دسته بندی نشده

سیل و خطری که از بیخ گوش خراسان رضوی گذشت

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اگر سد کمایستان به اثر سیل تخریب می‌شد، جوین و ۱۱ روستا را ویران می‌کرد و در این صورت شاهد تلفات جانی بسیاری بودیم.

به گزارش صدای مشهد، محمد علایی مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: سد کمایستان در منطقه جوین در روزهای اخیر سیلابی با حجم ۲.۲ میلیون مترمکعب را از سر گذراند که اگر تخریب می‌شد، شهر جوین و ۱۱ روستای پایین‌دست را ویران می‌کرد؛ اما خوشبختانه اکنون سد در سلامت کامل است.

او با اشاره به بارش‌های هفته اخیر در استان افزود: در یک هفته قبل بیش از ۶۶ میلیون مترمکعب آب، در مخازن سدهای استان ذخیره شد و مجموع آب ذخیره‌شده در مخازن سدهای استان به ۸۷۷ میلیون مترمکعب رسید. مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: درحالی‌که پارسال در همین تاریخ به‌رغم بارش‌های خوبی که داشتیم،  حجم ذخایر سدهای استان ۶۶۲ میلیون مترمکعب بوده است.

علایی بیان کرد: اکنون بیش از ۵۶ درصد ظرفیت سدهای استان پرشده است، در حالی‌ که پارسال در همین تاریخ ۶۰ درصد ظرفیت سدهای استان خالی بود.

او تصریح کرد: درواقع از ابتدای سال آبی امسال تاکنون بیش از ۳۸۶ میلیون مترمکعب آب به ذخایر سدهای استان افزوده شده که ۲۳۷ میلیون مترمکعب آن از ابتدای امسال تاکنون محقق شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی همچنین با اشاره به سیلابی که شهر جوین و ۱۱ روستای پرجمعیت این شهرستان را در بارش‌های روزهای اخیر تهدید می‌کرد، تاکید کرد: طی بارندگی‌های روزهای اخیر حجم سیلاب وارد شده به سد کمایستان که در بالادست منطقه جوین ساخته‌ شده است و در آن زمان انتقادهای زیادی به ساخت این سد وارد شد، بیش از ۴۵۰ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

علایی اظهار کرد: درحالی که این سد با نهایت ایمنی ساخته‌ شده و ظرفیت پذیرش سیلابی با دوره بازگشت هزارساله و حدود ۲۲۰ مترمکعب در ثانیه را دارد. اما این میزان سیلاب ظرف چند دقیقه ظرفیت سد را پر و سرریز کرد.

او درخصوص وضعیت سیلاب پیش‌آمده، گفت: میزان سیلابی که به این سد وارد می‌شد، ظرف ۲ دقیقه کل مخزن ۱.۷ میلیون مترمکعبی سد را پر می‌کرد. اگر بخواهیم به‌طور ملموس بگوییم، باید به خاطره سیلابی که در سال ۱۳۸۱ در شمال خراسان رخ داد و به تخریب یک سد خاکی و کشته شدن ۴۴ نفرمنجر شد، اشاره‌کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در سال ۸۱ سیلابی به‌مراتب ضعیف‌تر از این سیلاب اخیر سد ۷۰۰ هزار مترمکعبی را تخریب کرد و به تخریب روستاها و کشته شدن تعداد زیادی از مردم استان منجر شد. منطقاً سد کمایستان باید تخریب می‌شد و این حجم از سیلابی که دو برابر ظرفیت پذیرش سد به آن وارد شد تقریباً حجم آبی ۳ برابری سد سال ۸۱ را آزاد می‌کرد و اگر سد تخریب می‌شد، تمام شهر جوین و ۱۱ روستای زیردست را ویران می‌کرد.

علایی ادامه داد: با لطف خداوند، مدیریت انجام‌ شده و ساختار قوی سد این سیلاب مدیریت شد و تنها برخی نرده‌های بالای سد با سیلاب شکسته شد، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که سد کوچک‌ترین صدمه‌ای ندیده و الان ۱.۶ میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده است، ولی کسانی که به ساخت سد انتقاد داشته‌اند بدانند اگر این سد مانع سیلاب نمی‌شد، فاجعه‌ای در استان رخ می‌داد. خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی سیل به زیرساخت‌های داورزنحسین اسدالهی
فرماندار داورزن گفت: سیل سه روز قبل بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های داورزن خسارت وارد کرده است.

او افزود: بیشترین خسارت ناشی از سیل به روستاهای بهانگر، آبرود، سویز و بهمن آباد وارد شده است،  سیلاب به بسیاری از تاسیسات و اراضی کشاورزی داورزن خسارت زده است.

فرماندار داورزن ادامه داد: در ساعات نخست جاری شدن سیل، اهالی روستای بهانگر این شهرستان به منظور پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار در مکان امن اسکان موقت یافتند.
اوتصریح کرد: در پی جاری شدن سیل و آبگرفتگی، جاده سبزوار – شاهرود طی دو شب پیاپی مسدود شده که پس از مهار سیلاب و پاکسازی آن به وسیله عوامل راهداری بازگشایی شد./ باشگاه خبرنگاران
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید