اجتماعی

دحو‌‌الارض روزی که در آن زمین از زیر کعبه گسترش یافت و فصل حیات بر روی زمین آغاز شد

روزی که خداوند زمین را برای اسکان بشر آماده فرمود و ما را از نعمات و برکات خود بهره‌مند کرد. دحوالارض فرصت عارفان است که با وسعت اندیشه‌های خود، عظمت این روز بزرگ را دریابند و فرصت شکرگزاران است که نعمت‌های این روز از حد و اندازه، بیرون است.

به گزارش پایگاه خبری صدای مشهد، دحوالارض برابر با بیست و پنجم ذی‌قعده، روزی است که آب‌ها کنار رفتند و فرش خاک از زمین کعبه، گسترش آغاز کرد؛دحوالارض آغاز گام نهادن انسان بر جایگاه آزمون و تجربه و استغفار بر زمین است.

در آیه سی ام از سوره نازعات می‌خوانیم که خداوند فرمود: «والارض بعد ذلک دحاها؛ و زمین را بعد از ان با غلتانیدن گسترش داد»؛ و در آیه سوم از سوره رعد می‌خوانیم: «و هو الذی مد الارض؛ و اوست کسی که زمین را گسترش داد». از امیر مومنان، امام علی علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی‌قعده بود.» کسی که در این روز، روزه بگیرد و شب را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است، برای او محاسبه می‌شود».

آن چه از احادیث مستفاد است این که دحو‌الارض با خلقت کعبه ارتباط خاصی دارد؛ بر اساس روایات وارده کعبه مکرمه دو هزار سال پیش از گسترش زمین شرف خلقت یافت و حضرت علی(ع) وجه تسمیه مکه به «ام القری» را آغاز گستردن زمین از آن جا بیان می‌فرمایند؛ تقریبا می‌توان گفت درباره دحو‌الارض کتاب مستقلی تألیف نشده است ولکن مفسران و محدثین و فقها به‌مناسبت درباره تاریخ و اعمال روز ۲۵ ذی‌القعده و دحو‌الارض، مطالبی را بیان فرموده‌اند که برای نمونه می‌توان به مصباح‌المتجد مرحوم شیخ طوسی و النهایه ایشان، من لایحضره الفقیه و علل الشرایع شیخ صدوق، کتاب الاربعه مرحوم میرداماد و … اشاره کرد.

رویدادهای دیگری نیز در این روز وقوع داشته که از برخی از آن‌ها عبارت است از نخستین رحمتی که بر حضرت آدم(ع) نازل شد به فرموده حضرت علی(ع) در این روز بوده، نشستن کشتی نوح(ع) بر کوه جودی، میلاد حضرت ابراهیم(ع)، میلاد حضرت عیسی مسیح (علی نبینا وآله وعلیه‌السلام) و خروج رسول اکرم(ص) از مدینه(حجه‌الوداع) اشاره کرد؛ در این سفر وجود مقدسه حضرت زهرا(س) و نیز تمامی همسران پیامبر(ص) حضرت را همراهی می‌کردند.

از اعمال ویژه این روز که در کتاب‌ها و روایت‌های اسلامی بر آن تاکید شده است می‌توان به روزه داشتن، احیا و شب‌زنده‌داری، ذکر و دعا و انجام غسل به نیت این روز و نماز مخصوص دحوالارض اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید