اسلایدرشهری

عضو شورای شهر مشهد: بازآفرینی بافت پیرامون حرم رضوی مورد تاکید است

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: می‌بایست به جای مداخله مستقیم در طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد، موضوع بازآفرینی آن مورد تاکید باشد.

به گزارش صدای مشهد، احمد نوروزی در جمع خبرنگاران افزود: ۳۰ سال از زمان اقدام دولت برای اجرای برنامه نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم رضوی می‌گذرد اما آنچه امروز به‌رغم تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌ شده بیشتر نمود یافته مشکلات ریز و درشت، پروژه‌های ناتمام، محله‌های بدون شهروند، سرمایه‌گذاران ناراضی، میلیاردها تومان حقوق مکتسبه، میراث فرهنگی و تاریخی مخروبه و چشم‌انداز نامشخص از آینده و اتمام طرح است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری در پنجمین دور فعالیت شورای اسلامی، برای اصلاح نگرش‌ها، جلب رضایت مردم و سرمایه‌گذاران، رفع مشکلات، حفظ ساکنان و مالکان باقیمانده در منطقه و تلقین امید تلاش فراوانیکرد ولی همچنان تقابل بزرگی با سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط برای مسوولیت‌پذیرکردن آنها در مقابل تعهدات و انتظاراتی که ایجاد کرده‌اند وجود دارد.

وی گفت: در ابتدای دوره فعالیت شورای پنجم شهر مشهد، وضعیت نابسامان منطقه ثامن، متاثر از اجرای ناهمگون و بی‌نظم، منجر به اعتراضاتی شده‌ بود.

نوروزی افزود: طولانی‌شدن فرایند اجرای طرح در طی ۲۵ سال گذشته، ثبت کمتر از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی و تلخ‌کامی زائران و مجاوران حریم رضوی از جمله مشکلات ایجادشده بود و وجود ناامنی در فضاهای شهری و معابر رهاشده در طرح به دلیل عدم اجرای فضاهای شهری مناسب و تعدد کارگاه‌های ساختمانی، اعتراض ساکنان، کسبه و زائران را سبب شده ‌بود.

وی ادامه داد: اصلاح رویه سابق با هدف حفظ و ارتقای میراث معنوی و هویت تاریخی شهر مشهد نخستین اولویت شورا بود که از طریق تهیه طرح و آغاز عملیات مرمت و بازسازی بازار فرش، بازار سرشور، سرای عزیزالله اف و خرید خانه پریشانی به آن جامه عمل پوشاند.

وی گفت: پس ‌از آن نیز شورا در پی تغییر رویکرد اصلی از تعریف پروژه‌های بزرگ‌مقیاس به پاسخگویی به املاک ریزدانه بود تا ضمن تکریم شهروندان، ماندگاری مجاوران در محدوده بافت پیرامون حرم مطهر را تضمین کند.

نوروزی افزود: از این رو مدیریت شهری مشهد در این دوره، جلب مشارکت مالکان در نوسازی و بهسازی بافت را در دستور کار قرارداد و دفاتر تسهیلگری در ۹ محله منطقه ثامن مستقر شد تا بهسازی و بازآفرینی بافتهای ناکارآمد این منطقه سرعت گیرد.

وی اضافه کرد: شورای پنجم در تمام دوره کاری خود به اجرای زیرساخت های منطقه توجه جدی داشت و تحقق ۱۴.۸ درصدی پیشرفت فیزیکی در اجرای فضاهای عمومی طرح طی ۳۰ ماه و افزایش فضای سبز منطقه برابر با تمام دوره اجرای طرح گواه این ادعاست.

وی گفت: شورای شهر در دوره فعلی بر رعایت حقوق مکتسبه مالکان و سرمایه‌گذاران به‌ عنوان طلایه‌داران توسعه و پیشرفت منطقه در زمان تهیه و تصویب طرح  یا تامین منابع مشخص قابل وصول برای جبران خسارت حقوق قانونی آنان تأکید دارد و معتقدیم بدون درنظر گرفتن این حقوق، در این منطقه کاری از پیش نخواهد رفت.

وی ادامه داد: اجرای طرح ناقص و ناهمگون فعلی، صرف‌نظر از آسیب به اعتماد عمومی و خروج سرمایه‌گذاران، خسارات فراوانی به بارآورده که منابعی هم برای جبران آنها وجود ندارد.

وی گفت: از ابتدا مکانیزم اجرایی جلب مشارکت مالکان و ماندگاری ساکنان در بافت پیرامونی باید به بحث گذاشته می‌شد و به‌ جای پرداختن به گذشته که بسیار کم‌ نتیجه است باید با نگاه به آینده، برای یافتن راهکار و حل معضلات برنامه‌ریزی کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید