اسلایدرفرهنگی

“گذر محلات تاریخی” طرحی برای معرفی فرهنگ و هویت مشهد

گزارش کامل آیین افتتاحیه گذر محلات تاریخی که صبح امروز ۲۴ اسفندماه با حضور جمعی از مدیران شهری، اساتید و فعالان حوزه فرهنگ، تاریخ و گردشگری مشهد در گذر سرشور برگزار شد

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد احیا روابط اجتماعی را گام دوم احیای هویت تاریخی برشمرد و گفت: باید از سخت‌افزار عبور کرده و برنامه‌ریزی خود را به سمت احیای نرم‌افزاری روابط اجتماعی تاریخی سوق دهیم که بسیار باارزش است.

مهدی ناصحی در آیین افتتاحیه گذر محلات تاریخی که صبح امروز ۲۴ اسفندماه با حضور جمعی از مدیران شهری، اساتید و فعالان حوزه فرهنگ، تاریخ و گردشگری مشهد در گذر سرشور برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که از تاریخ امروز دراختیار ماست به دو حوزه سیاسی، هنر و معماری محدود می‌شود و متاسفانه سایر موضوعات تاریخی ذیل تاریخ سیاسی پوشیده می‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه سایر جنبه‌های تاریخی را عمومی‌سازی نکردیم، افزود: امروزه در خصوص روابط اجتماعی انسان‌ها که عنصور اصلی هویت‌ساز تاریخ ماست اطلاعات درستی نداریم، مگر در برخی کتب و بعضی رسانه‌ها، اما کافی نیست. ضمن اینکه سنت‌ها از طریق مذهب منتقل می‌شوند و نیاری به علم ندارند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد در ادامه بیان کرد: مشهد نسبت به سایر تمدن‌های همجوار خود سابقه تاریخی دیرینه‌ای ندارد اما به برکت مضجع نورانی امام رضا و مهاجرت‌هایی که صورت گرفته درهمین مدت کوتاه یک تاریخ غنی و روابط اجتماعی قوی دارد.

ناصحی با تاکید بر احیا و بازتولید هویت مشهد، عنوان کرد: در هر گوشه‌ای از شهر با آثاری مواجه هستیم که مبتنی بر رویکردهای مختلفی شکل گرفته‌اند که مختص مشهد هم نیستند اما مجموعه‌ای از آثار معماری وهنری مشهد را تشکیل می‌دهد که با اتکا به این مجموعه می‌توان فرهنگ و هویت مشهد را احیا و بازتولید کرد.

وی به تعریف هویت پرداخت و گفت: مهمترین وظیفه‌ای ما در شهرداری حفظ فضاهای تاریخی است که در اختیارداریم و این امر اولین گام و مقدمه احیا هویت است. یکی از آسیب‌های ما تملک فضاهای تاریخی است، بخش خصوصی تمایل دارد از زمین‌های باارزش خود در اطراف حرم مطهر رضوی نهایت استفاده را داشته باشد

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شهرداری مشهد ادامه داد: نکته جالب توجه اینجاست که در تمام دنیا زمین‌های نزدیک مکان‌های مقدس گرانترین‌‎ زمین‌ها هستند؛ ما به عنوان مدیریت شهری مکلف هستیم کاربری گذشته را حفظ کنیم.

ناصحی احیا روابط اجتماعی را گام دوم احیای هویت تاریخی برشمرد و گفت: یعنی از سخت‌افزار عبور کرده و برنامه‌ریزی خود را به سمت احیای نرم‌افزاری روابط اجتماعی تاریخی سوق دهیم که بسیار باارزش است.

وی ضمن قدردانی از سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد برای راه اندازی طرح گذر تاریخی محلات، افزود: امید است در مسیر احیای روابط اجتماعی و هویتی شهر مشهد حرکت کنیم، اگر برنامه‌ریز‌ی‌ها موجب شود زائران ۳ ساعت بیشتر در شهر ماندگار شوند عواید بسیاری به همراه دارد چرا که در کنار آن بسیاری از مشاغل احیا و بسیاری از هنرها حفظ می‌شوند.

blank

“گذر محلات تاریخی” فرصتی مطلوب برای انتقال فرهنگ و تمدن مشهد به نسل آینده

حسین باغگلی مشهد معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد هم در این مراسم، اظهار کرد: قصه، روایت و داستان یکی از ابزارهای جدی برای هویت‌سازی هر نسل و انتقال هویت فرهنگی و تمدنی نسل‌ها است. گاهی اوقات برای انتقال یک مفهوم روایات تخیلی وجود دارد اما برخی روایات واقعی از زندگی گروهی افراد است.

وی افزود: گذر محلات تاریخی فرصت مغتنمی هستند که ما روایتی از زیست واقعی همشهریان خود در طول تاریخ، داشته باشیم. این فرصت و ثمره مطلوبی برای مدیریت شهری و حوزه فرهنگی شهر است چرا که از این طریق می‌توانیم سرمایه فرهنگ تمدنی خود را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه بیان کرد: در حوزه فرهنگی و سایر بخش‌های شهرداری برای اینکه بستری فراهم کنیم که روایات و داستان‌های گذرهای تاریخی را برای نسل‌های جدید بازتولید و منتقل کنیم، تمام تلاش به کار خواهیم کرد.

باغگلی از انتقال مطلوب روایات جذاب و تفکیک شده خبر داد و گفت: نه تنها یافتن روایات حائز اهمیت است بلکه اجرای آن و جذب گروه‌های مردمی به ویژه جوانان و نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. جوانان و نوجوانان سرمایه‌های اصلی شهر ما هستند و انتقال این روایات می‌‍‌تواند زمینه هویت‌سازی جدید نسل را فراهم کند.

blank

طرح گذرمحلات تاریخی بهانه ای برای احیای بافت های تاریخی

احسان شریعتی شهردار منطقه ۸ مشهد نیز در این مراسم، اظهار کرد: گذر محلات در محدوده وسیعی از بافت قدیمی و تاریخی در محدوده منطقه ۸، بازار سرشور و خیابان آخوند خراسانی قرار گرفته است؛ لذا احیای گذرگاه‌های تاریخی از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار شهرداری مشهد قرار دارد.

وی افزود: بنا داریم علاوه بر احیاء گذرگاه‌های تاریخی، مرمت و بازسازی پروژه‌های عمرانی را نیز به سرانجام برسانیم، چرا که این گذر‌گاه‌ها منتهی به حرم مطهر رضوی بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار اند.

شهردار منطقه ۸ مشهد در خصوص اقدامات شهرداری این منطقه جهت مرمت و بازسازی پروژه‌های عمرانی، عنوان کرد: تاکنون بخشی از بازار سرشور مرمت شده است، حدود ۷۵ درصد مرمت گذر آیت‌الله خامنه‌ای به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است که اردیبهشت ماه سال آتی این پروژه به اتمام خواهد رسید. ضمن اینکه بخشی از گذرها در محدوده منطقه ثامن قرار دارد.

شریعتی با تاکید بر اهمیت ارتباط گذرگاه‌‍های تاریخی، ادامه داد: عملیات اجرایی سایر برنامه‌های این منطقه در سال ۱۴۰۲ به تفصیل آغاز خواهد شد. امید است طرح گذرهای محلات تاریخی مقدمه‌ای برای ارائه بهتر خدمات به زائرین و مجاورین باشد و بتوانیم هرچه بهتر بافت تاریخی مشهد را احیا کنیم.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید