

وی گفت: غیر از تزیینات و چراغانی‌هایی که شهرداری بر حسب وظیفه خود در خیابان‌های شهر انجام می‌دهد، مردم متدین نیز باید این اظهار خوشبختی را در چراغانی‌ها و زینت آرایی که به وجود می‌آورند نشان دهند و به این وسیله شعائر غدیر را محترم بشمارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به اطعام در روز عید غدیر اشاره و بیان کرد: نهادهای مقدس در سایه برنامه‌های مواسات و سازندگی به یک برنامه اطعام دست زدند اما این فضیلت را باید همه خانواده‌های متدین، مسلمان و شیعه انجام دهند، یعنی دستکم امروزه که اطعام‌های دسته‌جمعی امکان ندارد، باید در منزل خود به یاد امیرالمؤمنین (ع) و اطعام روز غدیر، غذایی را تهیه کرد و با حفظ اصول بهداشتی در اختیار همسایه‌ها، اقوام ‌و خویشان و افراد دیگر قرار داد.

وی افزود: شعائر غدیر را در دو قالب باید ببینیم، یکی در احسان عملی، احسانی که معلوم باشد این حرکت عاطفی احسان و کمک به دیگران در راه عشق امیرالمؤمنین علی (ع) و بزرگداشت روز عظمت مولا انجام‌گرفته است که دراین‌ارتباط، برنامه‌هایی برای رزمایش مواسات در این روزها در نظر گرفته ‌شده که اجرا خواهد شد اما این‌که هر علاقه‌مند به امیرالمؤمنین (ع) و هر دلداده به ایشان به ‌عنوان عشق به مولا دست به این کار بزند، احتیاج به یک فعالیت شخصی دارد که باید تحت عنوان احسان و اکرام علوی انجام شود.

آیت‌الله علم‌الهدی با ابراز تأسف از فاجعه و حادثه دلخراش در بیروت ادامه داد: این فاجعه بسیار ضایعه مصیبت باری ایجاد کرد، بیش از ۱۰۰ نفر کشته، چهار هزار نفر مجروح و ۳۵۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شدند، این فاجعه در یک ملت بیدار و مردم هوشیار و بصیر عرصه مقاومت، ضایعه بزرگی برای اسلام و مسلمین به حساب می‌آید و امیدواریم همت مردم ایران در حلقه مقاومت و عنایت خاصه پروردگار، این ضایعه را نیز مثل بقیه خسارت‌هایی که در جریان مقاومت به وجود آمده است، جبران کند و بر صبر و مقاومت عزیزان ما در این سرزمین که جبهه مقاومت در برابر کفر، فساد و استکبار است، بیافزاید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید