یادداشت

مشهد تمدن ساز

یادداشت مهدی ابراهیمی درباره ظرفیت های تمدن سازی مشهدالرضا

اول: علم
وجود با برکت حرم مطهر رضوی در دوره های تاریخی گذشته عالمان، عارفان، دانشمندان، معماران، مهندسان، هنرمندان، نخبگان و فرهیختگان، شاعران و عاشقان اهل بیت را از بلاد مختلف جذب خراسان بزرگ کرده است. یکی از مهم ترین ویژگی های حضرت رضا علیه السلام، عالم آل محمد ص است و اگر این ویژگی مهم، الگوی نسل های امروز ایران اسلامی باشد؛ راه تمدن سازی در ایران هموار می شود. اگر غایت و مقصد نظام جمهوری اسلامی ایران را برپایی تمدن نوین اسلامی بدانیم، یکی از مهم ترین شاخص های رسیدن به تمدن علم وفناوری است. چه آن که اگر مجاهده علمی فراروی نسل های امروز نباشد رسیدن به مقصد بسیار ناهموار و سخت است. از این منظر وجود دانشگاه ها و حوزه علمیه، مراکز پژوهشی، اندیشکده ها و مراکز دانش بنیان در مشهد مقدس در چرخه تولید علم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.نقطه مقابل این اندیشه، واپس گرایی (تحجر وتجدد) است. از نقش و هم پیوندی این دو نوع اندیشه در مشهد نباید غفلت شود.
دوم: تاریخ وهویت
مشهد، پیام و رسانه است. پیام است چون با نام بردن مشهد همه مسلمانان و موحدان جهان دل ها و عواطف انسانی شان متوجه کانون زیارت است. زیارت یک امرِ عبادی، سیاسی و اجتماعی و دال مرکزی مشهد است. رسانه است چون سالانه میلیون ها انسان در رفت و آمد به مشهد هستند. موقعیت جغرافیایی مشهد در تاریخ علاوه بر حوزه کشف رود و تابران و توس و پاژ و … از زمان شهادت امام رضا(ع) و قرار گرفتن به عنوان مکان شهادت، در تمدن سازی نوین اسلامی نقش آفرین بوده، هست و خواهد بود. وقایع تاریخی، هویت ساز و الهام بخش مشهد به عنوان خاستگاه برخی از رهبران نهضت اسلامی، قیام گوهرشاد، قیام کلنل تقی خان پسیان، قیام زنان مشهدی در ۱۷ دیماه ۵۶ و ده ها واقعه و اشخاص هویت ساز است که مشهد را مرکز معنوی و جنبش های فکری ایران و جهان قرار داده است.
سوم: اهمیت فرهنگ
تقلیل مدیریت شهری به زندگی روزمره مردم یکی از خطاهای راهبردی در اداره شهرهاست. شهرها به دلیل تراکم اندیشه ها، اشخاص موثر، از قدیم در تمدن سازی نقش موثری داشته و دارند. شوراهای اسلامی شهر از این منظر مهم است که تصمیمات، رویکردها و مصوبات شوراها و مدیریت شهری به طور مستقیم در کیفیت معنوی‌ و مادی زندگی مردم اثر کوتاه مدت وبلند مدت دارد. شوراها سلسله مراتبی از نظام جمهوریت و پارلمانی کشور هستند و مدیریت شهر در حوزه فرهنگی بخشی از شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در سیاست گذاری و هدایت حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی چناچه ایفای نقش نمایند، بسیاری از مشکلات مردم قابل حل و در بسترسازی برای تمدن سازی بسیار با اهمیت است.
چهارم: سازماندهی فرصت ها
به نظر می رسد با راهبرد عدالت طلبی و رویکرد فرصت محوری در بستر برنامه ریزی محله مبنا، فهرست بلندبالای ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی مانند تعامل و ارتباطات با ۶۰ کشورجهان، فرصت های فرهنگی ، هنری و علمی مانند صدها هنرمند و فرهیخته و نویسندگان باتجربه و جوان، کارآفرین و دانش بنیان ها، حوزه های علمیه و دانشگاه ها، فرصت های اجتماعی مانند صدها سمن و تشکل اجتماعی در امر ازدواج آسان، مراکز نیکوکاری، مدافعان محیط زیست، شوراهای اجتماعی محلات ، قرارگاه های جهادی خدمت، و فرصت های سیاسی مانند احزاب و جریان های اصیل همراه انقلاب و امکانات مختلف فرهنگی مانند کتابخانه ها و کافه کتاب‌ها،سینماها،نگارخانه ها، تماشاخانه ها، مراکز تفریحی وسرگرمی را شناسایی و برای کاهش، کنترل ، یا اصلاح آسیب های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و هم چنین برای تقویت و ارتقاء هویت بین المللی و ملی، سلامت اجتماعی، مشارکت وسرمایه اجتماعی #لشکر_خوبان را سازماندهی کرد.

 

مهدی ابراهیمی

فعال فرهنگی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید