اسلایدراقتصادی

جای خالی بازار بزرگ سنگ‌تراشان در اطراف حرم رضوی

یک کارشناس صنایع‌دستی گفت: اکنون جایگاه بازار سنگ‌تراشان در اطراف حرم مطهر خالی است و اگر چنین اقدامی صورت گیرد بیش از هزاران نفر در راستای این هنر مشغول به کار می‌شوند.

به گزارش صدای مشهد، استاد رمضان معمر در خصوص وضعیت صنایع‌دستی در خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه ما در شهر زیارتی امام رضا(ع) و در مرکز توریستی قرار گرفته‌ایم، قدرت و توانمندی کارآفرینی و هنری در استان و مشهد بسیار بالاست. همچنین حجم بسیار زیاد زائران و مسافران در این شهر باعث شد تا از این نظر پتانسیل بالایی به لحاظ صنایع‌دستی، مواد اولیه و … داشته باشیم، اما نقطه ضعفی که در این زمینه وجود دارد این است که هیچ فضایی برای معرفی و فروش صنایع‌دستی نداریم.

وی با بیان اینکه مکان و بازاری در حوزه سنگ‌تراشی وجود ندارد، افزود: سنگ سرپانتین در هیچ جای جهان یافت نمی‌شود. چنین سنگی دارای منیزیم و آهن است و تمام ظروف سنگی سلامت دنیا در مشهد نیز تولید می‌شود. این سنگ توسط یک هنرمند مشهدی نشان ملی و مُهر یونسکو را دریافت و اولین استاندارد ملی و نشان جغرافیا را نیز کسب کرده است.

این استاد سنگ‌تراش بیان کرد: بنابراین این هنر پتانسیل بسیار بالایی دارد اما از این طرف بازار برای عرضه نیست و هنرمندان این توانایی را ندارند که اطراف حرم مطهر و در جایی مناسب اقدامات بزرگی را در خصوص فروش انجام دهند و ما در این حوزه نقطه ضعف بسیار بزرگی داریم؛ البته مکان‌هایی برای عرضه صنایع‌دستی وجود دارد که بسیار پراکنده هستند.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهمی که پیشنهاد دادم و حاضر هستم در این زمینه فعالیت‌های زیادی انجام دهم این است که بازار بزرگ سنگ‌تراشان را در مشهد داشته باشیم. همان‌گونه که در قدیم چنین بازاری وجود داشته و جزو بهترین‌ها بوده است. اکنون جایگاه چنین بازاری در اطراف حرم مطهر خالی است و اگر چنین اقدامی صورت گیرد بیش از هزاران نفر در راستای این هنر مشغول به کار می‌شوند و می‌توانیم از این هنر رونق بسیار فوق‌العاده بالایی را در مشهد داشته باشیم.

معمر در خصوص جایگاه اشتغال در حوزه صنایع‌دستی‌ عنوان کرد: در این حوزه اقدامات خوبی در حال انجام است و نقطه قوت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که هنرمندان با هنرمندی خود توانسته‌اند مشهد را به شهر جهانی گوهرسنگ‌ها تبدیل کنند. بنابراین می‌توان نسبت به این هنر خوش‌بین بود، زیرا پتانسیل بسیار بالایی دارد و از جایگاه خوبی برخوردار است؛ منتهی اگر بحث فروش در مشهد شرایط مطلوب‌تری داشته باشد قطعا بازار بسیار خوبی از این نوع هنر شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه صنایع‌دستی به نقطه قوت کار و کارآفرینی در مشهد دست پیدا کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه صادرات خود را ارتقا دهیم و مشکلاتی که شاهد آن هستیم را مرتفع کنیم. دولت باید از این حوزه حمایت‌های بیشتری داشته باشد تا بهترین صادرات را در حوزه صنایع‌دستی داشته باشیم.

این کارآفرین با اشاره به اینکه من همواره مطرح کرده‌ام که نفت اولویت دوم است و صنایع‌دستی می‌تواند اولویت اول قرار گیرد، بیان کرد: با توجه به اینکه در نمایشگاه‌های مختلف دنیا شرکت کرده‌ام شاهد بودم که کشورهای مختلف از صنایع‌دستی کشور ما استقبال کردند و با لذت و گرایشی که نسبت به صنایع‌دستی ایرانی دارند، مشتاق خرید این محصولات هستند.

وی اضافه کرد: بنابراین این امر باعث می‌شود تا در این زمینه صادرات خوبی داشته باشیم؛ به شرط اینکه دولتمردان راه را برای هنرمندان هموار کنند تا در این راستا صادرات خوبی را داشته باشیم.

معمر اظهار کرد: از متولیان امر درخواست می‌کنم که اگر در ارتباط با صنایع‌دستی، جهادی پای کار باشند قطعا معضل اشتغال‌زایی حل می‌شود و می‌توانیم یک صادرات بسیار خوبی را در تمام نقاط جهان داشته باشیم. همچنین می‌توان در تمام دنیا انقلاب و فرهنگ خود را به صورت قوی معرفی کنیم و به همه بقبولانیم که فرهنگ غنی داریم و می‌توانیم در تمام زمینه‌ها موفق عمل کنیم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید