یادداشت

آشنایی با سبک های مدیریتی شهید سلیمانی

یادداشتی از دکتر علی رضا اسلامی نژاد به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی

مقام معظم رهبری می فرمایند: «سردار شهید عزیز را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه‌ی درس‌آموز نگاه کنیم.»

در دنیای مدیریت و تعاریف متفاوت آن، قصد دارم به مناسبت سومین سالگرد شهادت #سرداردلها نگاهی گذرا به چند سبک مدیریت پرتکرار سالهای اخیر بپردازم و در ادامه از سبک مدیریتِ مردِ میدان، حاج قاسم و ویژگیهای مدیریتی ایشان خواهم گفت.

پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب بزرگ اسلامی و علیرغم تجربه ی دولتهایی با رویکردهای متفاوت؛ هماره گرفتار چند نوع مدیریت ثابت و تکراری بوده ایم؛

– مدیریت منفعل و پشت میز نشین که اولویتش حفظ میز و جایگاه بوده و همیشه از پشت پنجره های چندجداره مدیریت کرده اند.

– مدیران خسته و بسته ای که گویا بصورت موروثی و ژن های برتر باید دائم المدیر باشند و در چرخش های دولتهای مختلف، فقط ابعاد میزشان تغییر می کند.

– مدیران صفر کیلومتری که به پشتوانه عقبه ی سیاسی خویش و با هدردادن بیت المال و منابع انسانی دنبال تجربه اندوزی و رزومه سازی هستند.

–  سبک جدید مدیریت میدانی و جهادی که توسط حاج قاسم و بر اساس منویات رهبر انقلاب شکل گرفت؛  مدیریت جهادی یعنی کاری که در آن تلاش، خستگی ناپذیری و اخلاص وجود دارد و انسان کار را صرفا برای رضای خدا انجام می دهد و الگوی شایستگی آن برمبنای؛ عالم و عامل به علم مدیریت بودن، نگاه تکلیف مدارانه به وظایف، سلامتی در گفتار و کردار، نقد پذیری و مشورت پذیری، شایسته گزینی و جانشین پروری، قانون مداری، فسادستیزی، ساده زیستی و مردم داری شکل می گیرد.
در ادامه با ویژگی های  مدیریت میدانی و جهادی #سرداردلها آشنا می شویم:

۱⃣  ولایت پذیری سردار زبانزد همگان بود و این را در گفتار و کردار ثابت کرده بودند. (احترام به اصل سلسله مراتب سازمانی)

۲⃣ مهارتهای ارتباطی قوی داشتند و در رفتار ایشان با رزمندگان، دختران بدحجاب و فرزندان شهدا نوعی صمیمیت توام بااحترام را دیده ایم. ( اعتقاد به ارزش منابع انسانی در سازمان و کرامت انسانی)

۳⃣ نگاه فراجناحی ایشان باعث شد مقبولیتی چشمگیر داشته باشند و حضور پررنگ مردم از هر طیف و گروهی در تشییع پیکر ایشان موید این نکته بود. ( پرهیز از سیاسی بازی در حوزه کاری)

۴⃣ اخلاص در رفتار و عملکرد ایشان موج می زد و از دوربین فراری بودند. ( مدیریت ویترینی، عامل نابودی سازمان هاست)

۵⃣ بصیرت داشتن یک فرمانده و مدیر؛ امری ضروری است تا در پیچ های حساس و لحظات غبارآلود چالش ها بتوانند درست موضع گیری کنند و این مهم را در سردار بارها دیده ایم؛ نکته ای که بسیاری از مدیران سطوح مختلف  در اغتشاشات اخیر نداشتند و گرفتار مارپیچ سکوت شدند. ( تصمیم گیری مبتنی بر عقلانیت و دوری از رفتار احساسی در سازمان ها)

۶⃣  فرماندهی و مدیریت قوی سردار که معتقد بودند مدیر باید مردمیدان و در میان مردم باشد که نمونه اش حضور ایشان در سیل گلستان بود. ( مدیران میدانی در ارتباط با صف، از واقعیات کف سازمان آگاه می شوند.)

۷⃣ شجاعت و جسارت خاص برای یک مدیر ضروری است و این را بارها با حضور سردار در خط مقدم جنگ با داعش دیده ایم. ( مدیران ترسو منافع سازمان را فدای میز و منافع فردی می کنند)

۸⃣ جانشین پروری یک اصل مهم در مدیریت است و این را نیز در تمام حوزه هایی که سردار کار کرده اند شاهد بوده ایم که به پرورش نیروهای جدید توجه خاص داشته اند. ( یک اصل مهم مدیریتی که سالهاست در سازمان های ما به فراموشی سپرده شده است و بسیار آسیب زا است، جانشین پروری و کادرسازی است.)

۹⃣ مدیریت عملگرا و متعهد یعنی سردار انچه می گفتند عملیاتی می کردند و وفای به عهد داشتند؛ اگر رسما اعلام می کردند ۳ماه دیگر اثری از داعش نیست واقعا این اتفاق می افتاد. ( عملگرایی توسط مدیران براساس نقشه راه باعث تحقق اهداف سازمانی و بهره وری بیشتر می شود.)

۰⃣۱⃣ ساده زیستی و تواضع ایشان را بارها دیده ایم که بدون خدم و حشم در اجتماعات حضور می یافتند و علاقه نداشتند حتی کسی برایشان درب ماشین را باز کند. ( تشریفات زاید اداری باعث فاصله مدیران با کارکنان می شود و اشتیاق و تعلق سازمانی کارکنان را ازبین می برد.)

امید که در سومین سالگرد نکوداشت  سردار دلها، بکوشیم سبک مدیریتی ایشان را در سازمانها نهادینه و مدیرانی انتصاب کنیم که میدانی، خستگی ناپذیر، بااراده، معتقد، جهادگرانه، خالصانه و با ذهنی منظم و خلاق  متولی امور شوند و با مدیریتی تکلیف محورانه و بدون نگاه به خارج و با استفاده از ظرفیتهای موجود و بویژه جوانان پرانگیزه؛ تحولی بنیادین در سازمان ها ایجاد کنیم تا بتوانیم با گامهایی محکم بسوی تمدن بزرگ اسلامی حرکت کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید