اسلایدرسیاسی

یادداشت سردبیر/چرا باید به لیست رای بدهیم؟

علی رنگ آمیز طوسی

 

یکی از ترفندهایی که برخی جریانات و افراد قدرت طلب برای شکست جبهه انقلاب در انتخابات شورای ششم پیش گرفته اند، شکست آرا لیستی، زیر سوال بردن وجاهت لیست شورای وحدت، دعوت مردم  به انتخاب فردی نامزدها ورای ندان به لیست واحد است. با این ترتیب آنها موفق خواهند شد تک گزینه‌های خود را با پروپاگاندا و تبلیغات پرحجم و هزینه‌های بالا به عنوان نامزد اصلح در گردونه رقابت معرفی کرده و به جمع شوراییان وارد کنند. برای رمزگشایی و رسیدن به افراد پیش پرده کافی است یکی از هشتک‌های ترند شده این مدت مانند «نه به رای لیستی» را دنبال کرده وبا توجه به  افراد و رسانه‌هایی که به آن پرداخته اند به این افراد که وابسته به جریان سرمایه‌داری مشهد هستند خواهد رسید!

اما واقعا چرا باید به یک لیست رای بدهیم؟ می دانیم که هر دوره برای شورای شهر بالغ بر هزار نفر ثبت نام کرده و باید طی یک هفته که این افراد مجاز به تبلیغات هستند ۱۵ نفر را به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب کنیم. بدیهی است که بررسی دقیق این تعداد از نامزدها برای هیچ کس مقدور نبوده و قطعا اگر بخواهیم خودمان گزینه های مدنظرمان را از میان این همه نامزد انتخاب کنیم هرگز به یک جمع خوب ومتخصص برای شورا دست نخواهیم یافت. راهکار ساده است. جریانات و گروه های حزبی و مردمی هر دوره با بررسی نامزدهای حاضر در رقابت، به یک لیست واحد رسیده و هر یک افرادی را برای شورا به مردم معرفی می کنند. حال کار کمی راحت تر شده و افراد با توجه به خط فکری خود با رجوع به افراد و گروه‌هایی که معتقد به صلاحیت آنها هستند لیست ارایه شده توسط آنها را پذیرفته و به آن رای خواهند داد.

در ادامه و برای تبیین بهتر این موضوع باید ببینیم که نظر بزرگانی مانند رهبر انقلاب در خصوص رای دادن به لیست‌های انتخاباتی چیست. ایشان چند سال پیش و هنگام رأی دادن در چهارمیــن دوره انتخابــات شــورا‌ها گفتند: «من به ۳۱ نفر برای شــورای شهر رأی دادم. البتــه بعضی از این حضــرات را از نزدیک می‌شــناختم، بعضی را هم نمی‌شــناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرست‌هایی که پیشنهاد می‌کنند و می‌دهنــد.» این اولین بــاری بود که ایشان، راه درســت برای اســتفاده از تمام حق رأی را، «اعتماد به فهرست» اعلام کردند. همچنین رهبر انقلاب در آستانه انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری نیز دوباره بر این موضوع تأکید کرده‌اند. راه حل را رهبر انقلاب برای اولین بار نزدیک به دو ماه مانده به انتخابات بیان کرده و در دو دیدار با کلام‌هــای متفاوتی آن را تبیین کرده‌اند: «رأی دادن و اعتماد به فهرســتی که از سوی افراد متدین، مؤمن، انقلابی و در خط امام معرفی شده باشد». «انتخــاب درســت» یک وظیفــه و یک حق الناس بر عهده مردم ایران است. این تذکری است که رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه خطاب به مردم دادند. «یــک بعد دیگر {حق الناس} این اســت که مردمی که می‌خواهنــد رأی بدهند، اعتماد کنند به آن مجموعه‌هایی که واقعا قابل اعتمادند؛ بعضی‌ها هســتند که قابــل اعتماد نیستند؛ گاهی اینجور نیست که از روی صفا و واقعیت و علاقه‌مندی نسبت به انقلاب {باشد} -اساس کار، انقلاب است- و از روی علاقه‌مندی به انقلاب بیایند یک فهرست پیشــنهادی را بدهند؛ نــه، روی مقاصد دیگر -گاهی اوقات مقاصد فاســد- پیشــنهادهایی می‌دهند. واقعا این به معنای حق‌الناس است». اینجا رهبری از جامعه می خواهند تا در انتخاب لیست دقت کنند که این لیست توسط چه کسانی و با اهدافی تهیه شده است. به عنوان نمونه در این دوره یکی از شهرداران اسبق مشهد که هم دارای پرونده مفتوح تخلفات اقتصادی است وهم سابقه تکنوکراتی و تصمیمات او باعث خیلی از مشکلات امروزی شهر مشهد است به عنوان حامی یک لیست خاص مطرح شده و گوشه گوشه شهر پر شده از تبلیغات این فرد. هشدار رهبری به مردم برای انتخاب لیست ناظر به همین است که بادقت بیشتر هم به آن لیست توجه کنند و هم به حامیان آن.

ایشان در دومین دیدار در باب انتخابات، در دیدار مردم قم به مسأله «درست انتخاب کردن» نیز اشاره کردند. مردم چطور به نامزد‌ها برای انتخابات اعتماد کنند، در حالی که همه آن‌ها را نمی‌شناسند: «به نظر بنده اینجور می‌رسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم -خود بنده هم وقتی این فهرست‌ها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدم‌های این فهرست‌ها را نمی‌شناسم اما اعتماد می‌کنم به آن کسانی که {این‌ها را} معرفی‌کرده‌اند و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرفی کرده‌اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم این‌ها آدم‌های متدین، مؤمن و انقلابی هستند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و به {فهرست} آن‌ها رأی می‌دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل اســتقلال کشور خیلی اهیمت نمی‌دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی‌کنم…» حتی با وجود آنکه «ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد و غلط انتخاب کنیم، عیبی ندارد؛ خدای متعال از ما قبول خواهد کرد، چون کار خودمان را کرده‌ایم، تلاش خودمان را کرده‌ایم».

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در دیدار جمعی از مردم نجف آباد، از دو قطبیِ های انتخاباتی که در انتخابات مجلس شکل گرفته بوده یاد کرده و افزودند: «طراحان این دو قطبی تلاش دارند تا اینگونه القا کنند که بخشی از مردم ایران طرفدار مجلس دولتی هستند و بخش دیگر، مخالف مجلس دولتی، در حالی که ملت ایران نه مجلس دولتی می خواهد و نه مجلس ضد دولتی.ملت ایران مجلسی می خواهد که «متدین»، «متعهد»، «شجاع»، «فریب نخور»، «مقاوم در مقابل زیاده خواهی ها و طمع ورزی های استکبار»، «مدافع عزت و استقلال ملی»، «علاقمند واقعی به پیشرفت کشور»، «معتقد به حرکت علمی استعدادهای جوان»، «معتقد به اقتصاد درون زا»، «آشنا با درد مردم» و «مصمم به حل مشکلات مردم» باشد و مرعوب امریکا نشود و به وظایف قانونی خود عمل کند.آحاد ملت ایران به دنبال چنین مجلسی هستند و نه مجلس طرفدار فلان شخص یا فلان شخص دیگر.» در شورای شهر مشهد نیز در این دوره شاهد دوقطبی هایی هستیم که از طرف همان جریان لیبرال و سرمایه سالاران گردن کلفت مشهدی شکل گرفته و می خواهند با گل آلود کردن آب، ماهی خود را بگیرند.

مردم فهیم مشهد نیک می دانند که خوب کدام است وبد کدام، مردم مشهد این روزها به خوبی سره را از ناسره تشخیص داده و با انتخاب هوشمندانه خوب به جریانات نفوذی و مافیای زر وزور نشان خواهند داد که دوران  جاهلیت به تاریخ پیوسته و عصر خردورزی شروع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید