اسلایدرورزشی

اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان خراسان رضوی آغاز شد

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان رضوی از اجرای طرح  کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان (طرح ملی کوچ) در مدارس خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش صدای مشهد، صفدر سلطانی امروز  در افتتاحیه طرح کنترل اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان (طرح ملی کوچ) که در مدرسه پارسای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش حضور افراد در خانه، کم تحرکی و روند افزایش وزن در بین افراد جامعه به خصوص دانش‌آموزان، ضرورت تامین سلامت و صحت آینده‌سازان کشور این طرح از سوی وزارتخانه اعلام و در این استان همانند سایر استان‌های کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت تا پیش از شیوع ویروس کرونا ۵۶ درصد افراد جامعه دچار کم تحرکی و ۵۹ درصد دچار اضافه وزن بودند. ادامه داد: ۲۱ درصد دانش‌آموزان نیز دچار اضافه وزن و چاقی بوده‌اند که به طور قطع با اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان ارزیابی مجدد، این آمار افزایش خواهد یافت. در قالب اجرای این طرح، دو فاکتور قد و وزن دانش‌آموزان به صورت مجازی یا حضوری دریافت و در سامانه سناد ثبت خواهد شد. بنابراین تمامی دانش‌آموزان ارزیابی می‌شوند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش  خراسان رضوی با بیان اینکه در این طرح ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان در سنجش اضافه وزن شرکت داده خواهند شد، گفت: همچنین حداقل به ۵۰ درصد والدین آموزش‌های لازم در خصوص سبک تغذیه و زندگی سالم، تغییر الگوی زندگی و تغذیه آموزش داده می‌شود. امید داریم با اجرای این طرح در هر رقم به‌دست آمده  ۳درصد کاهش داشته باشیم.

سرانه فضای ورزشی مدارس خراسان رضوی  به ۱۶.۷ مترمربع رسیده است

همچنین سلطانی در نشست خبری با موضوع هفته تربیت‌بدنی و ورزش اظهار کرد: اهداف و خط‌ مشی‌های تربیت‌بدنی در آموزش‌وپرورش شامل توانمندسازی نیروی انسانی، تولید محتوای آموزشی، توسعه فضاها و تجهیزات ورزشی و تامین منابع مالی است. همچنین در حوزه سلامت در زمینه بهسازی و تامین نیروی انسانی، تجهیز اتاق بهداشت و فراهم کردن تجهیزات بهداشتی و تکمیل شناسنامه سلامت، پایش سلامت دانش‌آموزان و آموزش پیشگیری از بیماری‌ها فعالیت‌ می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت استان نزدیک به ۲۰۰ معلم به تیم سلامت مدارس اضافه خواهدشد، افزود: این تعداد از معلمان استخدام آموزش‌وپرورش خواهند شد که البته امید داریم بتوانیم با این روند کمبود نیروی انسانی را به ویژه در حوزه مراقبان سلامت مدارس جبران کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا آموزش‌ همکاران به‌صورت مجازی انجام و قریب به ۲ میلیون نفر ساعت آموزش در سر فصل‌های مختلف برای آنها در نظر گرفته شد. آموزش این سرفصل‌ها بیشتر در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری آزمون‌های نهایی و کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان بود. نزدیک به ۳۰ ‌هزارنفر در آزمون کنترل چاقی و اضافه وزن استان شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در گذشته سرانه توسعه فضاهای ورزشی  ۱۱ صدم‌متر مربع بود که آن را به ۱۲‌صدم‌مترمربع ارتقا دادیم، گفت: با کمک مدیران مدارس و خیرین توانسته‌ایم رقم سرانه برای توسعه فضاهای ورزشی را افزایش دهیم و آن را به مرز سرانه کشور که ۱۷ صدم متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است، نزدیک کنیم.

وی افزود: در حال حاضر سرانه خود را به ۱۶.۷ درصد رسانده‌ایم که کار بسیار سختی بود، زیرا بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دانش‌آموزی داریم که باید برای آنها فضاهای ورزشی احداث کنیم که حدود ۹ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور را تشکیل می‌دهند.

سلطانی با بیان اینکه «به همت مدیران مدارس توانسته‌ایم ۳۰ سالن ورزشی در مدارس بهره‌برداری کنیم»، خاطرنشان کرد: ۱۹ استخر، ۲۶ چمن طبیعی، ۲۷ چمن مصنوعی و ۲۰۷ سالن ورزشی در اختیار دانش‌آموزان استان قرار گرفته است. امسال هشت چمن مصنوعی و چهار سالن ورزشی افتتاح شد و تا سه ماه آینده ۵ استخر در ناحیه یک، پنج، ۶، تبادکان و قوچان و استخری در ناحیه هفت به‌منظور استفاده دانش‌آموزان استثنایی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید