اسلایدرفرهنگی

احتمال برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب مشهد

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از احتمال برگزاری آنلاین (مجازی) نمایشگاه کتاب مشهد در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ خبر داد.

به گزارش صدای مشهد، افشین تحفه‌گر عصر یکشنبه درحاشیه دومین نشست بررسی راهکارهای برگزاری نمایشگاه کتاب سال ۹۹ در مشهد گفت: با توجه به گسترش روز افزون بیماران مبتلا به ویروس کرونا و پیش‌بینی کارشناسان به ادامه این شرایط، عملا برگزاری نمایشگاه کتاب مشهد خود می‌تواند به یکی از کانون‌های شیوع بیماری کووید ۱۹ در بین مراجعین و غرفه‌داران تبدیل شود لذا در حال بررسی برگزاری نمایشگاه بابهره مندی از فضای وب و مجازی هستیم. 

وی اضافه کرد: در این شرایط در صورت عدم برگزاری نمایشگاه کتاب، ضرر و زیان ناشران بیش از پیش خواهد شد لذا طبق نظر اکثر کارشناسان و مسئولین، بهترین گزینه برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت آنلاین است.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به مزایای نمایشگاه کتاب به صورت آنلاین گفت: کمک به افزایش فروش ناشران، جلوگیری از تجمع افراد و شیوع کرونا، کاهش ترافیک شهری، ترویج فرهنگ خرید آنلاین، ایجاد بستری قابل اطمینان جهت خرید کتاب، حذف هزینه‌های مربوط به برگزاری نمایشگاه و دسترسی آسان و سریع به کتاب‌های تمام ناشران ایران از مزایای برگزاری نمایشگاه درفضای مجازی است.

تحفه گر افزود: همچنین امکان اطلاع رسانی وانتشار آخرین اخبار و اطلاعات دنیای نشر ،ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نیز آسانتر و برای مخاطب بیشتر مهیاست.

وی اظهار داشت: نمایشگاه آنلاین کتاب در جهت بهره‌گیری از تجربیات چند ساله در تعامل با چند هزار فروشگاه و نیز نسخه اولیه وب سایت نمایشگاه آماده شده تا به عنوان اولین بازارگاه آنلاین کتاب ایران، پل ارتباطی مابین ناشران و کتاب دوستان باشد. 

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر، فاز اول عملیات اجرایی برنامه‌نویسی وب سایت نمایشگاه کتاب به اتمام رسیده و به صورت آزمایشی اطلاعات حدود ۲۰ ناشر برتر ایران نیز در آن بارگذاری شده و آماده تکمیل اطلاعات و انجام مراحل آزمایشی است.

تحفه‌گر با اشاره به روش‌های دسترسی به نمایشگاه آنلاین نمایشگاه کتاب مشهد گفت: در حال حاضر درحال آماده کردن نمایشگاه برای امکان استفاده مخاطبین از طریق وب سایت، اپلیکیشن اندروید و اپلیکیشن iOS هستیم. 

وی در خصوص روند اجرایی و فرآیند سفارش‌گیری این وب سایت پیش بینی کرد برای هر ناشر پروفایل یا به تعبیری یک غرفه فروشگاهی کاملا مستقل، در داخل وب سایت ایجاد شود تا هر ناشر بتواند در آن اطلاعات کامل کتاب‌های خود را درج نماید. 

او ادامه داد: اطلاعات سفارشات ثبت شده در سایت از طریق پیامک و پروفایل شخصی به اطلاع ناشران می‌رسد، سپس ناشران کتاب‌های خریداری شده را از طریق کتابفروشی های مشخص در هر شهرستان، پست یا پیک درون شهری، برای خریدار ارسال می‌کنند.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هر ناشر دارای آدرس فروشگاه اختصاصی در سایت است که از طریق آن می‌تواند غرفه خود در سایت نمایشگاه را مشاهده و مدیریت کند، همچنین ناشران می‌توانند از این آدرس به عنوان نمایشگاه و فروشگاه آنلاین اختصاصی خود، به صورت دائم استفاده نموده و آن را به مخاطبین خود معرفی نمایند. 

تحفه‌گر در خصوص امکانات نمایشگاهی ویژه ناشران اظهار داشت: امکان درج اطلاعات اولیه انتشارات شامل نام، لوگو، آدرس، سال تاسیس، تعداد کتاب‌ها و سایر توضیحات، امکان درج نا محدود کتاب‌، امکان تعریف کد تخفیف، امکان مشاهده سفارشات ثبت شده از سمت مشتریان و  امکان مشاهده آمار بازدید فروشگاه و هر کتاب به همراه نمودار و نیز موارد دیگر از جمله امکانات نمایشگاه مجازی کتاب است که درآن پیش بینی شده است. 

وی معرفی رویدادهای فرهنگی و نشست‌های تخصصی موجود، برگزاری وبینارهای آنلاین فرهنگی، شب شعر، نقد و بررسی کتاب، همفکری و بررسی مشکلات ناشران در بستر کتابدان، رونماییهای رسمی از کتابهای جدید ناشران، کشف خلاءهای محتوایی توسط ناشران از طریق تعامل مستقیم با مخاطبین خود، پیش فروش کتاب‌های ناشران و فراگیری بیشتر مخاطب را  از دیگر فرصتهایی برگزازی نمایشگاه به صورت مجازی دانست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید