اسلایدراقتصادی

پرورش گاومیش برای نخستین بار در مشهد

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مشهد از اولین مرکز پرورش گاو میش در شهرستان مشهد خبر داد.

به گزارش صدای مشهد، رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مشهد گفت: جوانی با همت و تلاش بسیار مشغول به پرورش گاومیش است و با وجود همه مشکلات و رنج هایی که در این راه کشیده و هنوز هم با سختی های بسیاری دست و پنجه نرم می کند بخاطر علاقه و تخصصی که به این کار دارد پر توان در حال فعالیت و توسعه در این حوزه می‌باشد و با توجه به کارآفرینی و انگیزه فعالیت و پشتکار شاهد موفقیت های زیادی خواهیم بود.
علی سادات شیرازی بیان کرد: گاومیش حیوان قانع و کم توقعی است و در مقایسه با گاو از نظر میزان خوراک مصرفی و ریز مغذی ها با خوراکی که گاو می تواند زنده بماند گاومیش می تواند تولید شیر داشته باشد و با کمترین جیره غذایی، شیر با کیفیت تری تولید می کند.
وی خاطرنشان کرد: مقاومت این دام سنگین در مقابله با بیماریها در مقایسه با دام های دیگر بیشتر و هزینه پرورش و نگهداری آن به مراتب کمتر است.
سادات شیرازی خاطرنشان کرد: کارآفرین و پرورش دهنده گاومیش با تلاش بسیار توانسته است ۳۰ راس گاومیش را پرورش دهد ، همچنین این واحد تحت پوشش عملیات اصلاح نژاد دام صنعتی بوده و تمامی دامهای موجود دارای شناسنامه رسمی دامهای ایران می باشند.
وی گفت: گاومیش یکی از دام‌های اهلی است که در مقایسه با گاو و گوسفند کمتر مورد توجه قرار گرفته اما یکی از مهم‌ترین منابع تأمین‌کننده مواد غذایی به‌ویژه پروتئین محسوب می‌شود.
سادات شیرازی افزود: شیرگاومیش از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. این شیر در مقایسه با شیر گاو دارای پروتئین و چربی بالاتری بوده و همچنین در شیر گاومیش ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیز وجود دارد و حاوی مقدار زیادی کلسیم و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد استخوان می باشد.
سادات شیرازی خاطر نشان کرد: پرورش گاومیش دارای مزایایی است از جمله این موارد می توان به قدرت بالا در سازگاری با محیط، مقاومت بالا به بیماریها که منجر کاهش بسیار زیاد درهزینه های کلینیکال (دامپزشکی) می گردد، بالا بودن عمر مفید حیوان در مقایسه با گاو شیری (حدود ۱۰ تا ۱۲ سال)، کیفیت بالای گوشت تولیدی، بطوریکه گوشت این حیوان دارای طبیعت گرم بوده با مقدار کلسترول پایین (۴۰درصد کمتر از گاو) پروتئین و مواد معدنی بیشتر نسبت به گوشت گاو دارد و… اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط اقتصادی کنونی و با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی، هزینه های نگهداری دام رشد بسیار زیادی داشته لذا پرورش گاومیش در این خصوص می تواند مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: کود تولیدی این حیوان نیز کیفیت بسیار بالایی دارد لذا می توان با ترغیب دامداران علاقه مند به پرورش این حیوان مفید از مزایای بسیار زیاد آن بیشرین بهره برداری را نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید