اقتصادیفرهنگی

ضرورت نوآوری در سنگ های هرکاره با همت هنرمندان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به تولید تکراری سنگ هرکاره ؛ بدون نوآوری گفت: ابن نواوری تنها توسط هنرمندان فعال در این حوزه امکان پذیر است و آنها باید خود بخواهند که نوآوری در این محصول داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری صدای مشهد، محمد مطیع در نشست عصرانه های کارآفرینی که با موضوع گوهرسنگ سرپانتین؛ برند سوغات و اشتغال آفرینی و با حضور رمضان معمر استاد سنگتراش و حسن عطاریان فعال حوزه تراش گوهر سنگ سرپانتین در فرهنگسرانی انتظار برگزار شد؛ با اشاره به ۲۹۰ رشته صنایع دستی در کشور؛گفت: بیش از ۷۰ رشته آن در مشهد فعال است و از میان این رشته ها چند رشته شاخص داریم که یکی از آنها سنگ سرپانتین است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه کارگاههایی در این خصوص کار می کنند و معادنی وجود داشته است که در حال حاضر متاسفانه تنها یک معدن آن فعال است؛ افزود: سنگ سرپانتین از چند سال پیش به این شکلی که الان می بینید تولید می شود و اما نکته ای که وجود دارد این است که سنگ تکراری تولید می شود در حالی که باید نوآوری در آن صورت گیرد که ابن نواوری تنها توسط هنرمندان فعال در این حوزه امکان پذیر است و آنها باید خود بخواهند که نوآوری در این محصول داشته باشند.

وی اظهار داشت: اگر بازار بخواهد به همین صورت ادامه پیدا کند قطعا اگر ما تک معدن دنیا را به همراه بهترین هنرمندان داشته باشیم ولی نوآوری نداشته باشیم، بی فایده است. با توجه به تغییر سبک زندگی و نوع نگرش مردم، باید در نوع تولید این محصول نیز تجدید نظر شود.

مطیع با اشاره به ورود خوب شهرداری در این حوزه؛ گفت: اما تا خود صنعتگر ما نخواهد و بازار متوجه نشود که باید این تغیبرات ایحاد شود امکان ندارد که ما بتوانیم کاری کنیم چرا که ما ارگان دولتی هستیم که برحسب وظیفه کار خود را انجام می دهیم،

وی بیان کرد: با توجه به این که مشهد شهری زائر پذیر است که سالانه پذیرای زائران زیادی است، نیازمند وجود این بازارها است و بحث سوغات طوری مطرح شده است که یک مغلطه ای در کار ایجاد شده چرا که سوغات مشهد باید از هم تفکیک می شد و هر کسی باید کار خود را انجام می داد و صنایع دستی آن رشته هایی که در زمیبه سوغات می توانند فعالیت داشته باشند را مطرح می کرد و روی آن کار می کرد. همچنین سوغات های دیگر مثل خوار و بار و .. به اتحادیه ها و یا ارگان هایی که مربوط بود در زمینه آن ورود پیدا می کردند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: به نظر من شلوغ کاری شد و اتفاق خاصی تاکنون نیفتاده است در صورتی که یکی از الزامات شهر مشهد این است که روی سوغات زائر کار شود چون اگر ۳۰ میلیون زائر وارد شهری شوند و امکان خرید، تفریح و گرفتن سوغات نداشته باشد نه تنها برای او دردسر می شود بلکه برای ما نیز ضرر است یعنی در شهری با این همه امکانات نتوانسته ایم یک بازار سوغات راه اندازی کنیم. سوغات هم چیزی نیست که ما بگوییم مثلا این شیشه آب را به عنوان سوغات ببری بلکه باید بازار فعال باشد و آن زائر خودش انتخاب کند که چه محصولی را به عنوان سوغات ببرد.

وی افزود: بحث تبرکی که پشت سر آن کالا است، می تواند مزید بر علت باشد و درصد فروش را بالا ببرد و متقاضی هم قطعا این را می خواهد و همه می دانیم به خاطر اعتقاداتی که داریم، زائر هر چه به عنوان سوغات به شهر خود ببرد، می گویند متبرک است و از شهر امام رضا (ع) آمده است. چنین بستری آماده است و ما نسبت به این بستر اقدامات خاصی را انجام نداده ایم در صورتی که در تمام دنیا اگر بحث گردشگر یا زائر در آن شهر وجود داشته باشد استفاده های زیادی را از آن می کنند.

مطیع عنوان کرد: می بینیم شهرهای مذهبی چون مکه و مدینه اگر چه محصولاتی که به عنوان سوغات می فروشند بیشتر مربوط به کشور چین است اما چون بازار خود را پیدا کرده است، درآمد زیادی برای آنها ایجاد کرده است و ای کاش این اتفاق برای مشهد به ویژه برای سنگ سرپانتین که خاص خود مشهد است و مخاطب دارد، رخ دهد.

وی با تقدیر از دو هنرمند قدیمی و جدید در عرصه سنگ سرپانتین که با نو آوری موجب اشتغالزایی شده اند؛ گفت: اگر کسی خواهان کاری در این رشته ها باشد مخصوصا سنگ هرکاره هنوز جای کار دارد .

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ضمن تشکر از شهرداری مشهد اظهار داشت: اگر چه این کار در رسته کاری شهرداری نیست اما با برگزاری جلسات در این زمینه سعی در تسهیلگری و باز شدن مسیر برای هنرمندان فعال بوده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید