اجتماعیاسلایدر

هیچ پرستار مشهدی درخواست مهاجرت نداده است

رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پرستار مشهدی درخواست خروج از کشور را داشته‌اند؟، گفت: من هیچ آماری در این خصوص ندارم، اما حتی یک نفر در نیروی‌های پرستار مشهدی نمی‌شناسم که در این روزها، مهاجرت کرده باشد.

به گزارش صدای مشهد، محسن گچ‌پزان با بیان اینکه «براساس نرم (مدل) جهانی نسبت هر تخت بیمارستانی به پرستار، یک به چهار است»، اظهارکرد: براساس استاندارد جهانی، یک بیمارستان ۱۰۰ تخت‌خوابی باید ۴۰۰ پرستار داشته باشد که در کشور ما براساس شرایط، این نرم به دو و نیم تقلیل یافته است؛ به عنوان مثال در یک بیمارستان ۱۰۰ تخت‌خوابی، باید ۲۵۰ پرستار باشد. عدد متوسط کشوری در این زمینه یک است؛ یعنی برای هر تخت بیمارستانی  باید یک پرستار باشد. در برخی بیمارستان‌های مشهد این نسبت ۹/۰ و یا ۲/۱ است.

رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها باتوجه به شرایط کرونا و کمبود نیرویی که دارند، پذیرش پرستار را راحت و آسان کرده‌اند. این کشورها، در رشته پرستاری مهاجرپذیر شدند. به نیروهای زیادی از جمله بنده نیز چنین درخواستی داده‌اند، اما عرق ملی ما هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهد، چنین اجازه‌ای را به نیروی‌های پرستار بدهیم.
بسیاری از کشورهای اروپایی به نیروهای پرستار درخواست فرستاده‌اند
گچ‌پزان ادامه داد: بسیاری از کشورهای اروپایی با حقوق‌های خوبی به نیروی پرستار، درخواست فرستاده‌اند، حتی بعضی از کشورها برای نگهداری از سالمندان خود، درخواست داده‌اند. وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پرستار مشهدی درخواست خروج از کشور را داشته‌اند؟، عنوان کرد: من هیچ آماری در این خصوص ندارم.
رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد تاکید کرد: سودای مهاجرت در سر بسیاری از جوانان ایرانی است، اما من حتی یک نفر در نیروی‌های پرستار مشهدی نمی‌شناسم که در این روزها، مهاجرت کرده باشد. هیچ جای دنیا بهتر و امن‌تر از ایران نیست.
گچ‌پزان بیان کرد: در سال ۹۹، بسیاری از کشورهای اروپایی به پرستاران ایرانی درخواست، فرم و آگهی  دادند، اما من کسی را نمی‌شناسم که امسال کشور را ترک کرده باشد. در حال حاضر هیچ جای دنیا بهتر و امن‌تر از کشور ما نیست. در این شرایط به هر کشوری بروید، تهدیدی پشت سر شماست. در این مدت از آلمان برای من پذیرش آمد. در این مدت بیشتر درخواست پذیرش از کشور آلمان را دیدم.
علت مهاجرت پرستاران انگیزه‌های مالی و معیشتی است
رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد گفت: علت این مهاجرت‌ها بیشتر می‌تواند انگیزه‌های مالی و معیشتی باشد. بچه‌ها حقوق‌های خود را با درآمد آنجا مقایسه و با انگیزه مالی می‌روند.
گچ‌پزان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر دانشگاه یا وزارتخانه بخواهد نیروی پرستار مورد نیاز خود را تامین و جذب کند، نیروی آماده به کار و تحصیل‌کرده زیادی در کشور داریم. اگر پرستاران از کشور مهاجرت کنند، ما دچار مشکل نخواهیم شد.نیروی تحصیل‌کرده  و آماده به کار در کشور زیاد داریم
وی با بیان اینکه «این افراد با حقوق‌های پایین در مراکز، در حال کار هستند»، اظهار کرد: فراخوان که داده شود، نیروهای بالقوه جذب خواهند شد. ما باید برای نیروهای فعلی انگیزه ایجاد کنیم. تنها یک مشکل نظام پرستاری، کمبود نیرو بوده و اکثر مشکلات آنان معیشتی و مالی است.
پاداش کرونای پرستاران تا تیرماه پرداخت شده است
رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد افزود: دریافتی پرستاران ما در سال ۹۹ بهبود پیدا کرد. بسیاری از پاداش کرونای پرستاران داده شده است. پاداش کرونای پرستاران تا تیرماه پرداخت شده است.
گچ‌پزان درخصوص نیروهای قراردادی ۸۹ روزه، عنوان کرد: نام نیروی قراردادی ۸۹ روزه را به نیروی پیمانی موقت تغییر دادیم. کسی که می‌خواهد به استخدام دولت دربیاید، باید یک‌سری مراحل را بگذراند. او باید از نظر اخلاقی و علمی گزینش شود.
وی با بیان اینکه «دانشجویان پرستاری به دلیل اینکه هنوز مدرک نگرفته‌اند، نمی‌توانند چنین مهاجرتی داشته باشند»، خاطرنشان کرد: دانشجویان پرستاری که کارآموزی داشته باشند، دانشگاه آنها را به بیمارستان می‌فرستد. آمار دقیقی از پرستاران دانشجوی در حال کار ندارم، اما هر ترم حدود ۵۰۰ دانشجوی پرستاری به صورت کارآموزی یا در عرصه به بیمارستان‌های مشهد می‌آیند. علاوه بر آن بیمارستان‌های مشهد، پذیرای دانشجوهای پرستاری شهرستانی نیز است. از دانشکده پرستاری شهرهایی مانند قوچان، نیشابور، سبزوار و… به مشهد فرستاده می‌شود. امکانات بیمارستان‌های مشهد بیشتر از شهرستان‌های دیگر است.
گچ‌پزان تاکید کرد: همکاران ما در بیمارستان‌ها با خلوص نیت در حال خدمت هستند. خطری که در حال حاضر کادر درمانی را تهدید می‌کند، فرسودگی است. از مردم تقاضا دارم، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار سختی نیست. اگر مردم بیمار شوند، برای خودشان و ما سخت می‌شود. مناسبت در کشور ما زیاد است. در مناسبت‌ها به صورت مجازی، حضور پیدا کنند./ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید