اقتصادیفرهنگی

انحصاری بودن معدن سنگ هرکاره مشهد از اشتغالزایی جلوگیری می کند

یک هنرمند سنگتراش با اشاره به معضل انحصاری بودن معدن سنگ هرکاره گفت: ما عده زیادی در زندان ها آموزش دادیم اما به دلیل معضل این سنگ و یک سری مشکلات نتوانستیم وارد عرصه کار کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صدای مشهد، رمضان معمر در نشست عصرانه های کارآفرینی که با موضوع گوهرسنگ سرپانتین؛ برند سوغات و اشتغال آفرینی و با حضور حسن عطاریان فعال حوزه تراش گوهر سنگ سرپانتین و محمد مطیع معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنکی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در فرهنگسرای انتظار برگزار شد؛ بیان کرد: حدود ۳۴ سال هنر من سنگتراشی و قلم زنی روی سنگ است و در نمایشگاه زیادی در داخل و خارج شرکت داشته ام.

این هنرمند سنگتراش اظهار داشت: تاریخچه این سنگ به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد اما از زمان امام رضا (ع) مرسوم می شود اما بحث قلم زنی روی سنگ از دهه ۴۰ به بعد شروع می شود که در مشهد رواج پیدا می کند و استقبال بسیار خوبی بوده است.

وی با اشاره به کارآفرینی در زندان های استان؛ گفت: مثلثی را اجرا کردیم که در یک ضلع مثلث افراد داخل بندها هستند که هیچ راهی به بیرون ندارند و یک ضلع مثلث کسانی که در بند باز هستند و ضلع دیگر کسانی که آزاد می شوند.. ما افرادی که آزاد می شوند استخدام می کنیم و یا در واقع کمک می کنیم که ایجاد کارگاه شود و در دل این مثلث خانواده های زندانیان هستند که برنامه اصلی ما در این راستا چرخش دارد .

معمر در خصوص مشکلات سنگ هرکاره گفت: من تعداد زیادی از افراد زندانی را آموزش داده ام اما در بحث مواد اولیه مشکل داشتیم و اگر چه توانستیم با سرمایه گذاری با این معدنی که موجود است بازار را تامین نماییم اما اگر این مشکل انحصاری بودن سنگ هرکاره رفع شود هم از نظر معنوی و هم مادی می تواند برای شهر مشهد خوب باشد و هم معضلات جامعه را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه مدیر کارگاه من یک زندانی است که ۸ سال در زندان بوده است؛ گفت: وقتی کار وجود داشته باشد فردی که از زندان آزاد می شود، به آن کار مشغول می شود و دوباره دچار بزه نمی شود چرا که نبود کار معضلات و مشکلات جامعه را بیشتر می نماید.

این هنرمند سنگتراش با بیان اینکه اگر معادن دیگر آزاد شود، مواد اولیه تامین می شود؛ افزود: ما عده زیادی در زندان ها آموزش دادیم اما به دلیل معضل این سنگ و یک سری مشکلات نتوانستیم وارد عرصه کار کنیم لذا اگر معضل سنگ حل شود و این افراد حضور پیدا کنند، جهش بسار خوبی در کارآفرینی در این رشته می شود.

وی پیش بینی کرد که درسال جدید تعداد افراد شاغل در این حوزه به ۱۵۰۰ نفر خواهند رسید

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید