اسلایدرشهری

گزارش نشستی از‌ جنس آب| مشترکین بد مصرف یک درصد هستند که همین یک درصد ۵ درصد آب مشهد را مصرف می‌کنند  

مدیران حوزه آب مشهد در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد گفت: ۷۸ درصد مشترکین آب مشهد الگوی مصرف را رعایت می‌کنند. مشترکین بد مصرف یک درصد هستند که همین یک درصد ۵ درصد آب مشهد را مصرف می‌کنند.

به گزارش صدای مشهد، علیرضا طاهری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب خراسان رضوی با اصحاب رسانه که در محل اداره آب و فاضلاب مشهد برگزار شد، گفت: امسال سخت‌ترین سال آبی در طول تاریخ آماری را می‌گذرانیم. استان خراسان رضوی در کشور رتبه اول خشکسالی را دارد و در استان مشهد خشک‌ترین است.

وی ادامه داد: خراسان رضوی میزان بارش ۹۹/۶ میلی‌متر را دارد که نسبت به سال گذشته ۳۲/۲ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۴۵/۹ درصد کاهش را داشته است. این آمار در مشهد امسال ۷۰ میلی‌متر است که نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۶۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طاهری عنوان کرد: در سطح استان ۳۵ سد ساخته‌ایم، ۱۹ سد در سامانه ایران دم روزانه بارگزاری می‌شوند و ۵ سد تامین آب شرب استان را برعهده دارند. سد دوستی به عنوان مهمترین سد استان، اکنون حجم آبی معادل ۱۲۲/۷ میلیون لیتر را دارد که ۹ درصد گنجایش آن است که سال قبل ۲۱ درصد بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان بیان داشت: سد دوستی مشترک بین ایران و ترکمنستان است که از سال ۸۴ بهره‌برداری با هدف کشاورزی و از سال ۸۷ با هدف شرب مشهد شروع شده‌است. در این سال‌های چندین پروتکل بین دو کشور منعقد گردیده است. خشکسالی امسال دامن هر سه کشور ایران، ترکمنستان و افغانستان را گرفته است.

وی تاکید کرد: ما برای مشهد و استان خراسان رضوی در افق ۲۵ ساله برنامه داریم. در سال ۱۴۲۰ در مشهد به ۳۹۶ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم. همیشه زندگی حول آب شکل می‌گیرد، اما در مشهد حول مذجع منور رضوی شکل گرفته است. ما خود را مکلف می‌دانیم آب آب همشهریان و زائرین را تامین کنیم. برای این افق برنامه‌های متنوع داریم که همه آنها شروع شده است. برخی انجام شده و برخی در حال انجام هستند.

طاهری با بیان اینکه ۱/۶ درصد آب مصرفی سهم صنایع و ۳/۲ درصد سهم خدمات است، تسریع کرد: سرانه سرمایه‌گذاری آب در خراسان رضوی ۷۸ هزار تومان است. ما طرحهایی داریم و ارائه کرده‌ایم ولی متاسفانه برای آنها موانع ایجاد می‌شود. تامین آب در این استان مشکل است. میانگین کمک و حمایت مردم و بخش خصوصی از میانگین کمک دستگاه‌های دولتی در تامین آب استان بیشتر بوده است که مشکلی خاصی نداشته باشد. خواهش داریم تا دستگاه‌های دولتی خراسان رضوی و مشهد بیشتر از آنچه کمک کردند، کمک کنند.

هوشمندسازی آبفا

حسین امامی، مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز بیان کرد: در حال حاضر ۳ میلیون و ۳۰۰ نفر از جمعیت استان تحت پوشش آبفای خراسان هستند که به بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک خدمات می‌دهیم. هزار و ۴۰۰ حلقه چاه، ۱۵ چشمه، ۱۴ قنات و ۵ سد منابع آبی ما هستند. ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۳ درصد روستاهای استان از خدمات ما بهره می‌برند.

وی با اشاره به اینکه در بخش فاضلاب اقدامات شایسته انجام شده است، اظهار کرد: در شهرهای خواف، نیشابور و تربت حیدریه از طریق سرمایه گذار انجام شده و در شهرهای دیگر فاضلاب آن شهرها را از طریق سرمایه‌گذار پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل آبفای خراسان رضوی گفت: یکی از طرح‌های کلان، طرح هوشمند سازی شبکه آب استان است که با توجه به زیرساخت موجود و ارتقای زیرساخت انجام خواهد پذیرفت. همچنین در هفته دولت ۶۰ پروژه در ۲۷ شهر استان کلنگ زنی خواهد شد که برای این پروژه ‌ها ۳ هزار و ۱۷۸ ملیارد ریال اعتبار صرف شده‌ است.ب

بحرانی‌ترین روزهای آبی مشهد

حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در این نشست خبری بازگو کرد: یکی از بی‌سابقه ترین معضل آبی مشهد را طی می‌کنیم. در مشهد ۵۰ درصد آب شرب وابسته به منابع آب سطحی و سدها است. در سال گذشته پیش‌نویس برنامه کلان آب مشهد تهیه و به دو مرجع ستاد آب استان و وزارت نیرو ارائه شد. بر اساس آن برنامه نیاز پیک ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است، که در حال حاضر حدود ۸ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه مواجه‌ایم.

وی با اشاره به اینکه؛ ۱۱ پروژه با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان داشتیم که وارد مدار بهره‌برداری شده است، عنوان کرد: در کنار کلان شهر مشهد، شهرهای اطراف مشهد را داریم. تعداد روستاهای تحت پوشش از ۲۲۲ روستا به ۳۰۰ روستا رسیده است. این روستاهایی که تحویل گرفته‌ایم روستاهایی بوده‌اند که مشکل آب داشتند. به این اقدام جمعیت تحت پوشش به ۹۶ درصد رسیده است. روستاهایی که به آبفای مشهد تحویل نشده آنهایی است که مشکل آب ندارند.

مدیرعامل آبفای مشهد، با اشاره به اینکه یک درصد مشترکین مشهد ۵ درصد آب را مصرف می‌کنند، گفت: ۷۸ درصد مشترکین آلگوی مصرف را رعایت می‌نمایند. تمام اقداماتی که آبفای مشهد انجام داده و می‌دهد، برای پیشگیری است. یک بسته ۴ حالت تعریف کرده‌ایم که با توجه به آن وضعیت اقدامات پیش بینی شده است.

اسماعیلیان تاکید کرد: برای ۱۶ دستگاه دولتی مرتبط الزاماتی مشخص شده است. شهرداری مشهد نیز مکلف به رعایت الزاماتی گردیده که خوشبختانه همکاری خوبی داشته است. بخش عمده آب شهرداری مشهد از منابع غیر شرب است و فقط ۲ میلیون مکعب از آب شرب بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید