اجتماعیاسلایدر

مشهد جایی‌ست که فرهنگ اهل بیت به فرهنگ ایرانی پیوند خورد

معاون رئیس جمهور گفت: در بحث پیوند فرهنگ اهل بیت به فرهنگ ایرانی، شخصیت محوری امام رضا(ع) و سرزمین محوری مشهد مقدس است.

به گزارش صدای مشهد، امیر حسین قاضی زاده هاشمی شامگاه یکشنبه در مراسم اهدای نشان مشهد الرضا(ع) که در سالن شهدای سلامت برگزار شد ضمن تبریک به شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی برای حسن سلیقه برای نامگذاری ۱۰ دی بعنوان روز ملی مشهد اظهار کرد: مشهد تنها شهری در کشور است که علت موضوع شکل گیریش شهادت است.

وی با بیان اینکه تمدن ایران یک تمدن هشت هزار ساله است و در این تمدن شهرهایی با قدمت بیشتری از مشهد داریم ادامه داد: این مشهد است که مزین شده به نام امام رضا ع؛ به عنوان شخصیت محوری در ایجاد یک تمدن جدید در این سرزمین، تمدن ایرانی یک تمدن طولانی مدت است، به علت عدالت خواهی و آزاد خواهی ملت ایران متوجه به اهل بیت شدند.

وی افزود: جایی که فرهنگ اهل بیت را به فرهنگ ایرانی رساند آن شخصیت محوری امام رضا ع و آن سرزمین محوری مشهد مقدس بود که با حضور امام رضا تازه شکل گرفت.

مشهد جایی‌ست که فرهنگ اهل بیت به فرهنگ ایرانی پیوند خورد

وی افزود: از همان لحظه شکل گیری هم با حرکت انقلابی و تاثیر گذار زنان نوغان شهر مشهد حیات خود را آغاز کرد و در اعلام دلدادگی این مردم نسبت به اسلام و نسبت به ولایت واین مسیر تا کنون همچنان ادامه دارد.

قاضی زاده بیان کرد: آن چیزی که ایران زمین به عنوان یکی از مهدهای تمدن جهان در خودش جمع کرده بود و یکی از مصادیق تبلور خراسان بزرگ بود آمیخته شدن به فرهنگ اهل بیت بود که باعث ترویج فرهنگ اهل بیت شد و این سرآغاز ایجاد یک تمدن در جهان بود.

معاون رئیس جمهور ورئیس بنیاد شهید کشور تصریح کرد: مشهد عزیز ما یک فرصت بود برای جامعه سازی پیرامون فرهنگ اهل بیت. ائمه اطهار ما غریب بودند در سرزمینهایی زندگی میکردند که با اینکه برخواسته از قومیتی بودند که آن قوم را نجات داده و به آنها شخصیت داده و از جهل نجات داده بودند اما متاسفانه توسط مردم خودشان مهجور مانده و به آنها ظلم شد.

قاضی زاده اضافه کرد: آن حق اصلی که متعلق به اهل بیت بود از آنها ستانده شد وکار به دست غیرصالحان افتاد، این مردم ایران بودند که دعوت کردند از امامان و استقبال کردند از آنها و در مسیر حمایت امیر المومنین و در کربلا این موضوع را نشان دادند که یار یاور امام علی و امام حسین هستند.

وی با اشاره به مهاجرت امام رضا از مدینه به مشهد تصریح کرد: این هجرت یک نقطه آغاز بود برای جمع شدند دلدادگان اهل بیت در یک نقطه ای تمدنی جدید.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: همه مشهدی ها یک نقطه اشتراک دارند و آن دور هم جمع شد به عشق امام رضاست. یعنی از ماجرای زنان نوغان بگیرید تا به امروز در گذشته هر کدام از ما که یکی از جدهای ما از یک سرزمینی مهاجرت کرد و به مشهد آماده به خاطر همجواری با امام رضا چنین تصمیمی گرفته است.

وی افزود: کسانی که امروز تصمیم میگیرند به مشهد بیایند با همین نگاه در مشهد ساکن می شوند، در سایه چنین مکتبی شخصیت‌های برجسته زیادی رشد کردند، افراد زیادی تربیت شدند و شخصیتی ممتاز پیدا کردند و به عالم معرفی شدند.

قاضی‌زاده گفت: زمانی که می‌خواستیم در این شهر پایتخت معنوی ایران را مطرح کنیم در سال ۸۸٫۸٫۸ بود که با حضور مجلس و دولت وقت این نام برای مشهد ثبت شد، در آن مقطع ۴۵۰ شخصیت را شناسایی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ مقطع از تاریخ ایران نبوده است که مشهد و این سرزمین عزیز در آن نقش آفرینی نکرده باشد، اضافه کرد: این نقش آفرینی را هم در گذشته تاریخی این شهر می بینم و هم در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن و تا کنون نیز میبنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: شخصیت ممتاز مقام معظم رهبری که امروز رکن اصلی این کشور و پشتیبان اصلی مستضعفین عالم هستند در این سرزمین مقدس رشد پیدا کرده است و عالمی را هدایت و راهنمایی میکنند و همه نیز به این راهنمایی و هدایت افتخار می کنند.

وی بیان کرد: در مقاطع مختلف وقتی این سرزمین مورد هجوم دشمنان بوده می بینید شخصیت‌هایی مثل خواجه نصیرالدین طوسی ظهور میکند و قوم مغول را مسلمان و بعد تربیت می‌کنند و مرکز رشد تمدنی این سرزمین می شود.

نشان مشهدالرضا مدال افتخارآفرینان برای مشهد است

شهردار مشهد: نشان مشهدالرضا مدال افتخارآفرینان برای مشهد است

محمدرضا قلندر شریف نیز در این مراسم اظهار کرد: مشهد به عنوان شهری که در آغوش خود مضجع منور رضوی دارد شهر دوست دار همه زیبایی های معنوی اخلاقی و بصری است.

وی با بیان اینکه مشهد شهر ایثار و شهادت، شهر دلهای آلوده به ولایت است ادامه داد: شهرها به دلایل مختلف شکل میگیرند اما مشهد بر کرانه خورشید، آن هم خورشید ولایت شکل گرفت است.

شهردار مشهد افزود: مشهد شهر دلدادگی است، مشهد شهر امام مهربانی‌ها است و مشهد الرضا جهان شهر برکت و کرامت است، مشهد قطعه از بهشت است. وقتی قطعه ای از بهشت باشد زیستن در آن هم باید با فلسفه وجودی ایجابی همراه باشد. اینجاست که مفاهیم زائر و مجاور شکل می‌گیرد.

قلندر شریف تصریح کرد: اینجا است مشهدالرضا جهانشهر بر صفحه اول شناسنامه شهر ما نقش میبند و مشهد الرضا نمایانگر و ویترین و معیار در فصل انقلاب اسلامی و به عنوان حقیقت ذات اسلامی است.

وی افزود: در چنین شهری روزها هم مسلما از این سرزمین آسمانی برکت میگیرد. در طول تاریخ از لحظه شکل گیری مشهد که محل شهادت بود مردم مشهد حماسه آفرینی کردند. اولین حماسه آفرین مشهد زنان نوغان بودند و واقعه گوهرشاد که زنان مردان برای مقابله با کشف حجاب جان خودشان را از دست دادند، تا واقعه ۱۰ دی که زمینه ساز اصلی ۲۲ بهمن شد.

وی با بیان اینکه مشهد همیشه حماسه آفرین است گفت: قبل از ۹ دی تهران در هشتم دی ماه مردم مقابل فتنه گران ایستادند و اعتراضات به فتنه گران از مشهد آغاز شد.

وی انتخاب ۱۰ دی ماه به عنوان روز مشهد اشاره کرد و افزود : روز ۱۰ دی مصادف است با یکشنبه خونینی قیام مردم مشهد در مقابل نظام شاهنشاهی و کشته شدن تعداد زیادی از مردم مشهد در آن روز، همچنین در تقویم شمسی مصادف با ورود امام رضا به مشهد است.

وی با بیان اینکه این روز جا دارد که در تقویم ملی ثبت شود گفت: مشهد شهری است که خدمت کردن در آن به گفته مقام معظم رهبری خدمت به همه مردم ایران و مسلمان جهان است.

شهردار مشهد تصریح کرد: وقتی روز مشهد تصویب شد تصمیم بر این شد کار ویژه تری انجام شود، بنابراین برای گرامیداشت نخبگان مشهدی، نشان مشهد الرضا تصویب شد این نشان، مدال افتخاری برای کسانی که خدمت ویژه در مشهد و برای مشهد در سطح ملی و بین المللی انجام داده اند.

وی افزود: شورای اسلامی شهر مشهد برای بزرگداشت ویژه‌تر روز مشهد؛ نشان مشهدالرضا(ع) را تصویب کرد تا از افرادی که خدمات شایانی به این شهر داشته و دارند تقدیر شود.

قلندر شریف یادآور شد: برگزیدگان این نشان با حساسیت و دقت انتخاب شده‌اند و حتما نقاط ضعف و قوت دارد و انشالله یک یادگاری ویژه به عنوان سنت حسنه در این شهر ماندگار شود.

وی تاکید کرد: در طول تاریخ مشهد افراد شاخص زیادی داشته‌ایم؛ از شهدای شاخص بگیرید تا علمای دینی؛ در نشان مشهد قرار است از افراد شاخص تقدیر شود تا الگوسازی فردی و اجتماعی به این منوال شکل بگیرد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید