اسلایدرسیاسی

اولویت تنظیم بازار خراسان رضوی رساندن قیمت کالاها به کمتر از میانگین کشوری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اولویت کارگروه تنظیم بازار استان پایین نگه داشتن قیمت کالاها کمتر یا برابر با قیمت میانگین کشوری آنهاست و در این راستا نظارتها را تشدید و به صورت جدی دنبال خواهد کرد.

به گزارش صدای مشهد، علی رسولیان روز یکشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی در محل استانداری افزود: زمانی که عرضه کالا در بازار به درستی مدیریت شود نظارت بر قیمت کالاها آسانتر خواهد شد و از این طریق باید مانع از سوء استفاده‌ برخی از وضعیت بازار شد.

وی اضافه کرد: اینکه کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی موفق به کسب رتبه دوم در بین سایر کارگروه‌های تنظیم بازار استانها در کشور شده، توفیق بزرگی است لذا باید تلاش کرد که سهمیه‌های اختصاص یافته از کالاهای اساسی توسط ستاد تنظیم بازار کشور به استان را به موقع و به نحو مطلوب جذب کرد.

رسولیان افزود: از سوی دیگر همه همت کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی معطوف به این شده که قیمت هیچ کالایی در استان از میانگین قیمت آن در کل کشور بیشتر نشود زیرا این مهم مصوبه شورای تامین استان بوده و لازم الاجراست.

 وی با اشاره به اختصاص سهمیه شکر و برنج پاکستانی از سوی ستاد تنظیم بازار کشور به استان خراسان رضوی از مسوولان متولی این موضوع خواست هر چه سریعتر پیگیری‌های لازم را برای جذب این سهمیه در استان انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اگر ۲ هزار تن برنج هندی از سهمیه طرح تنظیم بازار در بازار استان توزیع شود فشار کمبود و گرانی برنج در استان برطرف می‌شود لذا باید هر چه سریعتر سازمان صنعت، معدن و تجارت سهمیه برنج استان را از محل ستاد تنظیم بازار جذب کند.

رسولیان بر تسریع در اخذ مجوز صادرات تخم مرغ از استان از محل سهمیه صادراتی کل کشور به میزان هشت هزار و ۳۰۰ تن تخم مرغ در ماه تاکید کرد و گفت: باید هر چه سریعتر در این خصوص پیگیری‌های لازم انجام گیرد تا بتوان بخشی از مشکلات مرغداران را برطرف کرد.

وی همچنین بر ارایه راهکاری برای حمل و نقل نهاده‌های وارداتی به استان و شتاب بخشی در اجرای طرح تولید و توزیع کنسانتره نهاده دامی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد.

کمبود خودروهای سردخانه دار در خراسان رضوی

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این نشست گفت:میزان تولید تخم مرغ در خراسان رضوی دو برابر نیاز استان است از یک سو کرایه حمل و نقل مرغ و تخم مرغ به شدت افزایش یافته، از سوی دیگر تعداد خودروهای سردخانه دار برای حمل و نقل مرغ و تخم مرغ در استان جوابگوی تقاضا برای این خودرو نیست.

محمد رضا اورانی افزود: سه تا چهار ماه دیگر که مرغها به کشتارگاه بروند، تولید تخم مرغ دچار کمبود می‌شود و باید برای نگهداری از تخم مرغی که اکنون در بازار است چاره‌ای اندیشید تا در ماه‌های آتی، کمبود تخم مرغ به وجود نیاید.

وی اضافه کرد: بهتر است کارگروه تنظیم بازار استان مصوب کند که لزومی به حمل و نقل مرغ و تخم مرغ از ساعت هشت صبح تا ۲۰ شب با خودروی سردخانه دار به بازار نیست  تا از این طریق بتوان از واحد تولیدی تا حدی حمایت کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مورد مشکل تامین نهاده گفت: استان فقط قادر به تامین ۵۰ درصد کنجاله سویا و ذرت مورد نیاز دامداران و مرغداران خراسان رضوی است و باقی این نهاده‌ها باید از بازار آزاد تامین شود و با توجه به قیمت بالای نهاده در بازار آزاد و ایجاد قیمت مصوب برای محصولات این واحدها، در آینده نزدیک واحدهای تولیدی دام و طیور در استان بسیار متضرر شده و ممکن است از مدار تولید خارج شوند. 

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: براساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی، فرآورده‌های خام دامی باید با خودرودهای سردخانه دار منتقل شوند اما از یک سو خودروهای سردخانه دار در استان به حد کافی نیستند و محصولات واحدهای طیور فاسد می‌شود و از سوی دیگر نمی‌توان خلاف ضوابط سازمان دامپزشکی عمل کرد.

احمد شریعتی درباره جلوگیری از عرضه تخم مرغ خارج از یخچال در مغازه‌های سطح شهر افزود: از دو سال قبل اقدامات برای اجبار مغازه داران به گذاشتن تخم مرغ در داخل یخچالها و بسته بندی‌های ۶ تا ۹ تایی این محصول در استان آغاز شد و اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد مغازه داران استان تخم مرغهای شناسنامه دار عرضه کرده و آنها را در یخچال نگهداری می‌کنند.

صادرات تخم مرغ

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به افت شدید قیمت تخم مرغ و متضرر شدن واحدهای تولیدی گفت: تا دو هفته قبل قیمت هر کیلو تخم مرغ به ۱۵۰ هزار ریال رسیده بود اما وقتی صادرات تخم مرغ ممنوع شد، قیمت این محصول به شدت کاهش یافت و به ۸۲ هزار ریال رسید.

علی غفوری مقدم افزود: چند روز قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات تخم مرغ با اخذ عوارض را مصوب کرد که این مهم قدری باعث افزایش قیمت تخم مرغ شد و به نظر می‌رسد به زودی قیمت این محصول در بازار متعادل شود.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست به مقایسه قیمت برخی اقلام در بازه زمانی چهارم تیرماه تا چهارم مرداد ماه پرداخت و گفت: در این مدت قیمت اقلامی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، موز، روغن مایع، روغن نباتی، برنج پاکستانی، جو، گندم، لبنیات، ذرت خارجی، کنجاله سویا و اغلب مصالح ساختمانی با افزایش همراه بوده، حبوبات و برخی مواد پروتئینی افزایش قیمتی نداشته و اقلامی مانند جوجه یک روزه، گوشت مرغ، برنج هندی و تخم مرغ کاهش قیمت داشته است.

محمدجواد ساعدی افزود: از سوی دیگر قیمت بیشتر کالاها در خراسان رضوی از جمله تخم مرغ و گوشت مرغ در خراسان رضوی از میانگین کشوری کمتر اما قیمت برخی اقلام مانند برنج پاکستانی، کنجاله سویا و ذرت در این استان از میانگین کشوری بیشتر است.

توزیع برنج و شکر سهمیه خراسان رضوی

معاون شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در ماه‌های اردیبهشت و خرداد برای اجرای طرحهای ویژه کمکهای نیکوکارانه، هشت هزار و ۵۰۰ تن برنج هندی در بازار استان توزیع شد، برای جبران این بخش محموله‌ای از برنج هندی تامین و به انبارها تزریق شد.

مهدی رجبی افزود: سهمیه جدیدی هم از شکر شامل سه هزار و ۶۲۳ تن ویژه خانوار و ۱۴ هزار و ۶۱۲ تن برای بخشهای صنف و صنعت خراسان رضوی اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: از ۲۵ خرداد ماه تا پایان تیرماه در مجموع ۳۳ هزار و ۳۶۳ تن مجوز خروج شکر از انبارهای شرکت غله استان صادر شده است که از این محل ۶ هزار و ۲۶۹ تن مربوط به بخشهای صنف و صنعت استان و هزار و ۵۸۴ تن به بخش خانوار استان و ۲۵ هزار و ۹۱۰ تن مربوط به بخشهای صنف و صنعت ستادی است که شرکت بازرگانی دولتی اختصاص داده است.

او ادامه داد: تاکنون ۲۴ هزار و ۶۰۰ تن شکر از انبارهای شرکت غله خراسان رضوی خارج شده است و هشت هزار و ۷۰۰ تن شکر هم در حال خروج از انبارهاست.

معاون شرکت غله خراسان رضوی گفت: با توجه به این که سرانه مصرف شکر ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم تا ۲ کیلو ۵۰۰ گرم است، سهمیه استان دو برابر سرانه مصرف ماهانه است و با توجه به این که از ۲۰ تیرماه این سهمیه‌ها در حال اختصاص به صنف و صنعت است، باید نظارت لازم انجام شود که این سهمیه از  مسیر اصلی خارج نشود.

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۱۷۰ تن برنج پاکستانی در گمرک سرخس وجود دارد که در سال ۱۳۹۶ وارد استان شده است و در سال ۱۳۹۷ چون این محموله کمتر از ۵۰۰ تن بوده، ارز دولتی به آن اختصاص نیافته است و اگر به گمرک اعلام شود که ترخیص این میزان برنج بلامانع است برنج لازم وارد بازار خواهد شد. 

حمیدرضا رجوعی افزود: از محل سهمیه تیرماه شکر استان، در مجموع ۳۰۰ تن حواله شکر در خراسان رضوی صادر شده که از این میزان تاکنون ۷۲ تن شکر توزیع شده است و واحدهای تولیدی نیز سهمیه سه هزار و ۶۰۰ تن خانوار مرداد ماه استان را جذب نمی‌کنند زیرا هنوز حواله‌های تیرماه باقی مانده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید