اسلایدراقتصادی

نرخ مصوب ماسک بهداشتی در خراسان رضوی اعلام شد

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نرخ مصوب هر عدد “ماسک سه‌لایه” در محل تولید آن ۱۰ هزار و ۵۰۰ ریال و برای عرضه به مصرف‌کننده در این استان ۱۳ هزار ریال است.

به گزارش صدای مشهد، علی غفوری‌مقدم افزود: این قیمت که مصوبه کمیته اقتصادی تامین، توزیع و نظارت بر توزیع کالاهای مورد نیاز ستاد استانی مقابله با کرونا می‌باشد، به تایید دادستانی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استانداری خراسان رضوی و دیگر واحدهای نظارتی هم رسیده است. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه متاسفانه وضعیت خراسان رضوی از نظر شیوع کرونا مناسب نیست و وزارت بهداشت تاکید فراوانی بر استفاده از ماسک توسط عموم مردم به ویژه در اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل دارد، نیاز به تامین ماسک و سایر اقلام پیشگیرانه از شیوع بیماری کووید- ۱۹ مانند الکل و مواد ضدعفونی کننده بیش از گذشته وجود دارد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اولویت استان تامین ماسک با قیمت مناسب برای مردم است و در این زمینه واحدهای صنعتی در خراسان رضوی توانایی تولید روزانه بیش از ۳۰۰ هزار ماسک سه لایه طبی را دارند.

غفوری مقدم یکی از مهمترین مشکلات کنونی واحدهای صنعتی تولید ماسک سه لایه در استان را کمبود مواد اولیه دانست و افزود: هر ماسک سه لایه دارای دو لایه “اسپان باند” و یک لایه میانی “ملت بلون” است که مشکلی برای تولید اسپان باند در داخل استان وجود ندارد اما لایه “ملت بلون” باید از استانهای دیگر تامین شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دو واحد صنعتی عمده بزرگ تولید “ملت بلون” در کشور وجود دارند که نیاز کل کشور در این قلم کالایی را تامین می‌کنند لذا واحدهای صنعتی استان در تامین این قلم کالایی دچار مشکل شده‌اند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دستگاه قضایی به موضوع تامین ماده اولیه مزبور ورود پیدا کرده و به صورت موردی چند محموله از “ملت بلون” برای واحدهای صنعتی استان تامین شد اما تامین این ماده اولیه باید به صورت مستمر باشد و به اندازه کافی به دست واحدهای صنعتی برسد تا این واحدها بلاانقطاع در سقف ظرفیتشان ماسک تولید کنند.

غفوری مقدم افزود: هم اکنون واحدهای صنعتی که ظرفیت روزانه آنها تولید بیش از ۳۰۰ هزار ماسک در روز است به دلیل عدم تامین به موقع مواد اولیه، میزان تولیدشان به طور میانگین به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ماسک سه لایه در روز رسیده است.

وی اضافه کرد: در نشست اخیر کمیته اقتصادی ستاد استانی مقابله با کرونا، درباره نظارت بر تولید و توزیع اقلام پیشگیرانه از بیماری کووید ۱۹ تصمیم گیری شد که آنچه تولید می‌کنند حتما با محوریت دانشگاه علوم پزشکی و با اولویت کادر درمانی و بیمارستانها توزیع شود و بعد سایر نیازها به این اقلام از ناحیه دانشگاه علوم پزشکی تامین شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: قرار شد تا زمانی که تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی تولید کننده ماسک در استان پیگیری می‌شود، از تهران درخواست دو میلیون ماسک سه لایه برای استان انجام گیرد تا بتوان نیاز کنونی خراسان رضوی به این کالا را تامین کرد.

غفوری مقدم افزود: واحدهای صنعتی تولید کننده ماسک سه لایه طبی در خراسان رضوی قادر به تامین بیش از نیاز استان در این بخش هستند مشروط بر اینکه مواد اولیه مورد نیاز تولید این کالا تامین شود.

وی ادامه داد: خراسان رضوی در زمینه تامین الکل و مواد ضدعفونی کننده مشکلی ندارد و این مواد در حد نیاز استان تولید می‌شود.

وی افزود: تصمیماتی در خصوص شبکه تولید و توزیع محلولهای ضدعفونی کننده در نشست کمیته اقتصادی ستاد استانی مقابله با کرونا گرفته شد تا اقدام مشترک نظارتی توسط گره مشترکی از بازرسان سازمان صنعت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ماسک و الکل و مواد ضدعفونی کننده انجام گیرد تا شبکه تولید، تامین و توزیع این اقلام به صورت مرتب کنترل و پایش شود.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد یک برنامه ریزی برای ایجاد ذخیره راهبردی از اقلام پیشگیرانه از کرونا در استان انجام گیرد تا در صورت شروع فصل سرما و تداوم شیوع کرونا و آنفولانزای فصلی بتوان نیاز استان را در اقلام ماسک و مواد ضدعفونی کننده تامین کرد و مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

 ۳۸ واحد تولیدکننده انواع محلول‌های ضد عفونی‌کننده دست و سطوح باز و بسته در خراسان رضوی فعال است که ظرفیت تولید محلولهای ضد عفونی توسط آنها به ۴۰۰ هزار لیتر در شبانه روز است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است./ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید