اجتماعیاسلایدرگزارشات مردمی

سطح وسیع موقوفه‌خواری در روستای ابلق مشهد

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیشگیری از موقوفه‌خواری در دستور کار قرار گرفته، گفت: در روستای ابلق، محدوده تبادکان سطح وسیعی از موقوفه‌خواری صورت گرفته که در حال برخورد با زمین‌خواران هستیم.

به گزارش صدای مشهد، سید هادی شریعت‌یار در نشست خبری در خصوص اقدامات قضایی انجام شده برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد در دادگستری استان اظهار کرد: حاشیه‌نشینی در شرایطی رخ می‌دهد که افراد باانگیزه یافتن شغل و کسب‌وکار وارد شهرهای بزرگ می‌شوند و در حاشیه‌ شهرها سکونت می‌گزینند.

این اتفاق در شهر مشهد بسیار مشهود است. از دیگر سو غفلت مسئولان و عدم توجه لازم به این مناطق، توزیع نادرست ثروت، خدمات و… سبب افزایش و شکل‌گیری بی‌رویه حاشیه در شهرها شده است.

در حال حاضر بیش از یک میلیون حاشیه‌نشین در مشهد ساکن است که به نسبت جمعیت ۷ میلیون نفری حاشیه‌نشینان در کل کشور، یک‌هفتم آن متعلق به مشهد است.

مشهد به عنوان اولین کلان‌شهر مذهبی جهان و دومین کلان‌شهر کشور به حاشیه‌نشینی دچار است.

متاسفانه وجود این جمعیت چالش‌های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و… ایجاد کرده است. 

وی افزود: در تیر ماه امسال با توجه به سیاست‌های قوه قضائیه کمیته اجرایی پیگیری مشکلات مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد در دادسرای این شهر فعال شد. در همین راستا تلاش شد در گام نخست معضلات مناطق کم‌برخوردار را شناسایی کنیم.

تاکنون در برخی محلات همچون شهرک‌های شهید رجایی و باهنر، اسماعیل‌آباد و محدوده کشف‌رود با حضور ساکنان جلساتی برگزار شده و مشکلات آن‌ها شناسایی و در جهت رفع آن راه حل‌هایی به مردم ارائه کرده‌ایم.

در نتیجه برگزاری همین جلسات مساله کمبود آب روستای احمدآباد در حاشیه مشهد پیگیری شد.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی با بیان اینکه اجرای طرح‌های گسترده امنیتی و برخورد با اراذل و اوباش در منطقه توس و شهرک‌های شهید رجایی و باهنر نیز در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: طی چند مرحله بیش از ٨٠ نفر از اراذل و اوباش در این مناطق دستگیر شدند و در کنار برخوردهای قانونی، اقدامات ارشادی نیز برای آن‌ها در حال انجام است.

همچنین پیشگیری از موقوفه‌خواری نیز در دستور کار دادستانی قرار گرفته است و در حال برخورد با زمین‌خواران هستیم.

وی با اشاره به اینکه دادستانی در حال پیگیری جمع‌آوری موتورتلمبه‌ها در محدوده کشف‌رود است، بیان کرد: باید توجه داشت مناطق منفصله یک آسیب محسوب می‌شود و حاشیه شهر را گسترش می‌دهند.

بر همین اساس اقدامات لازم برای جلوگیری از تغییرکاربری‌ها در این مناطق صورت خواهد گرفت؛ همچنین در منطقه اسماعیل‌آباد نیز معضلاتی از قبیل وجود معتادان متجاهر، کارگاه‌های غیرمجاز و ساخت‌وساز در حریم رودخانه داریم که پیگیری‌های لازم برای  ساماندهی این منطقه نیز در دستور کار است.

باغ ویلاها به کم‌آبی در روستاهای اطراف مشهد دامن می‌زند

شریعت‌یار ادامه داد: سگ‌گردانی، توزیع مواد مخدر و برخی مشکلات اخلاقی در بوستان‌ها نیز از گلایه‌های ساکنان برخی مناطق قاسم‌آباد بود که این موضوع به شهرداری و شورای شهر برای تدبیر و نظارت بیشتر بر بوستان‌ها منعکس شده است.

همچنین نبود پهنه‌بندی از دیگر معضلات شهر مشهد است که زمینه را برای سوءاستفاده زمین‌خواران فراهم و این امر تغییر گسترده‌ای در حاشیه شهر و سکونت‌گاه‌های ناایمن ایجاد کرده است.

باغ‌ویلاها نیز از معضلات جامعه است که با سرقت آب و مصرف بی‌رویه آب به مشکل کم‌آبی در روستاهای اطراف مشهد دامن می‌زند.

برای این مشکل نیز اقداماتی صورت گرفته است. شرکت تعاونی‌های ادارات از عوامل توسعه و رشد باغ‌ویلاها در اطراف شهر مشهد هستند که در این بخش نیز ورود کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه گشت‌های رضویون را با بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای امنیتی، انتظامی و بسیج فعال کرده‌ایم، گفت: این امر سبب افزایش امنیت مناطق حاشیه شهر می‌شود. همچنین از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه گزارشات مردمی در سامانه سجام حدود ۱۵۴۱ مورد بوده که به حدود ٨٠ درصد آن‌ رسیدگی شده است.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق مختلف شهر عنوان کرد:  برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و جلوگیری از معاملات با اسناد عادی به جای اسناد رسمی از دیگر مسائلی است که در دستور کار دادستانی قرار گرفته و در همین راستا پنج دفتر ویژه برای جلوگیری از انجام این معاملات در مناطق حاشیه‌ای با همکاری دفاتر تسهیل‌گری فعال شده است.

همچنین طی مذاکراتی که با اداره کل بهزیستی و شهرداری شده، تصمیم گرفته‌ایم هرچه سریع‌تر موضوع ساماندهی کودکان کار را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: یک‌سوم از جمعیت ۳.۵ میلیون نفری مشهد در ۶۶ پهنه مناطق حاشیه‌ای این کلانشهر سکونت دارند.

از ابتدای امسال تاکنون ۲۲۶۰ معتاد متجاهر از مناطق حاشیه شهر مشهد جمع‌آوری شده که پس از غربال‌گری ۱۶۳۷ نفر به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی شدند. از این تعداد ٢۶٠ نفر زن و مابقی مرد بودند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید