دسته بندی نشده

زندگی مشترک ۱۴۵۰ زوج معلول در گرو تأمین جهیزیه/ آغاز پویش «حلقه وصل» باشیم

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه یک هزار و ۴۷۰ زوج معلول تحت پوشش بهزیستی در خراسان رضوی وجود دارند که به‌علت نداشتن جهیزیه نتوانسته‌اند زندگی مشترک خود را آغاز کنند، از آغاز پویش مردمی «حلقه وصل باشیم» برای حل این مشکل خبر داد.

حمیدرضا پوریوسف ظهر امروز در نشست خبری مدیران کل بهزیستی خراسان رضوی و سازمان فنی حرفه‌ای که به‌مناسبت هفته ملی «افراد دارای معلولیت» در مرکز دولتی مهارت آموزی ویژه توانیابان برگزار شد، با بیان اینکه در سال جاری هفته معلولان را با شعار «ارتقاء مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار» آغار می‌کنیم، از مشارکت بیش از پیش و پررنگ سازمان فنی و حرفه‌ای استان در زمینه توانمندسازی معلولان خبر داد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: روز ۱۲ آذر از ساعت ۸ تا ۱۱ مراسم اختتامیه مسابقات آزاد مهارتی ویژه معلولان را داریم که مهمانان کشوری و استانی از دو سازمان بهزیستی و فنی و حرفه‌ای حضور دارند.

وی با تاکید بر اهمیت هفته معلولین برای سازمان بهزیستی، افزود: ۱۲۳ هزار و ۳۷۲ معلول در خراسان رضوی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که ۵۴ هزار نفر از این تعداد، معلول جسمی حرکتی هستند.

پوریوسف با بیان اینکه ۶ هزار و ۸۲۲ نفر از کل خانواده معلولان تحت پوشش بهزیستی دانش‌آموز هستند، از پرداخت کمک هزینه تحصیلی به آن‌ها خبر داد و بیان کرد: ۹۹۰ نفر دانشجوی معلول مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های غیردولتی در مقاطع فوق دیپلم تا دکترا نیز داریم که کمک هزینه شهریه دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۲۲ دانشجوی معلول در دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، اظهار کرد: در آینده نزدیک کمک هزینه تحصیلی برای این افراد نیز برقرار می‌شود.

وی تعداد معلولان دارای آسیب نخاعی تحت پوشش بهزیستی را یک هزار و ۸۷۰ نفر بیان کرد و ادامه داد: یک هزار و ۷۷۶ نفر از این تعداد ماهانه حق پرستاری دریافت می‌کنند که این مبلغ با ۲.۵ برابر رشد، امسال به ۵۵۴ هزار تومان برای هر نفر رسیده است.

پوریوسف با اشاره به اینکه به ازای هر فرد دارای ضایعه نخاعی، ماهانه مبلغ ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کمک هزینه لوازم مصرفی پرداخت می‌شود، اضافه کرد: سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان کمک هزینه مناسب‌سازی منازل افراد معلول پرداخت کردیم و در ۸ ماهه اول سال جاری نیز ۶۴۷ میلیون تومان با سقف ۱.۵ میلیون تومان پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: برای رفاه حال معلولان و دریافت رسیدگی و حمایت بیشتر از طرف خانواده، امسال ۱۷۱ نفر از افرادی که فرد معلول در خانواده دارند، معافیت از خدمت گرفته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین امسال ۱۴۰ معلول ناشنوای متقاضی کاشت حلزون در گوش داشتیم که به ازای هر نفر ۳ میلیون تومان کمک هزینه با اولویت کودکان زیر سن دبستان پرداخت شد.

پوریوسف از وجود ۳۰ مرکز حرفه‌آموزی و کارگاه تولیدی حمایتی مخصوص معلولان در استان خبر داد و گفت: تعداد یک هزار و ۵۰ نفر امسال در این مراکز خدمات دریافت کرده‌اند.

آغاز پویش کشوری «حلقه وصل باشیم»

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه یک هزار و ۴۷۰ زوج معلول تحت پوشش بهزیستی در خراسان رضوی وجود دارند که به علت نداشتن جهیزیه نتوانسته‌اند زندگی مشترک خود را آغاز کنند، از آغاز پویش کشوری «حلقه وصل باشیم» از امروز خبر داد و عنوان کرد: هدف از این پویش جذب مشارکت‌های مردمی برای تهیه جهیزیه به ازای هر زوج معلول ۶ میلیون تومان است که با مبلغ کمک هزینه بهزیستی و آورده زوج‌ها، مقدمات تشکیل زندگی برای آن‌ها فراهم شود.

وی افزود: تا کنون به یک هزار و ۲۲ نفر از خانواده‌هایی که دارای دو فرزند معلول یا بیشتر، هستند، مسکن تحویل داده‌ایم اما هنوز یک هزار و ۷۵۰ خانوار با دو فرزند معلول فاقد مسکن در خراسان رضوی وجود دارند که متقاضی مسکن هستند.

پوریوسف در خصوص اشتغال معلولان، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ هزار معلول جویای کار در استان داریم، ادامه داد: هم اکنون ۸۹۶ نفر از کمک هزینه حق بیمه کارفرما استفاده می‌کنند، سال گذشته نیز یک هزار و ۴۳۱ نفر وام‌های تبصره ۱۶ تا سقف ۲۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به افزایش این وام تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای سال جاری، از پرداخت این وام به یک هزار و ۱۱۰ نفر خبر داد.

وی به تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در ۲۰ اسفند ۹۶ نیز اشاره کرد و افزود: امسال اولین سالی است که اعتبارات این قانون را دریافت کرده‌ایم.

پوریوسف با استناد به ماده ۹ این قانون ۳۴ بندی، از معافیت پرداخت هزینه دانشگاه(یک بار برای هر مقطع) برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید خبر داد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی همچنین به مشوق‌هایی برای کارفرمایان جهت به‌کارگیری معلولان اشاره و اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، کارفرمایانی که افراد معلول را استخدام کنند، از پرداخت حق بیمه آن‌ها معاف و این مبلغ توسط بهزیستی به تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

 رشد ۲ برابری مستمری بگیران بهزیستی در سال گذشته

وی با استناد به ماده ۲۷ این قانون، ادامه داد: طبق این ماده دولت مکلف شده به کسانی که دارای معلولیت شدید هستند کمک هزینه معیشت پرداخت کند، سال گذشته مستمری بگیران بهزیستی رشد ۲ برابری داشت.

پوریوسف اظهار کرد: کلیه معلولانی که سرپرست خانوار هستند و قبلا کمک هزینه تک نفری دریافت می‌کردند از امسال این کمک هزینه به تناسب تعداد افراد خانوار پرداخت می‌شود که در خراسان رضوی ماهانه یک میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان به ۱۳ هزار خانوار با این شرایط کمک هزینه پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی، کمک هزینه معیشتی اخیر دولت را دریافت کرده‌اند، از کمک هزینه معیشتی مضاعف برای معلولان شدید و بسیار شدید در دهک‌های یک تا سه خبر داد و گفت: از مهر ماه، به‌طور میانگین ماهانه بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار تومان علاوه بر مستمری، به افرادی با این شرایط پرداخت می‌شود.

سهمیه‌ای که به افراد سالم تخصیص داده شده کفاف نیاز معلولان را نمی‌دهد

وی در خصوص مشکلات معلولان پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین نیز خاطرنشان کرد: خیلی از افرادی که معلولیت جسمی ـ حرکتی دارند، وابسته به‌وسیله نقلیه شخصی هستند و این مقدار سهمیه‌ای که به افراد سالم تخصیص داده شده است، کفاف نیاز معلولان را نمی‌دهد، از طرفی ۴۰۰ نفر از این افراد موتورسیکلت‌های سه چرخ ویژه معلولان دارند که به علت اینکه پلیس راهور به آن‌ها پلاک نمی‌دهد، هیچ سهمیه‌ای از بنزین ندارند.

پوریوسف گران بودن هزینه گازسوز کردن خودرو برای معلولان را سومین مشکل این افراد بعد از سهمیه‌بندی دانست و خاطرنشان کرد: این مشکلات را به اضافه مطالبه‌ای مبنی بر تخصیص جایگاه ویژه افراد معلول در پمپ‌های سی ان جی به استاندار اعلام کردیم که قرار است در اولین جلسه سوخت استان مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه جلوگیری از ایجاد افراد دارای معلولیت در جامعه یکی‌دیگر از رسالت‌های سازمان بهزیستی است، اظهار کرد: سال گذشته ۳۴۰ مورد سقط درمانی در خراسان رضوی داشتیم که معادل یک چهارم سقط درمانی‌های کل کشور بود.

وی افزود: در همین راستا طرح تشکیل پرونده ژنتیکی برای معلولان با شناسایی ۲ هزار معلول در خراسان رضوی آغاز شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا سال ۱۴۰۰ تمام معلولان دارای پرونده ژنتیکی باشند، تا از انتقال این معلولیت به نسل‌های بعد جلوگیری شود.

پوریوسف یادآور شد: حدود ۵۰ درصد معلولیت‌ها در خراسان رضوی ژنتیکی و ۵۰ درصد اکتسابی است که در این بین تصادفات رانندگی سهم عمده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه کمک هزینه ساخت مسکن برای معلولان امسال با رشد دو برابری نسبت به سال گذشته در روستاها به ۳۶ میلیون و در شهرها به ۶۰ میلیون رسیده است، از انعقاد قراردادهای همکاری با بسیج مستضعفین و سپاه پاسداران برای تأمین مسکن این افراد خبر داد.

رقابت ۱۶۴ معلول در مسابقات آزاد مهارتی ویژه معلولان 

در بخش دیگری از این نشست، مدیرکل سازمان آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: از آنجا که سازمان فنی و حرفه‌ای متولی ارائه آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی منابع انسانی و بسترسازی برای اشتغال پایدار است، بنابراین در راستای تحقق عدالت اجتماعی یکی از اقشاری که مورد توجه ویژه قرار داده، جامعه معلولان است.

افشین رحیمی با اشاره به اینکه مرکز توانیابان اولین مرکز دولتی کشور است که معلولان را تحت آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای قرار می‌دهد، متذکر شد: در خراسان رضوی سه مرکز خصوصی نیز وجود دارد که این کار را انجام می‌دهد.

وی یکی از اهداف این طرح را تحقق عدالت اجتماعی عنوان کرد و افزود: افرایش اشتغال‌پذیری، اجتماعی شدن، عدم وابستگی معلولان به حمایت‌های مالی دولت و افزایش عزت نفس این عزیزان از دیگر اهداف ما در سازمان فنی و حرفه‌ای است.

مدیرکل سازمان آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی احساس مفید و مؤثر بودن را حق همه افراد جامعه و از جمله معلولان دانست و بیان کرد: در ۸ ماهه نخست سال جاری ۵۴ هزار و ۷۷۹ نفر ساعت آموزش به معلولان این استان ارائه شده است.

رحیمی ادامه داد: این آموزش‌ها در ۱۹ حرفه آموزشی و در قالب ۳۴ دوره انجام شده که برای تحقق و ادامه آن نیازمند همکاری تمام افراد و سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در راه‌اندازی این مرکز فنی و حرفه‌ای ویژه معلولان کمک‌های زیادی کرده است، ادامه داد: طبعا برای بهبود فرآیند آموزشی باید از نظرات و مشاوره‌های آموزشی، نیازسنجی و حمایت‌های بعد از آموزش بهره‌مند شویم که این مهم را سازمان بهزیستی برای ما محقق می‌کند.

مدیرکل سازمان آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه بحث امروز برای برگزاری مسابقات آزاد مهارتی ویژه معلولان است، کشف استعدادهای برتر و ایجا باور درست درباره توانایی‌های معلولان در جامعه را از مهم‌ترین اهداف این مسابقات دانست.

رحیمی تصریح کرد: مردم باید باور کنند معلولان سربار جامعه نیستند بلکه می‌توانند کارآفرین باشند، با برگزاری این مسابقات خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول هستند از وجود چنین مرکزی مطلع می‌شوند و می‌توانند با تماشای مهارت این افراد، به آینده روشن فرزند معلول خود امیدوار شوند و با ثبت نام وی در این مرکز، زمینه رشد و شکوفایی استعدادهایش را فراهم کنند.

وی گفت: در این مسابقه که از فردا به‌مدت دو روز ادامه دارد، ۱۶۴ رقابت‌کننده، ۹۰ زن و ۷۴ مرد، در سه حرفه آی سی دی ال, گلیم‌بافی و تولید کیف‌های چرمی دست‌دوز با هم رقابت می‌کنند.

مدیرکل سازمان آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی یادآور شد: شاید سطح مهارتی این مسابقات مانند افراد سالم نباشد، اما این حضور و خودباوری برای ما ارزشمند است.

رحیمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده بود این مسابقات در سطح مشهد فقط برگزار شود، افزود: به این دلیل که ثبت‌نام در مسابقه از طریق سایت انجام شد، ۲۲ نفر از شهرستان‌های دیگر مانند چناران، تربت حیدریه، قوچان و شیروان و نیز ۱۶ نفر نیز از استان کردستان در این سایت ثبت‌نام کردند و ما آن‌ها را پذیرفتیم.

وی جوایز این مسابقات را برای نفر اول هر رشته یک میلیون، نفر دوم ۷۰۰ هزار تومان و نفر سوم ۵۰۰ هزار تومان عنوان و خاطرنشان کرد: فرد نیکوکاری که در احداث مرکز توانیابان مشارکت داشته است، در جوایز و هزینه برگزاری مسابقات نیز مشارکت کرده که جای تقدیر و تشکر دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید