اسلایدرشهری

سه خانه تاریخی در مشهد بازسازی می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: بازسازی سه خانه تاریخی شالچی و الفتی در محله جنت و خانه نوریان در کوچه آیت  الله خامنه ای این شهر به تصویب رسید.

به گزارش صدای مشهد، محمدرضا حسین‌نژاد گفت: در دوره پنجم مدیریت شهری یکی از اهداف مهم شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد، احیای بافت های فرسوده و نوسازی آن است که این امر مهم با ایجاد سازمان بازآفرینی در شهر به راحتی میسر است.

وی افزود: در همین راستا کمیته بازآفرینی بافت ها و ابنیه تاریخی شهر مشهد براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد و با دستور شهردار تشکیل و اختیار آن به معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد واگذار شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر رسیدگی به محلات سرشور و جنت یکی از اولویت‌هاست و در اولین جلسه کمیته بازآفرینی بافت‌ها و ابنیه به این مهم پرداخته شده است.

وی گفت: همچنین در جلسه اخیر این کمیته موضوع پنج اثر تاریخی و دارای ارزش ثبتی این  محلات بررسی شد و در نهایت فرآیند احیای سه خانه تاریخی شالچی، نوریان و الفتی به تایید و تصویب این کمیته رسید، براین اساس قرار است این  سه خانه تاریخی با حفظ کاربری مسکونی از تسهیلات بانکی برای احیا استفاده کنند.

حسین نژاد افزود: همچنین احیای دو خانه تاریخی مقبل السلطنه در محله سراب و آب انبار تشکری در محله سرشور در جلسه بعدی این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 ۱۲۸ خانه تاریخی این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

این خانه‌های تاریخی که هر یک از نظر قدمت تاریخی، معماری، هنری و ارزش فرهنگی دارای اهمیت و ارزش هستند اغلب بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند.

مشهد با ۶۳ خانه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی بیشترین خانه های تاریخی را در خراسان دارد که همه این خانه‌ها در محدوده اطراف شهرداری ثامن واقع شده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید