اسلایدراقتصادی

آفت ملخ صحرایی در خراسان رضوی کنترل شده است

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کنترل آفت ملخ صحرایی (مهاجر) و عدم گسترش این آفت در استان خبر داد.

به گزارش صدای مشهد، فاطمه حلاج‌نیا افزود: با توجه به شناسایی به موقع، مبارزه موثر درکانون‌ها و جلوگیری از تخمگذاری و افزایش جمعیت این آفت، شاهد کنترل موثر و عدم مشاهده آفت ملخ صحرایی در دیگر نقاط استان هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون مبارزه با ملخ صحرایی در شهرستان خلیل‌آباد این استان در وسعت پنج هکتار انجام شده و این آفت افزایش نداشته است.

ادامه پایش و کنترل شهرستان‌ها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تراکم شیوع این آفت در این استان بسیار اندک بود و هم اکنون نیز ملخ صحرایی در خراسان رضوی به عنوان آفت کنترل شده محسوب می‌شود اما همچنان پایش و کنترل شهرستان‌ها و بخصوص شهرستان‌های مرزی استان با قوت در حال انجام است.

وی افزود: مسوولان ذیربط در شهرستان‌های جنوبی خراسان رضوی از جمله کاشمر، خلیل‌آباد، گناباد و بردسکن در این زمینه همچنان هوشیار هستند.

آفت ملخ به وضعیتی گفته می‌شود که رفتار این حشره در پی افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل به حالت طغیان درآید.

در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت جمعی می‌زنند و با حمله به مزارع، زیان‌های بسیار وارد می‌کنند.

پیش از این مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از هجوم ملخ‌های صحرایی در پی بارندگی‌های اخیر به مناطقی از کشور شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم خبر داده و گفته بود: هجوم ملخ می‌تواند تهدید جدی برای زمین‌های کشاورزی و عرصه‌های طبیعی باشد.

ملخ صحرایی که از شبه جزیره عربستان، امارات متحده عربی و عمان وارد ایران شده است می‌تواند روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می‌تواند روزانه چهار تا هشت کیلومتر مسافت را طی کند.

۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و ۳۶۳ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید