اجتماعیاسلایدر

حاشیه شهر مشهد از لحاظ شیوع کرونا وضعیت بهتری نسبت به مرکز شهر دارد

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در مدیریت بیماری کرونا در خراسان‌رضوی با بیان اینکه حاشیه شهر مشهد از لحاظ شیوع کرونا وضعیت بهتری نسبت به مرکز شهر دارد گفت: همچنین در راستای دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات بهداشتی و پوشش بهتر پزشکی، پایگاه‌هایی در مناطق حساس حاشیه شهر برقرار شده است.

به گزارش صدای مشهد، دکتر فریدون نوحی با بیان اینکه اوضاع مشهد به لحاظ شیوع کرونا مانند سایر نقاط کشور است، اظهار کرد: مشهد همچنان در وضعیت قرمز شیوع کرونا به سر می‌برد و علی‌رغم اینکه در مکان‌هایی مانند صحن مطهر رضوی، پروتکل‌های بهداشتی بسیار دقیق اجرا می‌شوند، اما در بسیاری از مکان‌ها مانند پاساژها و مراکز تفریحی، شیوه‌نامه‌های بهداشتی چندان به خوبی اجرا نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هوای مشهد در فصول پاییز و زمستان نسبت به بسیاری از نقاط کشور سردتر است، ادامه داد: همین سرمای هوا شانس ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا را افزایش می‌دهد و حال با وجود کرونا قطعا می‌تواند مشکلات جدی‌تری را ایجاد کند. امیدی که در این زمینه وجود دارد این است که رعایت سه‌گانه فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها بتواند ضمن جلوگیری از ابتلا به کرونا، مانع از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز بشود.

نماینده وزیر بهداشت در مدیریت کرونا در خراسان رضوی با تاکید بر این که رعایت این سه کار ساده اما حیاتی از همزمانی این سه بیماری جلوگیری می‌کند، بیان کرد: ضمن این که در فصل پاییز و زمستان، بیشتر زائران حرم مطهر رضوی را خود مردم خراسان‌رضوی تشکیل می‌دهند.

نوحی در خصوص اینکه آیا پیک سوم کرونا در مشهد شروع شده است یا خیر، عنوان کرد: با توجه به اینکه نمودار شیوع کرونا افت و خیز دارد، لذا نمی‌توان به طور رسمی از شروع موج سوم صحبت کرد. ما وقتی از شروع یک موج جدید صحبت می‌کنیم که یک جریان هماهنگ در یک شهر، استان و یا کشور به وجود آمده باشد. بنابراین ممکن است نقطه‌ای دچار موج سوم ابتلا به کرونا شده باشد، در حالی که سایر نقاط هنوز وارد این موج نشده‌اند.

وی افزود: بنابراین شکل‌گیری امواج به شرایط هر استانی بستگی دارد. به عنوان مثال ممکن است در اواخر ماه صفر عده‌ای به مشهد سفر کنند و دو الی چهار هفته بعد اثرات این سفرها در استان پدیدار شود. لذا باید آگاهی و اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص صورت نگرفتن این سفرها انجام شود.

نماینده وزیر بهداشت در مدیریت کرونا در استان با تاکید بر اینکه در این ایام شیوع کرونا خانه بهترین جا است، تصریح کرد: ممکن است این خانه‌نشینی‌ها سخت باشد اما در مقایسه با حالتی که فرد کرونا بگیرد یا منتقل کند و یا دچار وضعیت سخت نگهداری شدن در ICU شود، قابل‌تحمل‌تر است. بهترین کار برای جلوگیری از ابتلا به کرونا جابه‌جا نشدن، بهترین مکان برای در امان بودن خانه و بهترین کار انجام همان پروتکل‌های سه‌گانه بهداشتی است.

نوحی با بیان اینکه مشهد به دلایلی مانند وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) توجهات ویژه‌تری را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: همه دوست دارند به زیارت این امام عزیز بیایند اما همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز در سخنانشان مردم را از انجام پیاده‌روی اربعین برحذر داشتند، در خصوص زیارت امام رضا(ع) نیز زیارت از راه دور کفایت می‌کند.

وی ضمن بیان اینکه هر محدودیتی که در سایر نقاط کشور انجام گیرد در مشهد نیز صورت می‌پذیرد، اضافه کرد: به علاوه در مشهد به دلیل زیارتی و اقتصادی بودن، اعمال محدودیت‌هایی در حوزه ورود مسافرین به این شهر در درجه اول حائز اهمیت است و همچنین در داخل خود مشهد و در خصوص شهروندان مشهدی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نماینده وزیر بهداشت در مدیریت کرونا در خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد در خصوص تعداد تخت‌های بیمارستانی اختصاص یافته به بخش‌های کرونایی در وضعیت خوبی قرار دارد، ادامه داد: در حال حاضر در مشهد بیمارستان امام رضا(ع) و دو، سه بیمارستان کوچک‌تر دیگر بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند. اگر شرایط سخت‌تر شود ما می‌توانیم بیماران کرونایی را به بیمارستان قائم و بیمارستان‌های خصوصی نیز ارجاع دهیم.

نوحی تاکید کرد: هرچند ما در مشهد با مشکل کمبود تخت برای بستری بیماران کرونایی مواجه نیستیم اما در هر صورت وقتی ما مجبور به بستری بیماران مبتلا به کرونا یا آنفلوآنزا می‌شویم، سایر افرادی که بیماری دیگری دارند برای بستری با مشکل روبه‌رو می‌شوند. بنابراین باید ببینیم در چه شرایطی قرار می‌گیریم و اولویت اختصاص تخت‌ها به چه صورتی پیش می‌رود.

وی افزود: البته من امیدوارم اصلا بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی پر و اوضاع آنقدر وخیم نشود تا ما بتوانیم هم به بیماران کرونایی و هم به سایر بیماران خدمت‌رسانی کنیم. البته مشهد دارای مجموعه‌ای توانا از نیروهای سیاسی و اجرایی استان است و همچنین تولیت آستان قدس و امام جمعه مشهد نیز با ما تعامل خوبی دارند همچنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این زمینه همت بسیار بالایی دارد. هرچند اصلی‌ترین عامل در کنترل این بیماری کمک و همکاری مردم است.

نماینده وزیر بهداشت در مدیریت کرونا در خراسان رضوی با بیان اینکه حاشیه شهر مشهد از لحاظ شیوع کرونا وضعیت بهتری نسبت به مرکز شهر دارد، اظهار کرد: همچنین در راستای دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات بهداشتی و پوشش بهتر پزشکی، پایگاه‌هایی در مناطق حساس حاشیه شهر برقرار شده است.

نوحی ضمن ابراز امیدواری در خصوص پیش نیامدن هیچ مشکل خاصی در این مناطق، گفت: به دلیل شرایط ویژه‌ای که حاشیه شهر دارد، افزایش شیوع در این منطقه می‌تواند بحران‌آفرین شود. در مجموع وضعیت مشهد از نظر شیوع کرونا بسیار بهتر از تهران است و مشهد تحت کنترل است اما در وضعیت قرمز به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه بازگشایی مدارس تاثیر چندانی در افزایش شیوع کرونا نداشته است، عنوان کرد: اصولا در این ایام دانش‌آموزان بسیار کمی به طور فیزیکی در مدارس حاضر می‌شوند. ضمن اینکه اساسا بچه‌ها کمتر گرفتار این بیماری می‌شوند و در صورت مبتلا شدن نیز زودتر بهبود می‌یابند و خود مردم هم بیشتر مراقب فرزندان خود هستند. البته ما هیچ توصیه‌ای مبنی بر بازگشایی مداس و دانشگاه‌ها نداریم و فکر می‌کنیم با توجه به اینکه سلامتی مردم از هر چیزی مهم‌تر است، این محدودیت‌ها باید وجود داشته باشد./ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید