شهریمنطقه ثامن

رویکرد کلی در حوزه بافت پیرامون حرم تسهیل تردد است  

شهردار منطقه ثامن مشهد در نشست خبری با خبرنگاران مطرح کرد

 

شهردار منطقه ثامن با اشاره به اینکه باید به سمت شبکه‌های هوشمند و مدیریت ترافیک رفت، افزود: رویکرد کلی در بافت تسهیل تردد و ایجاد کمترین محدودیت در این زمینه است و تقویت پیاده‌محوری در محدوده حرم مطهر جزو اولویت‌های ماست.

 

به گزارش صدای مشهد، ساسان نورین‌مقدم، شهردار منطقه ثامن در نشست خبری با اصحاب رسانه با عنوان روایت شهر که یکشنبه ۲۷ آذر ماه برگزار شد، گفت: یکی از اقدامات ما در منطقه، چهارشنبه‌های پاسخگویی در منطقه ثامن است تا در خدمت مجاورین و زائرین باشیم.

 

وی حفظ و احیاء میراث فرهنگی در حریم شهر، تقویت اقامت و سکونت در حریم رضوی، گسترش خدمات عمومی و ایمنی، توسعه اماکن مذهبی، گسترش مجتمع‌های بهداشتی، مدیریت حمل‌ونقل و دسترسی پذیری، گسترش فضای سبز و ارتقاء پیاده محوری در حریم رضوی را از جمله برنامه های طرح تحول منطقه ثامن در سال جاری عنوان کرد.

نورین مقدم وضعیت ترافیکی هسته مرکزی مشهد در طرح تفصیلی را چالش این حوزه دانست و گفت: دخالت در حوزه تاریخی مانند بافت مدرن نیست؛ بر همین اساس باید به سمت روش‌های مدیریت ترافیک برویم.

شهردار منطقه ثامن مشهد با خاطر نشان کردن اینکه رویکرد کلی در حوزه بافت تسهیل تردد است، اضافه کرد: مقصد بیش از ۸۰ درصد خودروهای عبوری‌ از خیابان شیرازی به مقصد حرم نیست باید این مسیرها اصلاح شود.

وی درخصوص حمایت از ساکنان منطقه، گفت: وام ویژه به میزان ۶۰۰ میلیون تومان به متقاضیانی که می‌خواهند در محدوده بافت پیرامون حرم مطهر رضوی املاک و قطعات با کاربری مسکونی بسازند، داده می‌شود؛ برای خانه‌های تاریخی و به خانه مسافرها تا سقف ۲۰ میلیارد تومان وام اعطا می‌شود.

نورین‌مقدم تصریح کرد: در بافت اطراف حرم رضوی ۱۲ هزار پلاک موجود است که طی سال‌های مختلف بیش از ۶۰۰۰ پلاک آن برای توسعه و ساخت‌وساز تملک شد؛ از ۶۰۰۰ پلاک موجود دیگر در این بافت حدود ۲۰۰۰ پلاک خانه‌مسافر و مجتمع‌های اقامتی هستند.

وی ادامه داد: دخالت در حوزه ترافیکی و بافت‌های تاریخی نوظهور و مدرن نیست؛ بیشتر از این اگر دخالت شود باید بافت ارگانیک را تخریب کرد.

شهردار منطقه ثامن افزود: برای موضوع شبکه باید به سمت شبکه‌های هوشمند و مدیریت ترافیک رفت. بسیاری از خودروهای ورودی مقصدشان حرم نیست و ظرف مدت ۳۰ دقیقه از محدوده خارج می‌شوند. رویکرد کلی در بافت تسهیل تردد و ایجاد کمترین محدودیت در این زمینه است.

وی ضمن اشاره به تخریب ۱۰ مسجد در بافت حرم گفت: نشست‌هایی با اوقاف برگزار شده و تاکنون برخی از مساجد جایگزین ساخته شدند.

شهردار منطقه ثامن اضافه کرد:در خصوص ساماندهی بافت حرم چهار طرح ارایه شده که اخرین طرح مصوب ابلاغی یا همان حریم رضوی مدنظر ماست.

نورین مقدم درخصوص بازسازی مسجد مروی‌ها ادامه داد: برای این مسجد در حال تعریف طرح هستیم؛ زیرا این مسجد در میدان شهری و جلوخان راه‌آهن و باغ رضوان است که باید مسیر پیاده برای آن تعریف شود و طرح در حال بازنگری است.

 

شهردار منطقه ثامن در خصوص وضعیت انتشار اوراق مشارکت اظهار کرد: فرآیند بانکی طی شده و همکاران در حوزه اقتصادی به شدت دنبال این موضوع هستند تا مجوز انتشار اوراق را تا پایان سال دریافت کنند و برای عدد هزار میلیارد تومان درحال برنامه‌ریزی هستیم.

 

نورین مقدم درباره اقدامات برای مشارکت مردم در پروژه‌های شهری بیان کرد: تعدادی پروژه مشارکتی با مردم وجود دارد که مصمم هستیم تا به اتمام برسد. همچنین مدل‌های گفت‌وگو با سرمایه گذار این است که زمین را مالک تامین و پروانه و وام توسط ما ارائه می‌شود. در حال حاضر مدل موفقی در سرمایه‌گذاران بخش نظام سرمایه خرد وجود ندارد.

 

وی افزود: خط قرمز ما سیما و منظر است و در مذاکرات خط آسمان و بخشی که ساختمان در پشت زمینه گنبد یا در مسیر دید گنبد باشد تاحدودی مورد توافق قرار گرفته است و در حال حاضر در یک پروژه از ۱۲ طبقه، ۶ نیم طبقه کاهش یافته البته تمام حقوق حفظ شده است.

 

شهردار منطقه ثامن در خصوص ساختمان‌های ناایمن گفت: دو دسته ساختمان وجود دارد؛ اول آن‌هایی که مجوز و پروانه و پایانکار دارد ولی تاسیسات آن به روز نیست و دوم ساختمان‌های در حال اخذ پروانه است که پیگیری ساختمان‌های دسته اول در حوزه مسئولیت معاونت خدمات شهری است؛ در بخش دوم نیز برخی پذیرفته و برخی سختگیری می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید