اجتماعیاسلایدر

افزایش ۱۷ درصدی سرقت خودرو و کاهش یک درصدی قتل در خراسان رضوی

فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی گفت: در ۶ ماهه ابتدای سال جاری با افزایش ۱۷ درصدی در سرقت خودرو مواجه بوده‌ایم و از مردم خواهش می‌کنیم که از قفل‌های مطمئن استفاده کنند تا سرعت سرقت را کاهش دهند.

به گزارش صدای مشهد، سردار محمدکاظم تقوی امروز ،۲۳ مهرماه، در نشست خبری به مناسبت هفته نیروی انتظامی که در ستاد فرماندهی این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: امسال هفته نیروی انتظامی با ایام شهادت امام رضا و اربعین حسینی تقارن پیدا کرده است. گرامی‌داشت این هفته به بعد از ماه صفر موکول ‌شده است و این هفته را از ۲۷ مهر تا دو آبان ماه برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه هرساله شاهد سیل عظیم دوستداران اهل بیت در مشهد هستیم، افزود: امیدواریم مردم دعوت مسئولین را لبیک بگویند و از سفر به مشهد دوری کنند. امسال پلیس بر اساس ضوابط ابلاغ شده و مصوبات ستاد کرونای استان وظایف خود را اجرا خواهد کرد. در طول مسیرهای منتهی به مشهد نیروی‌های انتظامی آماده باش خواهند بود و اقدامات گسترده‌ای را آغاز کرده‌ایم. امیدواریم که بتوانیم هرچه بهتر نقش برقراری نظم را در این مراسمات ایفا کنیم. تا به امروز حرکت پیاده به سمت مشهد نداشتیم و امیدوار هستیم که این سفرها لغو و به زمانی موکول شود که سلامتی افراد از امنیت برخوردار باشد. محدودیت‌های حرم مطهر مانند گذشته برای برگزاری مراسمات اجرا خواهد شد.

فعال‌سازی سامانه ۱۱۰ برای افراد کم‌شنوا و ناشنوا

تقوی با اشاره به اینکه شعار امسال هفته نیروی انتظامی «باهم برای امنیت و سلامت» نام‌گذاری شده است، ادامه داد: در طول هفته ناجا برنامه‌های دیداری را با مسئولین استانی، تکریم خانواده معظم شهدا، گرامیداشت خانواده شهدا و ائمه جمعه و جماعت را خواهیم داشت. رونمایی از برخی سامانه‌ها و فناوری‌های پلیس، افتتاح ۱۴ پروژه‌ عمرانی در مجموعه فرماندهی استان خراسان، باتوجه به اهمیت ارتقای بخش شهرستان افتتاح سه فرماندهی انتظامی در شهرستان‌های خراسان رضوی را در هفته ناجا خواهیم داشت. در این هفته اولین پلیس گمرک توسط پلیس امنیت اقتصادی در دوغارون مستقر خواهد شد تا ماموریت‌های خود را ایفا کنند. افرادی که کم‌شنوا و ناشنوا هستند در گذشته قادر به کمک‌خواهی نبودند، امروز مرکزی را برای فعال‌سازی سامانه ۱۱۰ ‪ برای این افراد و برقراری ارتباط از طریق پیامک خواهیم داشت.

تخصیص ۵۰ درصد تخفیف برای ترخیص موتورسیکلت‌ها

فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ قانون‌گرایی جزوی از برنامه‌های ناجا برای این هفته است، بیان کرد: تعداد زیادی موتور سیکلت بیش از یکسال است که در پارکینگ‌های این مجموعه رسوب کردند. در این هفته علاوه بر تسهیل در روند تحویل و نادیده گرفتن بسیاری از موارد، ۵۰ درصد تخفیف برای کسانی که موتور سیکلت آن‌ها بیش از یک سال است در پارکینگ قرار دارد تخصیص می‌دهیم. جرایم راهنمایی و رانندگی بخشوده نمی‌شوند اما در صورتی که میزان بالایی را شامل شوند، تقسیط خواهند شد.

همکاری بیش از ۶۰۰۰ پلیس افتخاری با نیروی انتظامی خراسان رضوی

وی با تاکید بر اینکه طرح کمک مومنانه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ناجا در این هفته است، خاطرنشان کرد: برنامه‌های ورزشی رزمی مانند تیراندازی، دفاع شخصی، کوهنوردی و راه‌پیمایی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کامل برگزار خواهیم کرد. همچنین با همت صدا و سیمای استان پخش سریال‌ها و فیلم‌های پلیسی با موضوعات قانون‌مداری و فیلم‌های مستند از جمله برنامه‌های در دست اجرا است. در راستای حفظ فضای معنوی و استفاده از فضای آستان قدس از جمله برنامه‌های اصلی ما است. با همراهی و دستورات تولیت آستان قدس رضوی شاهد مشارکت خدام این آستان در برخی از مقرها خواهیم بود. یکی از ظرفیت‌های نیروی انتظامی در استان خراسان رضوی پلیس افتخاری و شرکت‌های حفاظتی و مراقبتی است. امروزه بیش از ۶۰۰۰ نفر به ما در زمینه برقراری امنیت و نظم کمک می‌کنند.

برقراری بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تماس با مرکز پلیس  در خراسان رضوی

تقوی با اشاره به اینکه پلیس نمادی از حاکمیت است، گفت: قطعا در ماموریت پلیس ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد و مورد نقد قرار بگیرد. قطعا نظر مردم باعث اصلاح روش‌ها و رسیدن به برنامه‌های چیده شده است. در شش ماه گذشته بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تماس با مرکز برقرار شده است که افزایش سه درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین در زمینه اجرای ماموریت‌های صورت گرفته نسبت به سال گذشته افزایش ۵ درصدی شاهد بودیم. مجموعه آمارها در زمینه بخش ارشاد و راهنمایی نیز نشان می‌دهد افزایش ۲۴ درصدی ارشاد را در ۶ ماه گذشته داشته‌ایم. تماس‌های غیرقابل رسیدگی کاهش ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد که به معنای موفقیت‌های بیشتر در سایر زمینه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه مرکز فوریت‌های پلیسی در مشهد برای کل استان خراسان رضوی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: بنابراین سیستم پاسخگویی مستقل ۱۱۰ برای شهرستان‌ها نیز وجود ندارد و تمام تماس‌ها از طریق سیستم‌های پاسخگویی مشهد برای تمام استان خراسان رضوی انجام می‌شود.

کشف بیش از ۱۸ تن و ۷۰۰ کیلو مواد مخدر در طول ۶ ماه گذشته

تقوی در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: تا به امروز بیش از ۱۸ تن و ۷۰۰ کیلو مواد مخدر در طول نیمه اول سال کشف شده است که افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ۲۲ باند مواد مخدر مورد ضربه واقع شده و متلاشی شدند. یکی از موضوعات مورد دغدغه تمام مردم معتادین متجاهر هستند که قریب به ۱۶ هزار نفر در سطح استان را تشکیل می‌دهند. وجود کرونا در جامعه باعث شد مراکز نگهداری این معتادین تعطیل شوند اما اخیرا با پیگیری‌های انجام شده قریب به ۱۹۰۰ نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند. در ۶ ماه گذشته بیش از ۱۰ نفر از معتادین متجاهر در زمان طی کردن مسیر رفت‌وآمد از مسیرهای مختلف مورد اصابت خودرو قرار گرفته و فوت کردند. این معتادان در پرچین‌های وسط خیابان‌های حاشیه شهر به صورت مستمر ساکن نیستند اما در آنجا حضور دارند. حاکمیت باید با ما در این زمینه همکاری کند تا لوازم مورد نیاز برای جمع‌آوری این افراد آماده شود.

افزایش ۲۰ درصدی کشف سلاح و مهمات

فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه روند برخورد با معتادین متجاهر چندان مورد رضایت نیست، تشریح کرد: جرایم و صحنه‌های دلخراش موجود در جامعه امروزه کاهش پیدا کرده است. در حوزه پلیس راه و راهور ۴۵ درصد از آمار تصادفات و ۲۷ درصد آمار مجروحین این تصادفات در سال گذشته کاسته شده است. امروز ۳۳ درصد در جاده‌ها و ۶ درصد در شهرها کاهش جان‌باخته در تصادفات داشتیم. افزایش ۲۰ درصدی کشفیات سلاح و مهمات را با اجرای طرح‌های متنوع داشتیم. یکی از ماموریت‌های نیروی انتظامی مقابله با هنجارشکنان اجتماعی است که در این خصوص آمارها افزایش ۲۳ درصدی مقابله و برخورد را نشان می‌دهد. مقابله با کسانی که به هر شکلی فاقد مجوز قانونی یا اتباع غیرایرانی هستند، یکی از موضوعات با اهمیت این روزها است که در آن افزایش بیش از دو و نیم برابری را داشتیم.

افزایش ۲۷ درصدی کشف مشروبات الکلی و مواد مخدر

تقوی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که تهدیدکننده جامعه دخانیات، مواد مخدر و مشروبات الکلی است، افزود: پلیس به صورت جدی وارد این مقوله شده و به موفقیت‌های خوبی نیز دست پیداکرده است. برخوردها و کشفیات ما در استان خراسان بیش از ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

افزایش ۱۷ درصدی سرقت خودرو

تصریح کرد:  در زمینه سرقت‌ها ۵ درصد افزایش کشف وقوع داریم که حاصل تلاش شبانه روزی همکاران ما و نشان دهنده این است که علی‌رغم همه محدودیت‌ها فعالیت‌های موثرتر و هدفمندتری را داشتیم. باتوجه به افزایش ۱۷ درصدی سرقت خودرو از مردم خواهش می‌کنم که از قفل‌های مطمئن استفاده کنند تا سرعت سرقت را کاهش دهند.

افزایش ۱۳ درصدی نزاع‌ فردی و کاهش  ۱۰ درصدی نزاع جمعی

وی ادامه داد: در حوزه جرایم رایانه‌ای با تعریف شدن رمز پویا در سال گذشته، شاهد کاهش جرایم و افزایش کشف بودیم که آمارها موفقیت ۴۹ درصدی و دستگیری ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. امیدوار هستیم مردم با افزایش دانش، رعایت اصول و مقررات استفاده از رایانه و فضای مجازی کمک کننده ما برای انجام بهتر وظایفمان باشند. در نزاع‌های فردی افزایش ۱۳ درصدی و در نزاع‌های دسته جمعی شاهد کاهش ۱۰ درصدی را داشتیم. از شهروندان خواهش می‌کنم که صبر و حوصله خود را افزایش و نگاه خود را به سوی حل و فصل قانونی قرار دهند.

کاهش یک درصدی قتل در ۶ ماه گذشته

وی ادامه داد: مسئله دیگری که برای خانواده‌ها نگران کننده است شرایط استفاده از سلاح سرد و گرم در نزاع‌ها است که منجر به قتل می‌شود. در ۶ ماه گذشته با کاهش یک درصدی در قتل روبه‌رو بوده‌ایم. با هدایت و مدیریت صورت گرفته این پرونده‌ها را به سرانجام رسانیدم. قتل انگیزه‌های متفاوتی دارد اما نفس موضوع این است که مراجعه به قانون بهترین راه برای پیشگیری از انجام آن است در صورتی که انجام قتل معمولا یک انگیزه احساسی را در پی دارد.

مردم نباید در مواجهه با متجاوز و زورگیر رضایت بدهند

فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی هیچ محلی برای انجام شرارت وجود ندارد، تشریح کرد: در گذشته پلیس هشداری به افرادی که قصد شرارت داشتند ابلاغ کرده و برخورد خواهد کرد تا زمانی که استانی فاقد شرارت را شاهد باشیم. در زمینه زورگیری‌ها و کیف‌قاپی‌ها مسئولیت هم به عهده ما و هم به عهده مردم است. مردم نباید در مواجهه با یک متجاوز و زورگیر رضایت بدهند، بعد از ارائه رضایت توسط فرد دیگر دست قانون برای تنبیه فرد بسته می‌شود. خانواده‌ها باید نسبت به بر عملکرد فرزندانشان به خصوص قشری که بیکار هستند نظارت داشته باشند زیرا این مراقبت بسیار ارزشمند است.

۱۷ هزار جوان در استان خراسان رضوی مشمول سربازی هستند

تقوی با اشاره به اینکه حدودا ۱۷ هزار نفر در خراسان رضوی به سن مشمولی رسیدند، اظهار کرد: این جوانان باید به وظیفه دینی و شرعی خود بپردازند. سازمان نیروی انتظامی درحال حاضر شرایطی را ایجاد کرده است که بر اساس آن افرادی که به هر دلیلی غایب هستند می‌توانند خود را معرفی کنند تا در استان خود آموزش دیده و حتی گاها در همان استان به خدمت بپردازند. امکان خرید سربازی وجود ندارد و جوانان برای بهره‌برداری از خدمات مختلف باید هرچه سریع‌تر تکلیف سربازی را مشخص و به انجام آن اقدام کنند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید