اسلایدرشهری

سیس‌آباد؛ پایلوت طرح شهر ترمیمی در مشهد

رئیس شورای شهر مشهد گفت: یکی از موضوعات مهم و جدی در مدیریت شهری، شهر ترمیمی است، این طرح برای اولین بار کلید خورده و هدفش این است از شیوه میانجی‌گری و تسهیلگری به جای برخوردهای کیفری استفاده کند، سیس‌آباد به عنوان پایلوت این طرح انتخاب شده است.

به گزارش صدای مشهد، محمدرضا حیدری امروز، ۱۲ خردادماه، در نودوسومین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: هفته گذشته آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی را داشتیم. در شرایط فعلی اولویت‌هایی که به عنوان اولویت‌های اولیه و اصلی مجلس مطرح شده، موضوع اشتغال، معیشت و حل مشکل بیکاری و سرمایه‌گذاری است.

وی بیان کرد: یکی از حوزه‌های دیگری که می‌تواند‌ جزو اولویت‌های مجلس جدید باشد، مدیریت شهری و به ویژه کلان‌شهرها است. بر اساس تاثیراتی که کلان‌شهرها از کل جریان اقتصاد کشور و دولت گرفتند، با تنگناهای جدی مواجه هستند. انتظار ما از مجلس این است که به موضوع مدیریت شهری به ویژه کلان‌شهرها توجه و عنایت خاصی داشته باشد. منابع پایدار شهرداری‌ها و مدیریت یکپارچه شهری از مطالبات شورا از مجلس گذشته بوده و امیدواریم در دوره جدید مجلس نیز به این امور پرداخته شود. مشهد شهر ملی و بین‌المللی بوده که امیدواریم ظرفیت‌ها و امکانات مجلس برای توسعه مشهد به عنوان شهر همه مردم ایران و همه شیفتگان و ارادت‌مندان ثامن‌الحجج(ع)، تحقق پیدا کند.

حیدری با اشاره به ۱۴ خرداد، سالروز رحلت امام خمینی(ره)، تصریح کرد: ۱۴ خرداد روز بسیار تلخی برای ملت ایران بود. از دست دادن یک معمار و رهبر بزرگ انقلاب تاریخی در جهان آن هم با آن سبک زندگی، مرام و مشی برای مردم بسیار سخت و رنج‌آور و حماسه تشییع پیکر ایشان در تاریخ بی‌نظیر بود، آنچه ما باید در گرامیداشت این روز بدان توجه کنیم، برگشت به اندیشه و راهبردهای امام(ره) است که باید متذکر شویم، به خصوص اندیشه‌ها و راهبردهای امام(ره) در شکل حکومت جمهوری اسلامی و توجه به جمهوریت و اسلامیت، موضع صریح و قاطع ایشان در بخش‌های مختلف، در تعیین حق سرنوشت مبنی بر میزان رای ملت است و تاکید بر حضور مردم در صحنه نیز از دیگر موارد است.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: نکته محوری در فرمایش ایشان این بوده که خارج شدن مردم از تعیین سرنوشت را مهم‌ترین خطر تلقی می‌کردند که همه دلسوزان نظام باید به آن بیندیشند. کاهش مشارکت در انتخابات گذشته یکی از زنگ خطرهایی است که نسبت به خطر بزرگ بی‌توجهی و بی‌تفاوتی مردم و عدم حضور در تعیین سرنوشت هشدار می‌دهد، همه دلسوزان نظام باید در این زمینه چاره‌ای بیندیشند. ۱۵ خرداد نیز یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی است. جنبشی مردمی و اثرگذار شکل گرفت و آغازی برای حرکت‌های انقلابی شد.

وی با اشاره به روز جهانی دوچرخه‌سواری، عنوان کرد: دوچرخه‌سواری یکی از بحث‌هایی است که در کشورهای توسعه‌یافته به عنوان موضوع حمل و نقل پاک مطرح بوده و مورد توجه قرار گرفته و یک روز را برای آن نامگذاری کردند. ما در شورا تاکید زیادی در این موضوع داشتیم. قبل از سال ۹۸، ۱۳۰ کیلومتر مسیر دوچرخه داشتیم که به ۲۰۰ کیلومتر رسیده، در سال ۹۹، ۷۰ کیلومتر دیگر پیش‌بینی شده که به ۲۷۰ کیلومتر خواهد رسید. مصوبه راه‌اندازی سیستم دوچرخه‌های اشتراکی و اسکوتر نیز وجود دارد. با توجه به شرایط کرونایی، فرصت مناسبی برای مدیریت شهری در جهت توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری است.

حیدری در خصوص روز جهانی حمایت از کودکان و کودکان قربانی خشونت، گفت: نامگذاری این روز به اتفاقاتی برمی‌گردد که برای کودکان فلسطینی و لبنانی رخ داد. مقوله خشونت در ارتباط با کودکان جدا از جنگ‌ها، بحث‌های مربوط به آزار فیزیکی، ذهنی و عاطفی کودکان نیز بوده که یکی از آسیب‌های جدی در جامعه است. در جامعه ما نیز گاه اتفاقاتی می‌افتد.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: اتفاق هفته پیش برای یک نوجوان، فضای عمومی کشور را از نوع خشونت متاثر کرد. در گزارش‌ها نیز داریم که این خشونت‌ها وجود دارد. امیدواریم با حمایت NGOها و کار فرهنگی و با تکیه بر آموزه‌های دینی و اسلامی در خصوص احترام به کودک، همین میزان خشونت را نداشته باشیم. خانواده‌های ایرانی در حوزه جایگاه کودک بسیار جلوتر از کشورهای توسعه‌یافته هستند، اما در برخی اقشار اجتماعی شاهد برخی بی‌توجهی‌ها هستیم.

وی بیان کرد: ۱۶ خرداد روز جهانی محیط زیست است. یکی از بحث‌های بسیار مهم زندگی بشری و دغدغه‌های نخبگان و دلسوزان حیات بشری موضوع محیط زیست بوده و دخالت بشر، سبک زندگی و ورود تکنولوژی‌های جدید عناصر اساسی محیط را نگران کرده، در این جهت هم اصول و مبانی فراوانی در آموزه‌های دینی قران کریم، سنت و روش ائمه داریم. توجه ویژه‌ای به موضوع زمین، آب و حقوق حیوانات شده، اما چندان عملیاتی نکرده و کار فرهنگ‌سازی نکردیم. در شورای پنجم مصوبه محیط زیست به عنوان بحث محوری برای ما مهم است.

حیدری اضافه کرد: در ۳۲ ماه گذشته هزار هکتار به مجموعه کمربند سبز و پارک خورشید درخت اضافه کردیم. در دوره گذشته ۲۴۰۰ هکتار بوده که در این دوره در ۳۲ ماه به هزار هکتار رسیده و سرانه فضای سبز نیز ۱۷.۳ شده است. در مناطق مرکزی شهر در اطراف حرم کار فضای سبز معادل ۲۰ سال گذشته انجام شده است. مدیریت کشف‌رود را پذیرفتیم و مدیریت شیرابه پسماندهای خانگی و دپو شده در مراکز دپو نیز مساله مهمی بوده که از طرف ما پذیرفته شده و برای اولین بار در مشهد انجام می‌دهیم. در زمینه پیوست‌های زیست‌محیطی پروژه‌های عمرانی کار خوبی شروع شده، شورا در زمینه تصفیه‌خانه سپتاژ نیز ورود پیدا کرده که بخش اندکی دولت کمک کرده، اما اصل کار بر دوش شورا است. در خصوص کنترل آلودگی پسماندهای شهری و خانگی ظرف چند هفته آینده لایحه‌ای خواهد آمد.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم و جدی در مدیریت شهری، شهر ترمیمی است، تصریح کرد: این طرح برای اولین بار کلید خورده و هدفش این است از شیوه میانجی‌گری و تسهیلگری به جای برخوردهای کیفری استفاده کند. دبیرخانه‌ای در مدیریت خدمات شهری شکل گرفته که کار خوبی آغاز کردند. سیس‌آباد به عنوان پایلوت انتخاب شده و تمام اتفاقات اجرایی در پایلوت رخ می‌دهد. همکاری تنگاتنگی با دادگستری و قوه قضاییه شکل گرفته، زیرا یکی از موضوعات مهم در این طرح این است که ما با رویکرد کیفری نتوانستیم آسیب‌ها و تخلفات را کنترل کنیم و اکنون بار سنگینی بر دوش قوه‌قضاییه برای مدیریت موضوع و بحث‌های کیفری است. این مطالبه از طرف آنها نیز مطرح بوده و رییس قوه‌قضاییه از این طرح حمایت کرده‌اند ۱۴ کارگروه در این حوزه شکل گرفته و هدفش این است تعاملات اجتماعی را به سمت نگاه اجتماع‌محور و اصلاح‌گر با روش‌های میانجی‌گری به جای محاکمه و کیفر ببرد.

وی با بیان اینکه دغدغه‌ای که شورا و اعضا در مورد مسایل اقتصادی و معیشتی دارند، مساله ساختاری و ملی است، عنوان کرد: دستگاه‌ها و برنامه‌ریزان کشور به ویژه مجلس و دولت نقش محوری در این حوزه دارند. ما در مدیریت شهری مسئولیت مستقیم در این حوزه نداریم، اما اذعان می‌کنیم کم‌کاری نکردیم. مدیریت شهری در این دوره فراتر از ماموریت خود در جهت کاهش آلام و دردهای مردم محروم جامعه تلاش کرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: آنچه مردم ما با تاکیدات و فرمایشات مقام در باب جنبش مواسات در شرایط کرونا در مشهد رقم زدند، اتفاق بی‌نظیری بود. باید عزم ملی و همکاری تمام و کمال دستگاه‌ها در کنار هم قرار گیرد. فقر موضوع پیچیده، چندبعدی، ساختاری و ریشه‌ای است. مهاجرت‌ها به شهر مشهد و جاذبه‌هایی وجود دارد که می‌تواند این موضوع را تشدید کند. ما در مدیریت شهری تلاشمان این بوده و بعید می‌دانم کم‌کاری در این جهت اتفاق افتاده باشد، گله ما از دستگاه‌های دیگر بوده که نقش خود را به درستی ایفا نکردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید