اقتصادی

چگونه شرکت‌های صادراتی زعفران سر دولت و کشاورزان کلاه می‌گذارند!

به گزارش صدای مشهد، صنعت زعفران بازاری پراز التهاب است که زحمتش بر دوش کشاورزان و سودش در جیب دلالان و شرکت‌های صادراتی است.

یکی از زعفرانکاران تربت حیدریه که از قضا رئیس یکی از شعب ارزی_ریالی یک از بانک‌های دولتی بوده در خصوص شیوه دور زدن بانک مرکزی توسط شرکت‌های صادرکننده زعفران می‌گوید:
“ابتدای فصل برداشت شورای ملی زعفران، جهت رفع مشکل زعفران تصویب کردند که هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، سه درصد کمتر از نرخ بانکی به صادرکنندگان پرداخت شود، در عوض آنها زعفران را بین شانزده تا بیست میلیون تومان بخرند؛ که نصف این قیمت هم نخریدند؛ از این بگذریم! سوال اینجاست که چه اتفاقی برای این تسهیلات و گیرندگان آن افتاد؟

ابتدا بگویم که سه میلیاردتومان تفاوت سود بانکی رفت به جیب صادرکنندگانی که بنا بر اعلام رسمی گمرک ایران، زعفران دسترنج کشاورز را به قیمت پانصد تا ششصد دلار برای هر کیلو به کشورهای هدف صادر کردند! اما اگر نمی‌دانید بدانید، اکثر این صادرکننده‌ها یا یکی از نزدیکان در کشورهای مقصد شرکت ثبتی وارداتی دارند یا شرکای خارجی‌شان در کشورهای مقصد با هماهنگی آنها به همین منظور دارند و پروفرم را به صورت صوری بنام آن افراد یا شرکت‌ها به مبلغ پانصد تا ششصد دلار صادر می‌کنند و همین زعفران را بین سه تا شش هزار دلار در بازار اروپا می‌فروشند! ”

این کشاورز معتقد است که مسوولین امر و برخی از اعضای شورای ملی زعفران نیز در این بازی دخیل و ذینفع هستند و تاکید دارد که نمی‌شود بدون دخالت مقامات مسوول چنین کلاه گشادی بر سر سیستم بانکی و شورای ملی زعفران بگذارند!

به نظر می‌رسد علاوه بر سود گاها صد درصدی که دلالان و بازاریان از دسترنج کشاورزان میبرند، شرکت‌های صادراتی نیز علاوه بر سود حاصل از خرید ارزان قیمت از کشاورزان، با ترفندهایی اقدام به دورزدن بانک مرکزی نموده و میلیاردهاتومان سود بادآورده را از محل تسهیلات دولتی به جیب می‌زنند.

قضاوت برعهده شما و صحت‌سنجی آن نیز مطالبه ما از سیستم نظارتی و قضایی کشور…

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید