یادداشت

اشتباه راهبردی مدیریت شهری یا برداشت اشتباه ما از یک کار درست 

یادداشت دکتر سید علی حسینی درباره مدیریت شهری

 

در جلسات متعدد کارگروه بازآفرینی و پیگیری اجرای پروژه های اعتماد ساز و مصوبات شورای شهر با واژه ای تحت عنوان آقای نوری مقدم ، یا اداره مطالعات، انتخاب مشاور ، …. همیشه آشنا می‌شدیم و مشخص بود حتی این مجموعه از همه شورای شهر و معاونین شهردار و شهردار مناطق هم اختیارات بیشتری دارد و هر پروژه را می‌توانستند چند ماهی در بخش انتخاب مشاور نگه دارند، اما به چه دلیل گاهی عنوان میشد ، انتخاب مشاور و ….. کاری که اگر بر اساس تخصص مشاورین و تعهد های گرفته شده سابق آنها باشد و حتی برگزاری مناقصه بین شرکت ها بیشتر از یک روز کاری زمان نیاز ندارد و با انجام و ایجاد یک سیستم و سامانه میتواند مدیریت این فرایند به سیستم هوشمند سپرده شود تا هرگونه رانت رو هم از مجموعه ها و انتخاب یک مشاور برای چند منطقه رو هم از چرخه خارج کند و به اصطلاح بهینه عمل شود ، و اما از دیدگاه مدیریتی، در مدیریت متمرکز(centeralize) که همیشه خروجی بهتری داشته نیاز به بررسی ابعاد مسأله می باشد و اگر در این نوع مدیریت ابعاد مسأله بزرگ شود دو اشکال ، گلوگاه و نقطه شکست بوجود می آید و شخص و مجموعه سرویس دهنده توان خدمت رسانی بموقع را نخواهد داشت و از یک جایی کل سیستم از مدار خارج می‌شود.

اما راه حل های پیشنهادی برای این مشکل:

☑️ ایجاد بانک اطلاعاتی مطالعات پروژه های انجام شده و ثبت و استفاده از lesson learned ها یا همان درس آموخته ها و بهره بردن از آن در پروژه های مشابه مانند پیاده رو سازی و جوی و جدول و تجهیز فضای ورزشی مانند چمن مصنوعی و فنس در مقاطع مشخص و مناطق نزدیک به هم و ….

☑️ ایجاد سامانه ثبت مشخصات مشاورین و مجوز دادن به مناطق برای انتخاب مشاورین مورد تایید و حذف مشاورین که پروژه فعال دارند و امتیاز دهی برای انجام مطالعات پروژه های که در فاز اجرا با مشکل روبرو نبودن و استفاده از رتبه بندی که بخشی در حال انجام می باشد

☑️ اصلاح قوانین در خصوص گرفتن تعهد از مشاورین برای مطالعه درست و برخورد مناسب در صورت عدم انجام مطالعات مورد نیاز و دریافت خسارات وارد شده به پروژه از نظر اشتباهات در مطالعات

☑️ استفاده و بهره گرفتن از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مطالعات پروژه ها در مقیاس های کوچک و محلی در فازهای اولیه

☑️ استفاده و تجهیز دفتر فنی مناطق و کمک گرفتن از ناظرین پروژه در بررسی و مطالعه موارد مشابه و انجام شده در بانک اطلاعاتی که قبلاً تهیه شده است.

☑️ بحث تحلیل ریسک پروژه ها به صورت کیفی و در پروژه های خاصی کمی قبل از شروع و در حین اجرا ، استفاده از مشاورین مدیریت کنترل پروژه با توجه به نداشتن تخصص کافی در اکثر مدیران ما برای موضوع مهم مدیریت کنترل پروژه

در پایان شایان به ذکر می باشد که مهندسین مشاور با دانش بالای خود می توانند به صرفه ترین و همچنین ساده ترین و اقتصادی ترین راه حل ها را برای به انجام رساندن یک پروژه به کارفرمایان پیشنهاد دهند از این رو داشتن یک مهندس مشاور برای پیشنهاد کردن راه حل های ساده و کاربردی در همه ی زمینه ها امری بسیار مفید و ضروری می باشد.

دانش این افراد کمک خوبی است برای به انجام رساندن اهداف کارفرمایان از راه های درست و انجام پذیر، به همین دلیل عدد نیاز اساسی به حساب می آید. از جمله مزایای دیگر وجود مشاور برای پروژه های عمرانی، این است که شما می توانید با ارزش ترین و بالاترین سود را از انجام آن کار ببرید.

سید علی حسینی
دکتری هوش مصنوعی و رباتیک
خرداد ۱۴۰۱

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید