اسلایدراقتصادی

خروج دام، مرغ زنده و گوشت قرمز از خراسان رضوی ممنوع شد

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: به منظور کاهش قیمت دام و گوشت در بازار، خروج دام و مرغ زنده و لاشه گوشت قرمز از این استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

به گزارش صدای مشهد، حسن جعفری عصر یکشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی افزود: کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و رهبر معظم انقلاب بارها بر اینکه ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، تاکید کرده‌اند لذا شرایط جنگی با شرایط عادی متفاوت است، اتخاذ برخی تصمیم ها در شرایط جنگ اقتصادی، می‌تواند اثرات فراوان در حوزه‌های مختلف به ویژه در وضعیت معیشت مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: از مدیران انتظار می‌رود، شرایط را درک کنند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که مردم کمترین فشار را متحمل شوند لذا هر برنامه‌ریزی می تواند اثرات بسیار در جامعه بویژه سطوح پایین آن داشته باشد. 

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: منشاء برخی مشکلات مربوط به افزایش قیمتها خارج از خراسان رضوی است که باید سازمان صنعت، معدن و تجارت این موارد را جمع بندی کرده و از طریق پیگیری از مرکز کشور، مشکل را حل کند.

وی افزود: برخی افزایش قیمتها نیز دلایل داخلی دارند که شامل عرضه کالا خارج از شبکه توزیع، عدم نظارت جدی، جسارت برخی افراد برای گران فروشی و عدم پاسخگویی آنان است و برخی نیز در پشت جریانات بوده و باعث افزایش قیمتها می‌شوند.

جعفری ادامه داد: باید دلایل استانی افزایش قیمت کالاها به صورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد و “تعارف” نیز در این قضیه کنار گذاشته شود و با افراد اخلالگر در چرخه عرضه کالا بویژه کالاهای اساسی برخورد قاطع صورت گیرد و به طور کامل اطلاع رسانی شود تا مردم بدانند افرادی از این شرایط سوء استفاده می‌کنند و با هدف اینکه شرایط غیرواقعی را تحمیل کنند، سودهای بادآورده‌ای را به جیب می‌زنند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمتها نگران کننده است گفت: زمانی کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی عملکرد موفقیت آمیزی دارد که قیمت ۹۰ درصد کالاها رشد منفی داشته باشد، بنابراین باید ۱۰ قلم اصلی کالاهای اساسی به صورت ویژه رصد و پیگیری شود و راهکارها برای کاهش قیمت آنها احصا گردد.  

وی افزود: ستاد تدابیر ویژه اقتصادی استان نیز از طرح‌ها و راهکارهای مدیران برای کاهش روند قیمتها استقبال می‌کند، در حوزه نهاده‌های دامی نیز هر یک از مدیران طرحی دارند، این ستاد آمادگی بررسی آن را دارد.

وی از کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی خواست یک راهکار و طرح اجرایی برای جلوگیری از فروش کالاهای اساسی در مرز، تقویت ایست و بازرسی، کاهش خروج کالاها از مرز و افزایش توان نظارت و کنترلها در این خصوص ارایه دهد.

جعفری ادامه داد: در حوزه مرغ منجمد با توجه به جو روانی ایجاد شده انتظار می‌رود گوشت منجمد مرغ با سرعت و از کانالهای مطمئن توزیع شود تا نیازهای اولیه مردم در این زمینه برطرف گردد.

سرپرست استانداری خراسان رضوی با تاکید بر افزایش بازرسی و نظارتها بر بازار گفت: با کسانی که در شرایط جنگ اقتصادی در کنار نظام نیستند و از شرایط سوء استفاده می‌کنند، باید بلافاصله برخورد سخت قانونی و عبرت آموز انجام شود.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به تشریح مقایسه قیمتها از ۲۷ شهریور تا ۲۷ مهر ماه امسال پرداخت و گفت: در این مدت ۱۵ قلم کالا در گروه مواد غذایی به طور متوسط ۲۹ درصد افزایش قیمت و ۶.۱ درصد کاهش قیمت داشته است که بیشترین قیمت مربوط به گوجه فرنگی به میزان ۱۹۴.۱ درصد، پیاز زرد ۵۷.۱ درصد و روغن نباتی جامد ۵۴.۵ درصد می‌باشد.

عباس اخوان افزود: در این مدت متوسط افزایش قیمت‌ها در گروه نهاده‌ها به میزان ۴۰ درصد بوده که در بین آنها بیشترین افزایش قیمت مربوط به گندم آزاد با ۸۷ درصد است.

وی ادامه داد: در این مدت متوسط افزایش قیمت در بین ۶ قلم کالا در گروه مواد پروتئینی ۱۸.۵ درصد و متوسط کاهش قیمتها در این تعداد ۱۱.۸ درصد بوده که بیشترین افزایش قیمت کالا در این گروه مربوط به جوجه یکروزه گوشتی به میزان ۴۲.۱ درصد و کمترین کاهش قیمت کالا مربوط به تخم مرغ با ۱۱.۸ درصد است.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این مدت قیمت ۱۱ قلم کالا در گروه مصالح ساختمانی بین ۱.۲ تا ۵۴.۵ درصد افزایش داشته که بیشترین افزایش مربوط به شن و کمترین افزایش مربوط به تیرآهن است.

وی افزود: در این مدت قیمت تخم مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز در این استان از میانگین کشوری قیمت آنها کمتر بوده اما قیمت شکر و برنج پاکستانی در خراسان رضوی از قیمت میانگین کشوری آنها بیشتر شده است.

اخوان علت افزایش قیمت پیاز را ذخیره سازی و عدم فروش کافی آن و علت افزایش قیمت گوجه فرنگی را کاهش دمای هوا و خروج آن از مرز عراق و پاکستان ذکر کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید