اسلایدراقتصاد مقاومتیاقتصادی

هر خانه یک واحد تولیدی

در حالی که هر خانه می تواند یک واحد تولیدی و خدماتی باشد و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی موثر واقع شود، کسب و کارهای کوچک خانگی هنوز نتوانسته اند به صورت نظام‌مند در رفع مشکل بیکاری و افزایش تولید ناخالص ملی ایفای نقش کنند، چنانچه از دیرباز صنعت فرش چنین نقشی را در رونق تولید کشور به دوش می کشید.
کشور چین در حوزه مشاغل خانگی پیشتاز و پیشرو بوده و حدود ۱۰۴۰ شغل خانگی دارد و بیش از ۳۰ درصد از محصولاتی که در بازار چین وجود دارد و صادر می شود، محصولاتی است که در منازل تهیه می شود. بیش از ۵۰ درصد مشاغل کوچک در انگلیس نیز در خانه انجام می‌شود تا جایی که اشتغال به کسب و کارهای خانگی در سال حدود ۴۰۰ میلیون پوند به اقتصاد این کشور کمک می کند. سوئیس ، ایتالیا نیز از دیگر کشورهایی هستند که از این مسیر به پویایی اقتصاد خود دست یازیده اند.
امروز اشتغال خانگی به دلیل ریسک‌پذیری پایین، کاهش مصرف انرژی، خلاقیت بیشتر و سرمایه‌گذاری کمتر، مورد اقبال و توجه بسیار قرار گرفته در کشور ما نیز می تواند در کوتاه مدت و حتی در میان مدت بازدهی مناسبی در بالا بردن سطح اشتغال داشته باشد با این تفاسیر مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار وزارت کار، کسب و کارهای خانگی می گوید که در کشور این نوع از مشاغل نمی توانند بیش از دو سال پایدار باشند.
شغل های خانگی ناپایدار
رضا تازیکی مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: نه تنها در کشور ما بلکه به طور کلی در همه جای دنیا شغل های خانگی که وصل به زنجیره های کسب و کار نیستند، ناپایدارند و جاده سنگلاخی که پیش روی این مشاغل خرد وجود دارد خیلی زود آنها را به سمت فروپاشی می کشاند.
وی با اشاره به اینکه وزارت کار در مدل جدیدی برای حمایت از کسب وکارهای خانگی سعی کرده در مسیر پایداری این مشاغل حرکت کند می گوید: وزارتخانه طرح هایی به صورت پایلوت با جهاد دانشگاهی اغاز کرده که در آن تلاش می شود که مشاغل خانگی با شبکه هایی که بتوانند اینها را به بازار متصل کنند زنجیر شوند.
موانع رشد کسب و کارهای خرد
به گفته وی، موانعی وجود دارد که جلوی رشد این مشاغل را می گیرد و نمی گذارد آنها از یک حد مشخصی بزرگتر شوند، این موانع که، مالیاتی، بانکی، بیمه ای و گمرکی هستند حتی سبب می شوند کسانی که دارای واحد شغلی رسمی نیز هستند دست از توسعه خود برداشته و کسب وکار خود را در حد مشاغل خانگی دنبال کنند.
تازیکی تاکید می کند: ما نیازی نیست برای ایجاد مشاغل خانگی کاری بکنیم، چون مردم خودشان با سرمایه های کوچک خود این کار را می کنند به شرطی که وقتی این مشاغل متولد شدند ما جلوی بزرگ شدن آنها را نگیریم. بسیاری از موارد داشتیم که یک کسب و کار موفق خانگی تصمیم گرفته کارگاه شود، ولی برخورد با قوانین متعدد کار، مجوزها، بحث های مالیاتی و غیره، باعث شده تا از رشد کسب و کار خود منصرف شود. باید برسی کنیم و ببینیم چطور می شود این مشاغل خرد را توسعه بدهیم در حالی که اسیبی متوجه آنها نباشد.
تازیکی با اشاره به اینکه در حوزه محصولات غذایی ظرفیت های زیادی در حوزه کسب و کارهای خانگی وجود دارد تاکید می کند: با این حال اداره غذا و دارو تولید محصولات غذایی در این مدل کسب و کار را به هیچ عنوان قبول دارد و معتقد است این کار باید در به صورت صنعتی و در کارخانجات انجام شود، به این ترتیب اگر یک تولید کننده محصول خانگی روی تولید خود برچسب بزند و ادرس و نامی روی آن قید کند بلافاصله اداره غذا و دارو وارد گود می شود و فرد را با ملزم کردن به طی پروسه زمان بر و هزینه بر دریافت مجوزها از این کار منصرف می کند، تنها مشاغلی که مشکل کمی در این زمینه دارند، کارهایی است که در حوزه خیاطی و عروسک سازی انجام می شود.
وی می افزاید: ما جریانی برای بزرگ شدن مشاغل خانگی نداریم، حتی وصل شدن به شبکه های بزرگ کسب و کار هم یک درمان مقعطی هستند و نمی تواند در طولانی مدت موثر باشد چون کماکان انها نیز با چهار حوزه مجوزها و مشکلات بیمه ای و بانکی و مالیاتی که ذکر شد دست و پنجه نرم می کنند مگر اینکه این موارد برطرف شود.
شبکه سازی عامل توسعه مشاغل خانگی
مسلم خانی مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بزرگترین مساله دخیل در ناپایداری کسب و کارهای خرد را فعالیت منفرد این واحدهای کوچک تولیدی می داند و معتقد است که اصلی ترین خدمت به صاحبان مشاغل خانگی بحث شبکه سازی آنهاست، که موجب می شود هم قیمت تمام شده کالا و خدمتشان کاهش پیدا کند و هم در کسب بازار در برابر رقبا موفق باشند و حتی بتوانند برند سازی کنند.۷:۵۷ PMadminاین مشاور کسب و کار و کارآفرینی تاکید می کند: یکی از اصلی ترین موضوعاتی که بیشتر مشاغل خانگی را تهدید می کند مستقل و منفرد کارکردن آنهاست به طوری که می خواهند خودشان صفر تا صد کار را برعهده بگیرند و بنابر این هزینه تمام شده اشان بیشتر می شود و در رقابت با دیگران معمولا کم می آورند، تصور کنید، ۵۰ خانه که در حوزه صنایع غذایی فعالیت می کنند اگر با هم تبدیل به یک خوشه شوند، به جای اینکه برای تهیه رب، ده کیلو گوجه فرنگی بخرند، باید این میزان را تا صد کیلو بالا ببرند پس خرید انبوه اتفاق می افتد لذا قیمت مواد اولیه آنها پایین می آید، از آن سوی این ۵۰ خانه می توانند مشتری های بزرگ پیدا کنند و در این مسیر برند سازی هم اتفاق می افتد این یک بحث مغفول است.
ساماندهی مشاغل خانگی با شرکت های پشتیبان
وی تاکید می کند: در بحث مشاغل خانگی اگر بتوانیم مدلی شبیه کشور چین و دیگر کشورهایی که در زمینه مشاغل خانگی برند دارند و فعال هستند را در کشورمان پیاده کنیم می توانیم در تولید ناخالص داخلی نیزاز این منظر تاثیر گذار باشیم. ر الگوی شرکت مادر تخصصی که ترجیحا تعاونی است، شرکت های مادرتخصصی به عنوان پشتیبان مشاغل خانگی عمل می کنند، شناسایی خانه های کار، آموزش به اعضای خود، تامین مواد اولیه با قیمت مناسب، تدوین استانداردهای لازم تهیه محصولات و خدمات، نظارت بر کیفیت تولیدات و از همه مهمتر برندینگ محصولات از جمله کارکردها و مزایای اصلی این مجموعه ها است.اگر مشاغل خانگی از الگوی مستقل به سمت الگوی شرکت های مادرتخصصی پیش برود می توان ظرف مدت ۳ سال مشاغل خانگی در ایران را توسعه داد.
وی می افزاید: به طور مثال در چین یک شرکت مادرتخصصی که در موضوع عروسک کار می کند تعداد زیادی از خانه هایی که می توانند طراحی، مونتاژ و بسته بندی عروسک را انجام دهند شناسایی می کند و آن کار را تحت مدیریت خویش با یک نام تجاری واحد وارد بازار می کند، و آن عروسک ها امروز در خانه من و شما دست به دست می شود و تنها رارشان در تصاحب بازار همین شبکه ای کار کردن آنهاست.در بحث صایع غذایی که هم تنها راه توسعه به شبکه سازی ختم می شود، با حمایت یک شرکت پشتیبان و مادر تخصصی مشکل مجوزها حل شده و آزمایش مواد غذایی نیز تحت لوای همان شرکت پشتببان مشکلی برای تولید کننده ایجاد نمی کند.
تعانی عملیاتی ترین راه توسعه کسب و کارهای خانگی
وی بهترین نوع توسعه کسب و کار خانکی را اتصال آنها به شرکت های تعاونی می داند و می افزاید: تعاونی های می توانند همان نقش تسهیل کننده را بر عهده بگیرند و معتقدم برای ایران عملیاتی ترین الگو همین تعاونی است که می تواند اشتغال غیر رسمی خانگی را به سمت اشتغال رسمی پیش برود، از طرفی صاحبان مشاغل خانگی به عنوان اعضای تعاونی مشمول بسیاری از مزایا و تسهیلات مربوط به بخش تعاون می شوند.
به گفته وی، طبق آخرین گزارش هایی که در دسترس است، از مجموع مجوزهایی که تاکنون صادر شده بیش از ۹۶ درصد مشاغل خانگی مستقل و تنها ۴ درصد ازبه صورت گروهی و در قالب شرکت های پشتیبان اداره می شود، در حالی که باید به سمتی بریم که حداقل نیمی از مشاغل خانگی مستقل و نیمی در قالب پشتیبان باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید