اجتماعیاسلایدر

دانش بنیان‌ کردن بخش کشاورزی؛ راه حل بحران آب

یافتن راهکارهای موثر برای حل بحران آب قبل از آنکه به فاجعه‌ای ملی بدل شود، نه تنها یک اولویت، بلکه یک ضرورت ملی است، تمامی بخش‌ها، به‌ویژه بخش کشاورزی باید نقشی مؤثر در راستای حل معضل بحران آب داشته باشند.

به گزارش صدای‌مشهد، مسعود نجفی امروز ۲۳ خرداد در نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی و برگزاری رویداد ملی فن‌آب در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی منابع طبیعی و صنایع غذایی برگزار شد، اظهار کرد: نگاه ما به موضوع مهم و اساسی آب است که یکی از منابع پایه در بخش کشاورزی است. نگاه ما به مسئله آب باید یک نگاه ملی باشد، امروز مسئله آب در دنیا، یک مسئله کاملا جدی و مورد توجه دولتمردان است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی یادآور شد: اکنون که مسئله آب به صورت یک معضل فراگیر در سطح جهان، منطقه و کشور گسترش دارد، یافتن راهکارهای موثر برای حل این بحران قبل از آنکه به فاجعه‌ای ملی بدل شود، نه تنها یک اولویت، بلکه یک ضرورت ملی است، تمامی بخش‌ها، به‌ویژه بخش کشاورزی باید نقشی مؤثر در راستای حل معضل بحران آب داشته باشند.

وی بیان کرد: علاوه بر آگاهی از مشکلات و چالش‌های حوزه آب، آنچه اهمیت دارد، راهکارهای برون رفت از این معضلات و مشکلات است. ما در بخش کشاورزی با سیاست کمک به دستگاه اجرایی استان، سازمان جهاد کشاورزی و بخش خصوصی به دنبال افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی استان هستیم و این اتفاق جز با ورود دانش به این عرصه و دانش بنیان‌ کردن بخش کشاورزی، میسر نمی‌شود.

نجفی یادآور شد: در ابتدای دهه ۶۰ میزان آب قابل دسترس در بخش کشاورزی استان، حدود ۸ میلیارد مترمکعب  بوده که با آن ۱.۵ میلیون تن محصول تولید ‌شده است، اما سال ۱۴۰۱ میزان آب قابل در دسترس بخش کشاورزی به نصف آن میزان، یعنی ۴ میلیارد مترمکعب رسیده، در حالی که میزان تولیدات بخش کشاورزی استان به حدود ۷.۵ میلیون تن رسیده است. افزایش تولیدات این حوزه نتیجه برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مختلفی است که در حوزه آب از طرف  وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۲۰ در خراسان رضوی به حدود ۹.۵ میلیون تن محصول کشاورزی نیاز داریم، گفت: در سال ۱۴۲۰ میزان آب قابل دسترس بخش کشاورزی ۳ میلیارد مکعب خواهد بود. بنابراین چاره‌ای نداریم جز آنکه به سمت افزایش بهره‌وری برویم. محدودیت آب، خاک اجازه افزایش سطح زیر کشت کشاورزی را نمی‌دهد. راهبرد اساسی و مشخص حل بحران آب کشور، صرفه‌جویی در مصرف آب از طریق افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها است که در نتیجه درآمد بیشتر برای کشاورزان و رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت.

نجفی یادآور شد: بخش کشاورزی بیشترین مصرف کننده آب است و در نتیجه بیشترین تاثیرپذیری از چالش را دارد. راهکارهای رفع بحران در این بخش امکان‌پذیرتر، اقتصادی‌تر وآسان‌تر است و با زمینه پذیرش بیشتر از سوی ذی نفعان روبه‌روست. هر گونه صرفه‌جویی آب در این بخش می‌تواند توسعه سایر بخش‌های اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید