اسلایدریادداشت

مرثیه‌ای برای سنگ‌نگاره‌های تاریخی مشهد

یادداشت سردبیر؛ علی طوسی

مشهد مقدس و مناطق ییلاقی پیرامونی آن مانند طرقبه و شاندیز و مسیرهای کوهستانی دیگر‌ آن مانند خلج قدمتی به اندازه تاریخ دارد و وجود سنگ‌نگاره‌های باستانی کم‌نظیر در دنیا که گواه تمدن چندین هزارساله این خطه‌‌ از این سرزمین کهن است آن را منحصر به فرد کرده است.

میراثی که این روزها و سال‌ها به خاطر منفعت ‌طلبی و سودجویی عده‌ای بی‌وجدان یا در حال تخریب است یا دیگر وجود ندارد!

حکایت تخریب کمرمقبولا در منطقه دیزدر و سنگ‌نگاره هایش از آنجا شروع شد که تعدادی از فعالان این حوزه و جمعی از رسانه‌ای‌های دغدغه‌مند برای بازدید به منطقه می‌روند، در نزدیکی یک سایت معدنی چندین سنگ‌نگاره وجود دارد که این جمع به قصد دیدن آنها وارد محل می‌شوند و ناگهان با صحنه‌ای دردآور مواجه می‌شوند و گوئی دنیا بر سرشان آوار می‌شود!

تخریب سنگ‌نگارهایی با قدمت بیش از ۱۲هزار سال توسط کارگران معدن و صاحبان‌شان، تا مبادا منافع‌شان به خاطر حفظ این سایت باستانی است به خطر بیفتد!

بدون اندیشیدن به اینکه این اقدام‌شان چه آسیبی به این گنج‌های تاریخی و تاریخ این منطقه می‌رساند، با سنگ فرز و گازوئیل به جان هویت باستانی کشورمان افتاده و آنها را نابود کرده‌اند!

blank

موضوع به اطلاع سازمان میراث فرهنگی میر‌سد، برای مدتی معدن پلمپ و این سنگ‌نگاره‌ها در فهرست میراث قرار می‌گیرد، اما دیری نمی‌پاید که مجدد معدن شروع به کار می‌کند واین بار جَری‌تر از قبل به جان طبیعت زخم میزنند…

امروز روزجهانی جهانگردی است، چه عالی! خبرها هم از جنس گردشگری شده‌اند! در گوشه‌ای دیگر از شهر نیز خبر رسیده که مهدیه عابدین زاده نیز که یکی از اولین مهدیه‌های ایران است نیز علاوه بر تلاش‌های صورت گرفته و اقدامات ثبتی و … به کلی تخریب شده و دیگر مانند بسیاری از خانه‌های تاریخی در بافت اطراف حرم مطهر رضوی اثری از آن نیست!

دست‌مریزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید