اسلایدرسیاسی

سفرنامه چین؛ رایزنی‌ها و دستاوردها

رئیس دولت سیزدهم پس از انجام یک سفر دو روزه به چین به تهران بازگشت.

به گزارش صدای مشهد، رئیسی در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین، نشست‌هایی هم با دانشگاهیان، فعالان اقتصادی و ایرانیان مقیم چین داشت. امضای ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم، پیگیری اجرای سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین و مطرح شدن عضویت ایران در بریکس و استقبال چین از آن از جمله دستاوردهای این سفر بود.

 سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه ۲۴ بهمن با بدرقه حجت‌الاسلام محسن قمی معاون بین‌الملل رهبری و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای چینی خود برای انجام یک سفر رسمی سه روزه راهی پکن شد. رئیسی نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نوی چینی بود.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، جواد اوجی وزیر نفت، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی و علی باقری‌کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران در موضوع هسته‌ای، رئیسی را در این سفر همراهی کردند.

رئیس قوه مجریه در آستانه سفر به چین، رهبرانقلاب اسلامی دیدار و در این دیدار گزارشی از برنامه‌های کاری این سفر و جلسات و ملاقات‌های درنظر گرفته شده ارائه کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم با ابراز خرسندی از برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، برای رئیس جمهور آرزوی موفقیت کردند.

رئیسی پیش از سفر به چین و در فرودگاه مهرآباد با اعلام اینکه در این سفر ۲۰ تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و چین امضاء خواهد شد، اظهار کرد: در این سفر اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ ساله که بین ایران و چین به امضاء رسیده، دنبال خواهد شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراهش بامداد سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شدند و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفتند.

سفرنامه چین؛ رایزنی‌ها و دستاوردها

صبح سه‌شنبه «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در محل کنگره ملی خلق چین به صورت رسمی از رئیسی استقبال کرد. در این مراسم به افتخار رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت عالیرتبه همراه، ۲۱ گلوله توپ شلیک شد و هنگام ورود رئیسی به ساختمان کنگره، مارش خوش‌آمدگویی توسط سه نفر از اعضای گارد احترام نواخته شد.

در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری روسای جمهور ایران و چین، اعضای هیئت‌های عالیرتبه دو کشور معرفی شدند. در ادامه پس از قرار گرفتن رئیسی و شی جین پینگ در جایگاه رسمی، سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس روسای جمهور ایران و چین از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند.

با استقرار مجدد سران دو کشور در جایگاه رسمی همچنین گارد احترام از مقابل  دکتر رئیسی و شی جین پینگ رژه رفتند و بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالرتبه دو کشور برگزار شد.

پس از آن مراسم امضای ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین از سوی مقامات عالیرتبه دو کشور و در حضور رئیسی و پینگ برگزار شد. تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضاءشده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین بود.

رئیس دولت سیزدهم در این سفر صبح سه‌شنبه با «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار، سند جامع مشارکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و چین را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست و بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرای کامل آن تاکید کرد.

نخست‌وزیر چین سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را از جمله دستاوردهای حاصل از توافقات فیمابین عنوان و بر تمایل پکن برای اجرای کامل آن و همچنین تقویت همکاری و هماهنگی با تهران در راستای استمرار روند توسعه مناسبات دو کشور تاکید کرد.

در ادامه برنامه‌های این سفر سه‌روزه، صبح سه‌شنبه رئیسی با «لی جان شو» رئیس کنگره ملی خلق چین دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ضرورت استفاده از ظرفیت ساز و کارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد تاکید قرار گرفت. در این دیدار همچنین با اشاره به دستاوردهای کنگره ملی خلق چین در تهیه و تصویب طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای چین، بر تبادل تجربه در این زمینه تاکید شد.

همچنین در این سفر روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین ظهر سه‌شنبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. رئیسی در این دیدار با استقبال از تاکید رئیس جمهور چین بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقابله با یک‌جانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل، بر لزوم مقابله با دخالت بیگانگان در نقاط مختلف جهان تاکید کرد.

رئیس قوه مجریه همچنین با قدردانی از نقش مثبت و سازنده چین در گفت‌وگوهای رفع تحریم، به پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها و بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات اشاره کرد و گفت: غربی‌ها یک بار دیگر در مورد جمهوری اسلامی ایران گرفتار محاسبه غلط شدند غافل از اینکه ایران اسلامی و ملت رشید آن بالنده‌تر و مطمئن‌تر از هر زمان دیگری در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارند.

در این دیدار «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز با اشاره به روند رو به توسعه روابط ایران چین، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور بسیار موثر دانست و تاکید کرد: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.

رئیس جمهور چین همچنین از اعلام آمادگی دولت چین برای حمایت از شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، خبر داد و گفت: دولت چین همچنین برای توسعه همکاری‌ها در زمینه تجارت و ترانزیت و مناسبات فرهنگی با ایران آمادگی کامل دارد.

تاکید بر گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی، ‌خودروسازی، معدن، گردشگری و همچنین فعال‌تر شدن کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، از دیگر محورهای سخنان روسای جمهور دو کشور بود.

واکنش های توئیتری:

در همین زمینه سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «برای شکوفایی اقتصاد ملی باید از ظرفیت‌ همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بهره برد و چین یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان و از جمله این ظرفیت‌هاست. امیدوارم دستاورد سفر امروز رئیس جمهور به پکن را در رشد سرمایه‌گذاری سال آتی در ایران شاهد باشیم.»

همچنین سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏با توجه به آنچه در اولین روز سفر رسمی آیت‌الله رییسی در ملاقات‌های مختلف و از جمله با شی جین پینگ رییس‌جمهور چین و توافقات و مذاکرات صورت‌گرفته شاهد بودم، این سفر سرآغاز فصل جدیدی از روابط راهبردی دو کشور ایران و چین و گام استوار دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های یک دهه‌ی اخیر خواهد بود.»

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت هم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دهمین مقصد سفر خارجی رئیس جمهور طی ۱۸ ماه گذشته، اهمیت فراوانی دارد: چین با ۲۵ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است؛ امضای ۲۰ سند همکاری با محوریت مسائل اقتصادی، گویای شکست سیاست انزوای ایران و نشان‌دهنده دیپلماسی نتیجه‌گرای جمهوری اسلامی است.»

همچنین محمد جمشیدی معاون سیاسی رئیس قوه مجریه در توییتر نوشت: «فصل جدیدی از همکاری های گسترده اقتصادی و اعتماد متقابل سیاسی بین ایران و چین آغاز شد. مذاکرات رؤسای جمهور منجر به توافقات مهمی در حوزه های اقتصادی، تجاری، مالی، ترانزیت و فناوری شد. درباره تحولات راهبردی بین المللی و مسائل منطقه ای نیز بحث شد و ابتکارهای سازنده ای مطرح گردید.»

در این سفر «چین گانگ» وزیر امور خارجه چین در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران بر آمادگی پکن برای تعمیق همکاری‌های جامع راهبردی با ایران تاکید کرد و گفت: چین آماده همکاری با ایران برای تعمیق همکاری‌ها، تقویت تبادلات میان ملت‌ها، اجرایی کردن آخرین توافقات انجام شده میان روسای جمهور دو کشور برای پیش‌برد شراکت جامع راهبردی ایران-چین است.

امیرعبداللهیان هم با اشاره به این که ایران اهمیت فراوانی برای توسعه روابط با چین قائل است، گفت که ایران آماده همکاری با چین برای اجرایی کردن توافق اخیر انجام شده میان روسای جمهور دو کشور برای اطمینان‌یابی از ثمربخشی بیشتر برنامه جامع همکاری دو کشور است.

در ادامه این سفر و صبح چهارشنبه آیین اعطای عنوان استاد افتخاری دانشگاه پکن به رئیس جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس، اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد. در این مراسم «هائو پینگ» رئیس دانشگاه پکن ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیسی و هیئت همراه در کشور چین و در این دانشگاه گفت: «به پاس خدمات و اقدامات آیت الله رئیسی در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان “استاد افتخاری” دانشگاه پکن به ایشان اعطا می‌شود.»

رئیس دولت سیزدهم هم در سخنانی در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه پکن، با استقبال از ابتکار کمربند-راه از طرف دولت چین تصریح کرد: با احیای این ابتکار در جهان جدید، دو ملت بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحکیم دوستی و برداشتن گام‌های استوار در راه توسعه همگون و شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده امیدبخش برای سعادت جامعه بشری نشان داده‌اند.

پس از آن رئیسی در دیدار با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین، در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با چین گفت: ما با کشور چین روابط دیرینه‌ای داریم که در حال توسعه است و زمینه‌های زیادی از جمله در بخش صادرات انرژی، تبادل تولیدات، تعامل بیشتر پژوهشگران و تبادل دانشجو در دانشگاه‌های دو کشور و اجرای طرح کمربند-راه برای توسعه بیشتر روابط وجود دارد.

ظهر چهارشنبه رئیس دولت سیزدهم در جمع نمایندگان ده‌ها شرکت بزرگ اقتصادی چین حاضر شد و پس از شنیدن نقطه نظرات نمایندگان ۱۰ ابرشرکت چینی و تعدادی از شرکت‌های فعال ایرانی در این کشور، از توافق با رئیس جمهور چین درباره تشریک مساعی دو کشور برای مقابله با یکجانبه‌گرایی خبر داد و با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو تمدن بزرگ ایران و چین اظهار کرد: ایران، چین را شریک قابل اعتماد تجاری برای خود می‌داند و معتقد است که می‌توان از ظرفیت همکاری‌های دو کشور در مسیر توسعه ایران بهره برد.

پس از آن رئیسی به جمع نمازگزاران مسجد «دونگ سی» پکن رفت و نماز مغرب و عشای خود را در این مسجد در کنار نمازگزاران اقامه کرد. وی در این دیدار با راهبردی توصیف کردن روابط ایران و چین، از توافق دو کشور برای توسعه این روابط خبر داد.

دیگر برنامه رئیسی در سفر به پکن، دیدار با ایرانیان مقیم چین بود. رئیسی شامگاه چهارشنبه در این دیدار با اشاره به دیدار خود با نمایندگان ده‌ها شرکت بزرگ چینی، عدم اطلاع و آگاهی آنها از ظرفیت‌های بسیار بزرگ در ایران را از جمله موانع موجود در تعاملات اقتصادی این شرکت‌ها با ایران عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در طی یک سال و نیم گذشته بیش از ۱۰ دفتر تجاری در کشورهای منطقه با هدف معرفی ظرفیت‌های ایران به تجار و بازرگانان آنها تاسیس شده که لازم است این ماموریت با جدیت دنبال شود.

پیش از سخنان رئیس قوه مجریه تعدادی از فعالان اقتصادی مقیم چین به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند که به دلیل محدودیت زمان و فشردگی برنامه‌ها امکان طرح مسائل برای برخی دیگر از حاضران فراهم نبود، اما رئیسی به دلیل اهمیت مسائل مربوط به فعالان اقتصادی، برنامه بعدی خود را به تعویق انداخت و پس از اتمام سخنانش پای صحبت آنها نشست.

رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه پس از پایان این سفر سه روزه، پکن را به مقصد تهران ترک کرد و صبح پنج‌شنبه وارد فرودگاه مهرآباد شد و مورد استقبال حجت‌الاسلام محسن قمی معاون بین‌الملل رهبری و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت.

رئیسی در بازگشت از سفر به چین در فرودگاه مهرآباد درباره دستاوردهای این سفر اظهار کرد: در این سفر ۲۰ تفاهم‌نامه بین دو کشور در حضور روسای جمهور به امضاء رسید و در جلسه بعد از انعقاد تفاهم‌نامه‌ها اراده جدی دو طرف برای همکاری و توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، انرژی، علم و فن‌آوری مطرح شد که در همه مباحث توانستیم تصمیمات خوبی بگیریم. خوشبختانه وزرایی هم که مسئولیت داشتند مثل وزیر نفت در حوزه انرژی، وزیر صمت در حوزه صنعت، معدن و تجارت و وزیر راه و شهرسازی در حوزه راه و مسکن بحث‌های خوبی مطرح کردند. قرار است همه این ارتباطاتی که برقرار شد همراه با انتقال تکنولوژی باشد تا دانش برای توسعه را هم همراه داشته باشیم.

رئیس قوه مجریه همچنین بیان کرد: همکاری در سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از دیگر مباحث این سفر بود. چین نقش مهمی در پیمان شانگهای که ایران عضو آن شده دارد و از طرفی بحثی درباره عضویت ایران در بریکس مطرح شد که تمایل چین را برای این عضویت دیدیم و وزیر امور خارجه این کار را دنبال می‌کند چون این امکان می‌تواند برای کشور موثر باشد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید