اسلایدرفرهنگی

آیین روز زیارتی امام رضا (ع) در مشهد برگزار شد

همزمان با ۲۳ ذی‌القعده، آیین روز زیارتی حضرت امام رضا (ع) روز چهارشنبه در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار و از نمایشگرهای پهن پیکر صحن‌های حرم مطهر و از طریق شبکه‌های مجازی پخش شد.

به گزارش صدای مشهد، آیین مخصوص روز زیارتی امام رضا (ع) و به قولی سالروز شهادت این امام همام، در حرم مطهر رضوی همراه با قرائت قرآن، مدیحه سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و قرائت زیارت جامعه کبیره بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در این آیین با اشاره به حدیث نبوی در خصوص فضیلت زیارت حضرت امام رضا (ع) گفت: زیارت امام هشتم (ع) بعد از زیارت سیدالشهدا (ع) بیش از همه موارد توصیه شده و تاکید پیغمبر اکرم(ص)،حضرت امیرالمومنین علی (ع) و دیگر ائمه معصومین بوده است.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: برخی معتقدند توصیه و تاکید فراوان برای زیارت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به این خاطر است که میان موطن حضرت امام هشتم (ع) یعنی شهر مدینه تا مدفن آن حضرت در خراسان رضوی فاصله بسیار است.

وی ادامه داد: روزی که حضرت امام رضا (ع) به شهادت رسیدند سرزمین خراسان کانون ارادتمندان اهل بیت (ع) بود به طوری که حضرت امام کاظم (ع) در بزرگترین شهر خراسان در آن زمان که نیشابور بود نماینده و نایب خاص داشتند.

امام جمعه مشهد گفت: مامون بعد از به شهادت رساندن حضرت امام رضا (ع) تصمیم داشت آن حضرت را مخفیانه دفن کند و حضور مردم در مراسم تشییع جنازه امام هشتم (ع) را ممنوع اعلام کرد.

وی افزود: اما زنان روستای نوغان مهریه‌های خود را به شوهرانشان بخشیدند و در تشییع جنازه حضرت امام رضا (ع) حاضر شدند.

وی گفت: با این تفاسیر نمی‌توان گفت علت تاکید بر زیارت حضرت امام رضا (ع) مساله دوری مزار آن حضرت با موطن اصلی و غربت ایشان بوده است بلکه علت این موضوع این است که پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) پیش‌بینی می‌کردند آینده اسلام در سرزمین ایران قوت می‌گیرد.

ویادامه داد: روز بیست و سوم ذی‌القعده روزی است که حضرت امام رضا (ع) مهیای حرکت از مدینه به سوی خراسان شدند و حکومت عباسی سعی داشت برای عوام فریبی این حرکت را همراه با جشن و شادی در مدینه انجام دهد.

وی ادامه داد: اما حضرت امام رضا (ع) که می‌دانستند اقدام مامون برای ولیعهد قرار دادن آن حضرت در واقع با هدف براندازی جریان امامت در برابر خلافت صورت گرفته به اهل بیت خود دستور دادند هنگام حرکت آن حضرت ناله و شیون کنند تا مردم بدانند در این سفر امام بازگشتی وجود ندارد.

وی گفت: با شنیدن صدای گریه و شیون اهل بیت (ع)، شادی شهر مدینه یکپارچه تبدیل به عزا و ماتم شد و به این ترتیب مردم از نقشه شوم مامون برای به شهادت رساندن حضرت امام رضا (ع) آگاه شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید