یادداشت

طرح نظارت هوشمند (نظارت یادگیر )

یادداشتی از سید علی حسینی، دکتری هوش مصنوعی

یادگیری تقویتی (reinforcement learning ) یکی از روشهای یادگیری مبتنی بر پاداش و جریمه می باشد ، امروزه نیاز اساسی کشور ما در بهینه سازی و مصرف درست انرژی ، قابل انکار نیست و از جهتی ابزارهایی برای نظارت در ابعاد بزرگ وجود ندارد و هزینه انجام نظارت به روشهای سنتی هم خیلی بالا و عملا قابل انجام نمی باشد ، لذا روشهای هوشمند میتواند جایگزین خوبی برای این موضوع باشد ، اما روشهای نظارت یادگیر میتواند در موضوعات اجتماعی باعث ایجاد الگوهای درست و در بلند مدت ایجاد خود نظارتی کند و عامل (شهروند ) تصمیم گیری درست بر اساس سود حاصل از مصرف بهینه را بصورت مستقیم درک میکند.

در این مدل سازی عامل ، شهروندان هستند و وضعیت مصرف هر دوره میتواند (state ) در نظر گرفته شود و اقدام (action) ما میتواند تصمیم در خصوص کم کردن مصرف باشد , یا تغییر نوع مصرف کننده از نظر نوع سوخت و نوع کالای مصرف کننده و اقدامات دیگر، پاداش و جریمه هم میتواند تعریفی از بهاء انرژی و مشوق های دیگری که بر اساس سیاستهای دولت می‌تواند در نظر گرفته شود.

در این مدل سازی برای نظارت و یادگیری شهروندان ، در ابتدا شهروندان بر اساس الگوی مصرف مرتب شده و میتوان طرح برای مشتریان پر مصرف جامعه که معمولا کمتر از ۲۰ درصد جامعه هستند اجرایی شود ، این موضوع می‌تواند در فاز اول با هزینه خیلی کم و انتخاب پاداش و جریمه درست باعث نتایج جالبی باشد.

انتخاب پاداش و جریمه درست از نکات کلیدی این طرح بوده و پاشنه آشیل طرح می باشد.

بطور مثال برای افراد پر درآمد ، هزینه بیشتر گاهی جوابگو نمی باشد و قطع انرژی شاید حتی برای لحظاتی بیشتر جوابگو باشد و پاداش هم همیشه تخفیف قیمت نبوده و بعضاً پاداش های معنوی ( اعلام لیست مشترکان کم مصرف در محله و تشویق در جمع و …) میتواند نتایج بهتری باشد.

البته همه موارد فوق در کنار عزم جدی دولت ها در نظارت بر تولید کالاهایی با مصرف انرژی بهینه میتواند نتیجه بخش بوده و همین مدل میتواند بر تولید کنندگان هم اعمال شود.

امیدوارم بدانیم با مصرف درست و بهینه انرژی میتوانیم درآمد زیادی بصورت مستقیم و غیر مستقیم برای خانواده و جامعه خودمان داشته باشیم .

سید علی حسینی
دکتری هوش مصنوعی
دبیر مجمع مطالبه گران استان خراسان رضوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید