شهریمنطقه ثامن

احیای بافت های تاریخی مشهد، ایجاد ظرفیت فرهنگی در شهر است

سرپرست پروژه ساماندهی بافت های تاریخی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری مطرح کرد

سرپرست بافت های تاریخی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری مشهد گفت: احیای بافت های تاریخی فرصتی برای شکل گیری ظرفیت فرهنگی وهنری در شهر مشهد است.

به گزارش صدای مشهد، بهزاد چوپانکاره گفت: مهمترین هدف بازآفرینی حفظ و نگهداری بافت¬های تاریخی است و اولین گام سازمان بازآفرینی برای بیش از دو هزار و ۶۰۰ هکتاری بافت تاریخی مشهد، ایجاد دو دفترتسهیلگری در محله جنت و سرشور بود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در محله “سرشور” گفت: احیای جداره مسجد تاریخی حاج داداش، مرمت و بازسازی گذر تاریخی کوچه آخوند خراسانی ۱۲ که معروف به کوچه خانه پدری “مقام معظم رهبری” است، احیای خانه تاریخی مدقق، بخشی از اقدامات انجام شده در محله سرشور است.

چوپانکاره با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعه بر روی چند خانه تاریخی از جمله خانه خزائی منش، موسوی پریشانی، ذاکرزاده، مقبل السلطنه، اکبرزاده و چند گذر تشرف در دستورکارست، افزود: ارائه بسته های تشویقی به مالکین بناهای تاریخی، چون ارائه وام پس از تایید شورای فنی، ارائه ۵۰ درصد تخفیف در خصوص تبلیغات محیطی پس از بهره برداری از بنا، ارائه پروانه بهره‌برداری رایگان و احیا و مرمت جداره‌های عمومی خانه‌های تاریخی در صورت رضایت مالک جزو موارد بسته‌های تشویقی هستند.

تغییر کاربری مهمترین اقدام سازمان بازآفرینی

چوپانکاره با اشاره به بافت های تاریخی در مشهد همچنین بیان کرد: خانه های تاریخی، ابنیه، آثار تاریخی و.. سرمایه های ارزشمند این شهرهستند و نگاه مدیریت شهری به بافت های تاریخی صرفا دادن شکل منظم به آن نیست، بلکه مهمترین هدف ما تغییر کاربری و ایجاد عملکرد برای آنهاست.

وی ادامه داد: هدف ما این است تا با برنامه ریزی از خانه ها و بافت‌های تاریخی به منظور راه اندازی پاتوق‌های فرهنگی و هنری، کارستان هنر که به نوعی مرکز رویش آفرینش های هنری محسوب می شوند، برگزاری ورکشاپ های هنری، موزه، مجموعه‌های خدماتی، گردشگری و زیارتی به منظور ماندگاری بیشتر زائر استفاده کنیم.

سرپرست پروژه ساماندهی بافت های تاریخی با اشاره به برگزاری تورهای ویژه به منظوربازدید از بناهای تاریخی مشهد گفت: با همکاری معاونت گردشگری قصد داریم در۵ مسیر به جهت معرفی ابنیه تاریخی، تورهایی به صورت خانوادگی و به صورت انفرادی وهمچنین گشت هایی برای زائرین درمحلات پایین خیابان، سرشور وآخوند خراسانی برگزارکنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید