اسلایدرفرهنگی

لزوم تشکیل هسته‌ فکری از فعالان تئاتر شهرستان‌ها در جشنواره تئاتر استان

محسن مسعودی‌فر، نویسنده و کارگردان تئاتر نیشابور در خصوص سی و دومین دوره از جشنواره فجر استان خراسان رضوی گفت

یک نویسنده و کارگردان تئاتر نیشابور بر لزوم تشکیل هسته‌ فکری از فعالان تئاتر شهرستان‌ها در جشنواره تئاتر استان تاکید کرد.‌

به گزارش صدای مشهد، محسن مسعودی‌فر، نویسنده و کارگردان تئاتر نیشابور در خصوص سی و دومین دوره از جشنواره فجر استان خراسان رضوی گفت: امیدوارم دبیر جشنواره امسال یک هسته‌فکری و گروهی از فعالان جشنواره در شهرستان‌ها را دورهم جمع کند و برای یکبار هم که شده نظرات آن‌ها را بپرسد و از پیشنهادات این افراد در جلسات سیاست‌گذاری جشنواره به عنوان نمایندگان شهرستانها بهره ببرد.

 

رئیس اسبق انجمن هنرهای نمایشی نیشابور با بیان اینکه تئاتر شهرستان‌ها خیلی مظلوم واقع شده است، اظهار کرد: به شهرستان‌ها در مقایسه با مراکز استان نگاهی عادلانه و یکسان نمی‌شود و اگر قرار است به تئاتر شهرستان‌ها احترام گذاشته شود، این مسئله باید به صورت عملی دیده شود و قدم اول این اتفاق است.

 

کارگردان نمایش «لبخند با طعم ماسک» درخصوص چگونگی پویاتر شدن جشنواره سی و دوم و رشد تئاتر شهرستان‌ها عنوان کرد: بهتر است مدیرکل ارشاد خراسان رضوی، برای ارسال ۳ اثر به جشنواره تئاتر فجر از استان، رایزنی‌های لازم را انجام دهند به این صورت که دو اثر از مشهد و یک اثر از دیگر شهرستان‌ها به جشنواره ارسال شود تا شهرستان‌ها یک سهمیه داشته باشند. همچنین اینکه بهتر است تئاترهای مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان رضوی، به صورت جداگانه داوری شوند چراکه اگر دوجشنواره مجزا برگزار شود، رقابتِ سالم‌تری خواهیم داشت.

 

سرپرست گروه تئاتر «جوان» با اشاره به اهمیت داوری در جشنواره تئاتر استان، بیان کرد: امیدوارم دبیر جشنواره به همراهِ تیم انتخابی‌اش نگاهی ویژه به محتوا، کیفیت و داوری جشنواره داشته باشد. همواره داورهایی که برای جشنواره استان انتخاب می‌شدند اغلب از مشهد بودند و گاهی تنها یک نفر از شهرستان در بین داوران بود. همچنین اینکه این داوران اغلب آموزشگاه تئاتر دارند و به تبع آن شاگردان‌شان هم در جشنواره حضور دارند، این مسئله هرسال این شبهه را به وجود می‌آورد که هر داور به آثارِ دانشجویان خود، توجه بیشتری نشان می‌دهد و این یکی از آسیب‌های جدی جشنواره است. من پیشنهاد می‌کنم که تیم‌داوران را از استان‌های دیگر انتخاب کنند، یا افرادی برای داوری انتخاب شوند که واقعا بی‌طرف باشند.

 

کارگردان تئاتر «مسیر سیمرغ» تاکید کرد: باید در جشنواره از حضور جوان‌ها بیشتر استفاده شود، پیشکسوتان نگین جشنواره هستند اما نباید از خاطر ببریم که جوانان با ایده‌های جدید و خلاقانه خود، آینده را رقم می‌زنند.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان شهرستان‌ها سال‌هاست در جشنواره تئاتر استان شرکت نمی‌کنند. آنقدر تئاتر مشهد درگیر مشکلاتِ خودش است که کسی وقت نمی‌کند به تئاتر شهرستان‌ها رسیدگی کند، در شهرستان‌ها سالن خوب و استاندارد برای تئاتر وجود ندارد، در حوزه آموزش بسیار ضعیف عمل می‌شود همچنین اینکه مسئولان استان‌ به تاتر شهرستان‌ها توجهی نمی‌کنند فقط صرفا در زمان انتخابات انجمن و جشنواره استانی به ما سر می‌زنند.

 

در سالهای اخیر سالن‌های تئاتر به بخشِ خصوصی واگذار شد و این واگذاری همین تئاتر نیمه‌جانی راهم که در شهرستان‌ها باقی مانده به زودی از بین خواهد برد و صرفا نمایش‌های کودک و جنگ‌های خنده باقی خواهند ماند.

 

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه پنج دوره در جشنواره تئاتر استان شرکت داشته، بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم امسال تیم اجراکننده جشنواره، صداقت داشته باشد و به کارهای تمام گروه‌ها به یک اندازه و بدون حب و بغض اهمیت بدهد. بزرگترین ضربه‌ای که طی سال‌های گذشته در جشنواره تئاتر استان به نمایش‌ها خورد، اتفاقات پشت صحنه و انتخاب‌های از پیش تعیین شده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید